Verkkokauppiaan rutiinit

9/25/2020

 

To do: 

🟨 Perusta yritys. ✔️

🟨 Soita verotoimistoon. ✔️

🟨 Palaveri kirjanpitäjän kanssa. ✔️

🟨 Avaa verkkokauppa. ✔️

🟨 Lisää tuotteet verkkokauppaan. ✔️

🟨 Aloita kaupankäynti. ✔️


Olet aloittanut urasi verkkokauppiaana, mahtavaa! Alkuvalmistelut on tehty ja olet valmis valloittamaan virtuaaliset markkinat, mutta tehtävää riittää niin monille sormille ja varpaille, ettei edes alakerran Aila-mummon liikavarpaat tahdo riittää. Kuulostaako tutulta? Verkkokauppiaalla kannattaa olla olemassa tiettyjä rutiineja, jotta liiketoiminta pysyy aktiivisesti liikkeessä ja langat kietoutuneina tiukasti verkkokauppiaan hyppysiin. Rutiineja on hyödyllistä kehittää erityisesti verkkokaupan markkinointiin ja kirjanpitoon, jotka ovat pakollisia kulmapaloja menestyvän verkkoliiketoiminnan palapelissä. Tässä tekstissä esittelemme verkkokauppiaan rutiineja, joita suosittelemme noudattamaan jouhevan verkkokaupankäynnin takaamiseksi.


Kirjoittanut Pauliina Peijonen

 

Verkkokaupankäynnissä on tiettyjä toimintoja, joita tulisi tehdä, jos ei päivittäin ja jatkuvasti, niin ainakin viikoittain. Ensinnäkin, mikäli myyt kaupassasi fyysisiä tuotteita, on sinun pakattava ja toimitettava tilaukset postiin ennen kello viiden teehetkeä. Muut tässä tekstissä esittämämme rutiinit ovat heltymättömästi punoutuneita jo yllä mainittuihin verkkokaupan markkinointi- ja kirjanpitorutiineihin. 


Verkkokaupan markkinointirutiinit saavat asiakkaan toimimaan

Mikäli haluat erottautua kilpailijoista ja menestyä verkkokauppiaana, on markkinointiin panostaminen ensiarvoisen tärkeää. Sekä verkkokaupan että verkkokaupan markkinoinnin sisältöä kannattaa jatkuvasti ideoida, parantaa ja päivittää. Asianmukainen ja ajantasainen sisältö verkkokaupassa parantaa verkkokauppasi löydettävyyttä hakukoneissa ja houkuttaa asiakkaat tekemään ostoksia verkkokaupassasi. 


Verkkokaupan markkinointirutiineihin liittyy olennaisena osana markkinointistrategian työstäminen ja noudattaminen. Markkinointistrategiaa koostettaessa tulisi vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Minkälaiset tämänhetkiset markkinat ovat?
  • Kenelle markkinoin? Keistä minun yleisöni koostuu?
  • Mitä varten markkinoin?

Markkinointistrategian pohjalta voit koostaa sisältösuunnitelman, joka koostuu konkreettisista toimista. Nämä konkreettiset toimet ovat puolestaan osa niitä markkinointirutiineja, joita tulisi tehdä jatkuvasti. Vastattuasi ylläoleviin kysymyksiin saat selville, minkälaisella tyylillä ja äänensävyllä sinun kannattaa viestiä kohderyhmällesi ja missä kanavissa sinun tulee olla läsnä. Tämän tiedon valossa voitkin alkaa ideoimaan sisältöä verkkokauppaan ja sosiaaliseen mediaan. Tässä kohtaa kannattaa myös miettiä, olisiko hakukonemainonnasta apua verkkokauppasi markkinoinnissa.


Jatkuviin markkinointirutiineihin kuuluvat sisällöntuotannon ja -kehittämisen lisäksi markkinointistrategiaan perustuen kilpailijaseuranta ja verkkokaupan analytiikan seuraaminen. Seuraamalla, mitä kilpailijasi tekevät omilla tahoillaan ja mitä asiakkaat verkkokaupassasi puuhailevat, pysyt kärryillä siitä, mihin suuntaan sinunkin kannattaisi toimintaasi kehittää, jotta pidät yllä kilpailukykyäsi ja saat ohjattua asiakkaita kohti konversiota eli ostotapahtumaa. Ei saa myöskään unohtaa aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, sillä se on oiva tapa kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja viestiä asiakkaiden kanssa. 


Verkkokauppiaan kirjanpitorutiinit sujuvoittavat liiketoimintaa

Toisena kantavana teemana verkkokauppiaan jatkuvassa toiminnassa ovat kirjanpitorutiinit. Suosittelemme lämpimästi kirjanpidon ulkoistamista, sillä se vapauttaa aikaa ja jaksamista yrittäjän muutenkin kiireisestä arjesta. Ammattilaisten asiantuntemuksen hyödyntäminen on muutenkin kannattavaa, sillä siten virheet on helpompi välttää ja yrityksen kirjanpito tulee varmasti hoidettua. Vaikka käyttäisitkin kirjanpidossa kirjanpitäjää, on sinun kuitenkin huolehdittava joistakin kirjanpitoon liittyvistä toiminnoista. Näitä ovat esimerkiksi kuittien ottaminen talteen kirjanpitoa varten ja toimittaminen kirjanpitäjälle sekä varaston inventaarion tekeminen. Myös me Vilkkaalla voimme auttaa sinua kirjanpidon kiemuroiden kanssa! Tutustu kirjanpitopalveluihimme täällä


Verkkokaupan asiakaspalvelu osana päivittäisiä rutiineja

Tähän mennessä olemme käsitelleet lähinnä verkkokaupan markkinointi- ja kirjanpitorutiineja. Lopuksi haluamme muistuttaa vielä verkkokaupan asiakaspalvelun hoitamisen tärkeydestä. Vinkkejä verkkokaupan asiakaspalvelun kehittämiseen on annettu esimerkiksi tässä blogipostauksessa. Verkkokaupan asiakaspalvelua on hyödyllistä hoitaa päivittäin ja se kannattaa ottaa osaksi rutiineja, jos se ei siellä jo valmiiksi ole. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat asiakkaiden viesteihin reagoiminen, reklamaatioiden hoitaminen sekä palautusten ja hyvitysten käsittely.


Tässä tekstissä olemme esitelleet toimintoja, jotka olisi verkkokauppiaana hyvä ottaa joko päivittäisiksi tai jatkuviksi rutiineiksi, jotta verkkokauppajuna puksuttaa eteenpäin mahdollisimman vaivattomasti. Alla vielä rutiinit koottuna yhdeksi muistilistaksi, jota voit käyttää apuna omassa liiketoiminnassasi!

 



Saattaisit pitää näistäkin

0 comments