Verkkokaupan Suomi–Ruotsi-maaottelu vuonna 2019

10/04/2019



Me suomalaiset haluamme jatkuvasti verrata itseämme ruotsalaisiin – olipa kyseessä sitten ruoka, urheilu tai maine maailmalla. Kaupan alalla etenkin tällaista vertailua on harrastettu kautta aikojen tai ainakin niin kauan kuin Suomessa on kauppaa tehty, joka on muuten aika paljon vähemmän aikaa kuin Ruotsissa. Mutta verkkokauppaa olemme tehneet yhtä kauan. Tutkitaanpa uusimpien lukujen valossa, kuinka me suomalaiset pärjäämme verkkokaupan maaottelussa rakkaan naapurimme kanssa. 

Erä 1: Vähittäiskaupan arvo verkossa

Kuva 1: Vähittäiskaupan arvo Suomessa ja Ruotsissa 2019
Ruotsin vähittäiskaupan ennustetaan saavuttavan verkossa tänä vuonna 17 miljardin euron arvon, kun Suomessa vastaavan luvun ennustetaan olevan 5 miljardia euroa. Vaikka otetaan huomioon maiden väkiluvut, joka on Ruotsissa lähes kaksinkertainen verrattuna Suomen väkilukuun, ovat ruotsalaiset keskimäärin aktiivisempia shoppailijoita verkossa.

Erä 2: Kuinka paljon verkkokaupasta jää kotimaahan? 

Kuva 2: Kuinka paljon verkkokaupasta valuu ulkomaille Suomessa ja Ruotsissa
Suomalaiset ostavat läntisiä naapureitaan hanakammin tuotteita ulkomailta. Tämä tarkoittaa sitä, että kotimaahan jää Suomessa vain 18 % myynnistä, eli 82 % euroista valuu ulkomaille, mikä tuntuu aika hurjalta, kun ajatellaan, kuinka merkittävä vaikutus näillä euroilla on kotimaan hyvinvointiin ja työllisyyteen. Ruotsissa myynnistä valuu ulkomaille merkittävästi vähemmän, vaikkakin sielläkin yli puolet myynnistä valuu ulkomaille.

Erä 3: Kotimaahan jäävän verkkokaupan arvo 

Kuva 3: Kuinka paljon Suomen ja Ruotsin verkkokaupasta ja kotimaahan

Ruotsissa kotimaahan jäävän verkkokaupan arvo on lähes seitsemänkertainen Suomeen verrattuna. Tässä kohtaan alkaa suomalaisia kauppiaita kylmäämään. Paras potentiaali, eli kotimainen asiakas, vie eurot ulkomaille. Oli syy sitten halvempi hinta, parempi markkinointi tai nopeammat toimitusajat, jossain on meillä Suomessa parantamisen varaa.

Erä 4: Verkkokaupan arvo asukasta kohden 

Kuva 4: Verkkokaupan arvo per asukas Suomessa ja Ruotsissa

Ja lopullinen selätys maaottelussa tapahtuu sen neljännessä erässä. Kun verkkokaupan arvo suhteutetaan asukasmäärään, vahvistuu pelko siitä, että ruotsalaiset ovat merkittävästi isänmaallisempia shoppaajia. Ruotsalaiset käyttivät vuonna 2018 keskimäärin neljä kertaa enemmän euroja kotimaisissa verkkokaupoissa kuin suomalaiset.

Voi ei – Suomi hävisi Ruotsille siis jokaisessa erässä! Eniten huomiota herättää ottelun viimeinen erä, jossa kotimaahan jäävän verkkokaupan arvo suhteutetaan väkilukuun. Ruotsalaiset kuluttajat ovat selvästi patrioottisempia kuluttajia kuin me suomalaiset. Ruotsalaiset kuluttavat paikallisissa verkkokaupoissa neljä kertaa enemmän kuin suomalaiset. Mistä tämä johtuu? Jos ei nyt syyllistetä kuluttajia, niin suurin syy tähän eroon saattaa olla se, että kaupan alan ammattilaiset Suomessa eivät osaa tai halua panostaa markkinointiin niin paljon kuin ruotsalaiset kollegansa. Mitä mieltä sinä olet?

Onko käänne parempaan tapahtunut? 

Postin ja Paytrailin uusien tutkimusten valossa voidaan kuitenkin nähdä toivon pilkahduksia. Kansainvälisistä verkkokaupoista viimeisten kolmen kuukauden aikana ostaneiden kuluttajien osuus on pudonnut Suomessa kaksi prosenttiyksikköä. Kiinalaiset verkkokaupat ovat menettäneet 9 % suomalaisista asiakkaistaan. Tilausten määrä kiinalaisista verkkokaupoista kasvoi voimakkaasti vuoden 2012 lopulta vuoteen 2016 asti, jonka jälkeen kasvu on tasaantunut.

Lähteet:
eCommerce Europe: European ecommerce report 2019 edition  
Paytrail: Verkkokauppa Suomessa 2019  
Posti / Ilta-sanomat 

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments