Näin voit parantaa verkkokauppasi näkyvyyttä Amazonin hakualgoritmissä

9/18/2020

Monille verkossa toimiville yrityksille, ja varsinkin verkkokaupoille, riittää valmiiden kolmannen osapuolen hakukoneiden käyttö sivustoillaan. Amazonin oman A9-hakukoneen ja sen algoritmien kehittäminen on kuitenkin niin monimutkaista ja kriittistä yritykselle, että tätä työtä varten on perustettu ihan oma samanniminen tytäryhtiö. Yhtiön nimi A9 on ilmeisesti sanaleikki sanasta “algorithms” jossa on yhdeksän kirjainta A:n jälkeen. Tämä algoritmi on pääosassa Amazonin verkkokaupassa päättämässä siitä, mitä tuotteita asiakkaille näytetään hakutuloksissa ja myös ehdotettuina tuotteina, joten mikäli harkitset tekeväsi yhteistyötä Amazonin kanssa nyt, kun kauppa-alusta on laskeutumassa tänne Pohjoismaihinkin, on hyvä tietää hieman, miten tämä algoritmi toimii.

Kirjoittanut Antti Rauti

Kuten esimerkiksi Googlen haku, myös A9 näyttää hakutuloksia syöttämiesi hakusanojen perusteella, mutta myös muut tekijät vaikuttavat näytettyjen hakutulosten sisältöön. A9:n tapauksessa hakutulokset on rajoitettu myytäviin tuotteisiin, joten nämä tekijät ovat erilaisia kuin esimerkiksi Googlella, jonka hakutulokset voivat olla esimerkiksi kuvia, videoita tai verkkosivuja, unohtamatta myöskään Googlen mainoskampanjoita, joilla omia sivustoja voi koettaa ujuttaa hakutulosten kärkeen.

Amazonin kanssa yhteistyötä tekevien verkkokauppiaiden tuotteiden näkyvyys A9:ssä koostuukin pääasiallisesti avainsanoista tuotteiden kuvauksissa, myyntiluvuista, hinnasta ja varastomääristä. Koska Amazon on voittoa tuottava yritys, paremmin myyvät tuotteet ovat luonnollisesti heille tärkeässä roolissa, joten siksi myyntiluvut ovat yksi tärkeimmistä A9:ään vaikuttavista tekijöistä. Tähän ei kauppiailla ole niin suurta vaikutusta normaalien markkinointitoimenpiteiden lisäksi, sekä panostamalla tuote-esittelyihin ja ylipäätään kauppansa ulkonäköön ja sisältöön. A9 ei suoraan ota kantaa tuotesivuilla näkyviin kuviin ja videoihin, mutta niiden käyttö markkinointitarkoituksissa on edelleen hyvin suositeltua myynnin edistämiseksi.

Isoin asia, johon verkkokauppiaat voivat kauppojensa tuotekuvauksissa vaikuttaa A9-näkyvyydessä, on avainsanojen käyttö esimerkiksi tuotteen nimessä tai tuotekuvauksessa. Mikäli tietyt avainsanat ovat tuottaneet myyntiä ja verkkoliikennettä sivuille ennen Amazon-yhteistyötä, näitä kannattaa käyttää, mutta ei kuitenkaan kannata aiheuttaa sekaannusta asiakkaissa liiallisella avainsanojen määrällä vaan keskittyä tuotteen kannalta olennaisimpiin avainsanoihin. Esimerkiksi brändituotteissa kannattaa brändin nimi olla mukana tuotteen nimessä. Samoin esimerkiksi tuotteen nimi kannattaa pitää alle 200 merkin pituisena, vaikka avainsanoja tekisikin mieli lisätä enemmänkin. Osittain myös siksi, että käyttäjien eri kokoisilla laitteilla ja näytöillä liian pitkä tuotenimi voi vaikuttaa sotkuiselta. Tutustumalla Amazonin valikoimassa jo olemassa oleviin tuotteisiin ja niiden tuoteselostuksiin varsinkin 10 - 20 suosituimman tuotteen tapauksessa, voit tutustua paremmin, miten hyvin menestyneissä tuotteissa on avainsanat tuotu esiin. Ei pidä myöskään pelätä avainsanojen päivittämistä kuvauksissasi, mikäli myynnissä ei tapahdu kehitystä tai jos kaupan analytiikasta löytyy uusia avainsanoja, joilla tuotteita on löytynyt asiakkaiden hauissa.

Hyvin kirjoitetussa tuotekuvauksessa tuodaan esille tuotteista niiden tärkeimmät ominaisuudet, mutta kannattaa korostaa muutamalla virkkeellä erityisesti sitä, miten se eroaa mahdollisista kilpailijoistaan ja miten luodaan positiivista kuvaa siitä, miksi asiakkaan tulisi hankkia juuri tämä tuote olematta kuitenkaan liian tungetteleva. Mikäli haluaa mennä syvemmälle tuotekuvausten kanssa, kauppias voi miettiä ostopersoonia; minkälaiselle yleisölle oikeasti haluaa myydä, ja rakentaa tuotekuvaukset erityisesti näille ihmisryhmille vetoavaksi. Luettavuuden kannalta tuoteselostuksessa kannattaa listata ominaisuudet luettelomerkein ja tiiviillä, tehokkailla virkkeillä.

Ei kannata myöskään unohtaa asiakasarvostelujen vaikutusta. Tuotteen korkea laatu ja hyvä asiakaspalvelu sekä näistä saatu hyvä palaute tulee varmasti vaikuttamaan monen asiakkaan ostopäätökseen ja vaikuttaa siten myös myyntiin suoran A9-näkyvyyden lisäksi.

Hinta ei ole yksi päätekijöistä A9-näkyvyydessä, mutta kilpailevista, hyvin samankaltaisista tuotteista se halvempi tulee olemaan tuloksien kärjessä, koska se tulee todennäköisemmin myymään paremmin. Tätä A9 erityisesti arvostaa Amazonin vinkkelistä. Toinen vastaava, pienempi vaikuttaja hinnan lisäksi on tuotteen varastosaatavuus. Hyvällä saatavuudella olevat tuotteet ovat A9-tuloksissa etusijalla, joten kauppiaiden kannattaa varautua sesonkeihin lisäämällä varastomääriä kriittisille tuotteilleen. Kolmas osatekijä, joka tässä kannattaa mainita, on sellainen, johon kauppiaalla ei ole suoraa vaikutusvaltaa: kuinka nopeasti uusia myyntitapahtumia tulee tai toisin sanoen tuotteen “myyntinopeus”.

Miten A9 sitten tulee kehittymään tulevaisuudessa? Periaatteessa Amazonilla on pari vaihtoehtoa; ensimmäinen on jättää A9 nykyiseen tilaansa, koska se on toiminut hyvin tähänkin asti, ja korkeintaan päivittää teknologiaansa ostamalla silloin tällöin pikkufirmoja, jotka ovat innovoineet uutta teknologiaa. Näin kävi esimerkiksi Snaptellin kuvantunnistusteknologian kanssa vuonna 2009. Toinen vaihtoehto on iso satsaus A9-tytäryhtiöön ja tämän tekemään kehitykseen. Amazon on osoittanut kiinnostustaan esimerkiksi tekoälyteknologiaan parantamaan tarjoamaansa käyttäjäkokemustaan entisestään, mutta ainoa, joka tietää edes jollain tasolla, mihin suuntaan he haluavat lähteä A9:n kanssa, on Amazon itse.

 

 

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments