Isoveli Amazon valvoo

8/21/2020

Oletko koskaan miettinyt, mitä kautta isot verkkokaupat osaavat tarjota sinulle mahdollisesti kiinnostavia tuotteita, kun vierailet heidän verkkosivuillaan? Nyt kun Amazon on viimein rantautumassa tänne Pohjoismaihin, on mielenkiintoista tutustua heidän tarjoamiinsa palveluihin analytiikkanäkökulmasta. Vaikkei Amazon ihan otsikonmukaisen orwellimaiseen valvontaan olekaan vielä päätynyt, on heidän sivustokokonaisuuksillaan kuitenkin hyvin kehittyneet seurantajärjestelmät, joiden avulla he voivat suositella tuotteita ja tarjota asiakkailleen parempaa palvelua. 
 
 
Kirjoittanut Antti Rauti
 
 
Amazon käyttää sivuillaan vahvasti koneälyä ja ennustavaa analyysiä, joiden avulla he pystyvät kohdentamaan markkinointiaan paremmin, kehittämään asiakastyytyväisyyttä sekä rakentamaan lojaalisuutta yritykseensä asiakkaissa. Koneälynä Amazonilla on sivustoillaan käytössä ns. Collaborative Filtering Engine (CFE), joka osaa pitää kirjaa asiakkaan aiemmista ostoista, ostoskorin nykyisestä sisällöstä sekä muun muassa asiakkaiden toivelistoista ja aikaisemmista tuotearvosteluista. Tämän datan avulla CFE osaa tarjota Amazonin sivuilla vieraileville asiakkaille suosituksia ostettaviksi tai ylipäätään kiinnostaviksi tuotteiksi.

Koneälyn ohessa toinen vahva työkalu Amazonille on heidän keräämänsä Big Data. Tämän tiedon avulla he voivat muun muassa vaikuttaa postituskustannuksiin valitsemalla sopivalla etäisyydellä olevan varaston, josta tuote lähetetään, sekä tarjota dynaamisesti päivittyvät hinnat tuotteilleen, kuten Suomessakin toimiva Power-elektroniikkaketju tarjoaa. Ja koska heidän verkkokauppansa on niin vahvasti integroitu Amazonin Web Services -palvelun kanssa, voivat he tarjota AWS-asiakkailleen tarkempaa analytiikkaa näiden asiakkaiden sivustoilla vierailevista henkilöistä tähän pilvipalveluun kuuluvien ohjelmistojen avulla. Lisää esimerkkejä Amazonin Big Datan käytöstä löydät esimerkiksi seuraavasta artikkelista: Investopedia: 7 Ways Amazon Uses Big Data to Stalk You.

Kovin monella ei kuitenkaan ole Amazonin kaltaisia resursseja oman verkkokaupan kävijöiden seurantaan, mutta jo perustason verkkoanalytiikkaa seuraamalla pystyt tunnistamaan jokapäiväisiä ongelmia, jotka saattavat vaikuttaa yllättävänkin paljon potentiaalisten asiakkaittesi käyttökokemukseen sivulla, mikä taas yleensä vaikuttaa heidän ostohalukkuuteensa suoraan. Esimerkiksi asiakkaiden navigaatiopolkuja sivustolla, tai nk. “funneleita”, seuraamalla voi tunnistaa, millä sivuilla asiakkaat yleensä poistuvat sivustolta. Jos tämä sivu ei ole, se mitä kauppiaana toivot (esimerkiksi ostoskorin hyväksymissivu), tiedät nyt kehittää haluamaasi lopputulokseen johtavan navigaatiopolun varrella olevia sivustoja.

GDPR-tietosuojalain myötä kaiken kerätyn analytiikkatiedon tulee olla anonyymiä tiettyyn pisteeseen asti, eli henkilökohtaista dataa ei saa kerätä ilman suostumusta ja hyvää syytä. Onneksi valtaosan relevantista myyntiä ja markkinointia hyödyttävästä datasta ei tarvitse sisältää mitään henkilökohtaisesti identifioivaa dataa, vaan analytiikassa seurataan enemmän sivuston vierailijoiden käytöstä sivustolla, eli mitä sivuja selataan, mistä lähteestä (sosiaalinen media, mainoskampanjat ym.)  sivulle saavutaan jne.

Myös sivuston ulkoasu, hakukonenäkyvyys ja oikein kohdennettu mainonta vaikuttavat verkkokauppasi menestymiseen, ja tarjoammekin Vilkkaalla myös näiden osa-alueiden kehittämisen palveluita asiakkaillemme. Tämän lisäksi tarjoamme myös verkkoanalytiikkapalveluita vaihteleviin tarpeisiin, mukaan lukien raportointi sivuston liikenteen kehityksestä ja muutoksista sopimuksen mukaisesti.
 

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments