Black Friday ja Cyber Monday herättivät tunteita suuntaan ja toiseen

12/05/2019

Kirjoittanut Mirjami Petro-Uotila
Kysyimme perjantai-iltana Vilkas-verkkokauppiaat- ja Naisyrittäjät-Facebook-ryhmissä, mitä mieltä kauppiaat ovat Yhdysvalloista rantautuneista kampanjapäivistä ja mitä tunteita nämä päivät heissä herättävät. Selvästi heräsi tunteita – lyhyessä ajassa saimme noin 70 vastausta!

Mikä ihmeen musta perjantai – tai valkoinen?

Black Friday (musta perjantai) on yhdysvaltalainen kauppojen alennuspäivä, jota vietetään kiitospäivästä seuraavana päivänä eli marraskuun neljäntenä perjantaina. Black Fridayna myös moni kauppa aloittaa joulusesonkinsa.

Cyber Monday (kybermaanantai) on myöskin yhdysvaltalainen alennuspäivä, jota vietetään kiitospäivän jälkeisenä maanantaina. Markkinointitoimistot loivat sen houkutellakseen ihmisiä ostamaan verkosta. Alun perin Cyber Mondayn tarjoukset keskittyivät siis vain verkkokauppaan.

Bright Friday (kirkas perjantai) -kampanja on luotu keskittämään amerikkalaisten huomio kiitospäivän todelliseen merkitykseen; olemaan kiitollinen ja antamaan takaisin. Suomessa Bright Friday liittyy kauppojen tapaan lahjoittaa osa marraskuun viimeisen päivän tuotosta hyväntekeväisyyteen.

White Monday (valkoinen maanantai) on taas kiertotalouden merkkipäivä. Kampanjapäivän avulla halutaan nostaa esille jo tuotettujen tavaroiden ja materiaalien käyttöiän pidentämistä kiertotaloushenkisesti.

Mukaan vai ei?

Oikeastaan jokaisen verkkokaupan kannattaisi olla jollain tavalla mukana. Suurimmassa osassa vastauksista, joita saimme, pidettiin Black Friday -päivää hyvänä asiana. Päivän tai viikonlopun ajan kestävä kampanja koettiin sopivaksi, viikkoa pidettiin jo liian pitkänä.

Vastauksista kävi ilmi, että monet kauppiaat pienentävät kampanjapäivinä varastojaan, myyvät varastossa seisovia tuotteita suuremmilla alennuksilla ja siinä sivussa usein myös normaalihintaisia tuotteita tai palveluja tavallista enemmän. Isoilla alennuksilla saadaan tavara liikkumaan ja kävijöitä kauppaan. Samalla polkaistaan joulumyynti käyntiin.

Mukana voi olla myös ilman ainuttakaan alennusta. Vastausten mukaan osa verkkokaupoista järjestää arvontoja tai liittää viikonlopun aikana tehtyihin tilauksiin jonkin kaupanpäällisen. Monet lahjoittavat osan myyntituotosta Bright Fridayn -ideologian mukaisesti hyväntekeväisyyteen.

Asiakkaille kannattaa myös kertoa, jos jätätte Black Friday -kampanjan kokonaan väliin. Sekin on kannanotto, jota kohderyhmänne varmasti arvostaa!

Vaeltajankauppa hyödyntää superviikonloppua uusasiakashankinnassa

Vilkas-verkkokauppa Vaeltajankauppa.fi on osallistunut viisivuotisen historiansa aikana kolme kertaa Black Friday- ja Cyber Monday - kampanjoihin. Ensimmäinen vuosi meni kaupan perustaja Petteri Erkintalon mukaan lähinnä harjoitellessa. Toisena vuonna, 2018, kampanjointia tehtiin huomattavasti suunnitelmallisemmin ja tänä vuonna tähdättiin ihan tosissaan liiketoiminnallisesti hyvään tasoon.

Vaeltajankauppa tekee liikevaihdostaan 70 % verkossa ja loput kivijalkamyymälässä ja yritysasiakkaiden kanssa.

Erkintalo ihmettelee keskustelussa vallitsevaa vastakkainasettelua, jossa ollaan joko vahvasti puolesta tai vastaan Black Friday -kampanjointia: “Meidän näkökulmastamme niin kauan kuin ihmiset ovat valmiita etsimään hyviä diilejä ja tarjouksia on meidän pienenä kauppiaana melkeinpä pakko osallistua tähän kuten moneen muuhunkin tarjouskampanjaan. Tämä ei meidän näkökulmastamme tarkoita sitä, että olisimme suosimassa pikamuotia, heräteostoksia tai mitään muutakaan eettisesti tai ekologisesti kestämätöntä toimintamallia. Valtaosa tuotteista, joita tänä vuonna myimme Black Friday -kampanjoissa, ovat eettisesti tuotettuja tai jopa osin kierrätysmateriaaleista valmistettua laadukasta tavaraa.”

Myös Vaeltajankauppa hyödyntää kampanjasesonkia varaston tyhjennyksen näkökulmasta. “Poistimme Black Fridayn avulla meille ongelmallisiksi muodostuneita tuoteryhmiä, joiden varastoarvo oli liian korkea sekä myös erilaisia tehtaiden poistoeriä, jotka olisivat muussa tapauksessa päätyneet makaamaan varastossa ja joskus sitten vuosien päästä kaatopaikalle. Isossa alennuksessa olleet tuotteemme olivat ihan puhtaasti varastopoistoja, joita muussa tapauksessa olisimme myyneet varmaan vielä ensi syksynä”, kertoo Erkintalo.

Millaisia lukuja viisivuotias verkkokauppa sitten saavutti kampanjointiviikonlopun aikana? “Kokonaismyyntikate asettui noin 28 % luokkaan. Tämän kaltaisissa ostotapahtumissa menee paljon myös ihan normaalihintaisia tuotteita. Toki tuo myyntikate on melkoisesti pienempi kuin normaalitilanteessa. Meille merkittävintä oli se, että saimme varastoomme tilaa sekä se, että saimme tämän kampanjan kautta taas useamman sata uutta asiakasta, joiden kanssa pääsemme työstämään asiakkuutta eteenpäin. Erä- ja retkeilykaupassa silmiinpistävää on se, että ihmiset hakevat meiltä tuotteita tarpeeseen, on kyseessä sitten talviretkeily, ensi kauden teltan hankinta tai jokin muu tarve esimerkiksi retkiruokien suhteen. Vertailuluvuissa kivijalkakauppamme Hämeenlinnassa kasvoi n. 120 % verrattuna viime vuoden vastaaviin kampanjoihin, ja verkkokauppamme kasvoi n. 50 %. Suhdelukujen ollessa suhteellisen korkeita jo viime vuoden osalta voidaan kampanjaa pitää oikein onnistuneena”, iloitsee Erkintalo.

Kuinka valmistautua ensi vuoteen?

Jos et vielä tänä vuonna ehtinyt oman verkkokauppasi markkinoinnissa näitä päiviä hyödyntää, niin ensi vuonna sitten! Merkitse kampanjapäivät jo nyt markkinointisuunnitelmaasi ja mieti, mitä silloin tarjoat. Mainokset, tarjoukset ja alennuskoodit Black Fridaysta ja Cyber Mondaysta on hyvä tehdä verkkokauppaan ajoissa, jotta Google ehtii ne indeksoimaan.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments