Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa kerromme tarkemmin, miksi tuotearviot voivat nostaa myyntiä ja miten asiakkaat voivat antaa arvosteluja verkkokaupassasi. 
Verkkokauppias voi luvata paljon asiakkaalle – mutta loppujen lopuksi asiakkaat tietävät, että kauppiaan tavoitteena on tehdä myyntiä, ja he ymmärtävät myös, että kauppias esittää tuotteet ja palvelut parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä verkkokaupan tuotearvostelut ovat avainasemassa myyntiprosessissa.

Kuva: Tuotearvostelut näkyvät myös hakutuloksissa ja kiinnittävät asiakkaan huomion. 
Tuotearviot tunnistetaan yleensä arvioiksi käyttämällä tähtiä tai pisteitä. Amazonissa esimerkiksi jokaista tuotetta voidaan arvioida yhdestä viiteen tähdellä. Tuotearvioinnit, joissa ostajat kuvaavat kokemuksiaan tuotteista, ovat erittäin hyödyllisiä potentiaalisille asiakkaille.

Jos annat asiakkaille mahdollisuuden julkisesti arvioida tuotteita omassa verkkokaupassa, voit monissa tapauksissa parantaa verkkokaupan myyntiä. Tämä johtuu siitä, että internetin käyttäjät tykkäävät tuotearvioista ja antavat näille suurta arvoa. Tutkimusten mukaan jopa 72 % vastaajista sanoo, että he luottavat verkkokaupan tuotearvioihin tuntemattomilta yhtä paljon kuin henkilökohtaisiin ​​suosituksiin ystäviltään.

 

Kuva: Tuotearviot verkkokaupassa kiinnittävät käyttäjien huomion positiivisella tavalla.


Verkkokaupan tuotearviot toimivat näin 

Kun Tuotearviot-ominaisuus on käytössä, näkyvät arviot eri paikoissa verkkokaupassasi. Asiakas näkee ne parhaiten tuotesivuilla. Tuotesivulla näkyy keskimääräinen tuotearvio ja arvioiden määrä suoraan tuotteen nimen alapuolella. Kun asiakkaat klikkaavat arviota, pääsevät he näkemään tuotearvioita tarkemmin. Asiakkaat pääsevät täältä myös kyseisen tuotteen Tuotearvostelu-sivulle "Kirjoita oma arviosi" -linkin kautta. He voivat antaa luokituksen yhdestä viiteen tähteen ja kuvailla kokemuksiaan tuotteesta. Kun asiakas antaa tuotearvion, pyydetään häntä myös jättämään nimensä ja sähköpostiosoitteensa. Vain verkkokauppias näkee nämä tiedot, eikä niitä näytetä verkkokaupassa. Tuotearviot näkyvät hakutuloksissa ja hakusuodattimissa. Näin asiakkaat saavat kätevästi yleiskuvan siitä, miten muut asiakkaat ovat arvioineet kaupan tuotteita.

Kuva: Tuotearvion antamisen tulee olla helppoa ja mukavaa selkeän käyttöliittymän avulla.

Tuotearvioinneilla on myös rooli hakusuodattimessa: kun suodattimen haku on aktivoitu verkkokaupassasi, asiakkaasi voivat käyttää arvioita hakusuodattimena. Asiakas voi esimerkiksi määrittää haussa näytettävän vain ne tuotteet, joiden keskimääräinen luokitus on vähintään neljästä viiteen tähteä.

Tuotearvioinnin edut verkkokauppiaalle

Tuotteesi tuotearviot mahdollistavat kaupassasi monenlaisia ​​etuja, joilla voi olla suora tai epäsuora vaikutus verkkokauppasi menestykseen.

  • Luonnollisesti hyvät tuotearviot vaikuttavat myönteisesti tuotteiden myyntiin. Big Social Median tekemä tutkimus paljasti, että tuotteet, jotka arvioidaan positiivisesti, myyvät 200 prosenttia paremmin kuin tuotteet, joilla ei ole lainkaan tuotearviota. Myös tuotearvioiden määrällä on tässä yhteydessä merkitystä: tutkimuksessa verrattiin tuotteita, joissa oli yli 50 arvostelua tuotteisiin, joilla oli korkeintaan viisi arvostelua. Enemmän arvosteltuja tuotteita arvioitiin myytävän 63 prosenttia enemmän. 
  • E-Consultancyn tutkimuksen mukaan verkkokaupan keskimääräinen ostoskorin arvo kasvaa usein myös tuotearvioiden ansiosta.
  • Tuotearvostelut, joissa asiakkaat kuvaavat kokemuksiaan tuotteesta, ovat erittäin mielenkiintoisia muille asiakkaille. Usein arvosteluissa annetaan vastauksia kysymyksiin, joita potentiaaliset asiakkaat kysyisivät.
  • Asiakkaiden arvostelut ovat juuri sitä, mitä kutsutaan "käyttäjän luomaksi sisällöksi". Tämän tyyppisen sisällön suuri etu on se, että sinun ei tarvitse kirjoittaa sitä itse. Googlen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tämä sisältö on erittäin hyödyllistä, jotta voit jatkuvasti näyttää uutta sisältöä verkkokaupassasi. Tämä työ syntyy automaattisesti asiakkaiden tuotearvioinneilla. Asiakkaiden arvostelut sisältävät yleensä myös tärkeitä avainsanoja, joita potentiaaliset ostajat hakevat hakukoneilla.
  • Monet online-ostajat tutkivat ennen hankintaa tuotteen laatua. Googlessa he saattavat esimerkiksi kirjoittaa "iPhone 8 tuotearvostelut". Kun tarjoat tuotearvosteluja verkkokaupassasi, nämä käyttäjät saapuvat todennäköisemmin juuri sinun kauppaan.
  • Saat rehellistä palautetta asiakkailta ja tällä tavoin voit oppia paljon heidän ideoistaan ​​ja toiveistaan. Myyntilukujen ohella tuotearviot ovat tärkeimpiä tulosmittareita. Näiden avulla näet, kuinka usein tiettyjä tuotteita ostetaan, mutta myös, mihin tuotteisiisi asiakkaat ovat todella tyytyväisiä.
  • Mahdollisuus antaa tuotearvioita antaa asiakkaillesi tunteen, että heidät otetaan vakavasti ja että heidän mielipiteistään välitetään. Markkinoinnin asiantuntijat kutsuvat tätä sitouttamiseksi, joka tapahtuu kun olet vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa. Samalla kauppias voi luoda vahvempaa lojaliteettia omiin asiakkaisiinsa, mikä synnyttää kauppiaan ja asiakkaan välille pitkäkestoisen asiakassuhteen.
  • Tähtiluokitusta ei näy vain verkkokauppasi yksittäisillä tuotesivuilla vaan myös tuoteryhmien sivuilla sekä hakutuloksissa. Näissä tuotearviot kiinnittävät käyttäjien huomion positiivisella tavalla.

Negatiivisten tuotearvioiden positiivinen vaikutus

Jotkut verkkokauppiaat pelkäävät, että tuotteita arvioidaan negatiivisesti, ja kun potentiaaliset asiakkaat näkevät nämä huonot tuotearvostelut, voi tämä vaikuttaa haitallisesti verkkokaupan menestykseen. Mutta on joitain syitä, miksi negatiiviset arvostelut ovat myös mahdollisuus, eikä niiden tarvitse välttämättä olla huono asia verkkokaupalle.

  • Tärkein hyöty mainittiin jo aiemmin: saat asiakkaalta suoran palautteen. Näin saat nopeasti selville, mitkä tuotteet eivät täytä asiakkaan odotuksia, jolloin voit ryhtyä asianmukaisiin toimiin.
  • Negatiiviset arvostelut sisältävät usein myös arvokasta tietoja muille asiakkaille ja voivat suuressa määrin varmistaa, että palautusprosentit pienenevät, kun yllätyksiä ei tule. Tietyn tuotteen palautukset voivat olla jatkuvia ja kalliita verkkokauppiaille, mutta tuotearvioilla asiakkaat tunnistavat jo tilatessaan tuotteen laadun mahdolliset heikkoudet.
  • Big Social Media -tutkimuksen mukaan negatiivisesti arvioituja tuotteita ostetaan yhtä usein kuin niitä, joilla ei ole lainkaan luokitusta.
  • Huonoja arvosteluja saaneen tuotteen poistaminen verkkokaupasta ei ole välttämättä oikea ratkaisu. Big Social Media analysoi myös negatiivisten luokitusten syitä ja totesi, että verkkokauppias voi vähentää negatiivisia tuotearvioita 55 prosentilla muuttamalla tuotekuvauksia tai optimoimalla toimitusta ja pakkausta.
  • Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, negatiiviset tuotearviot vaikuttavat positiivisesti kaikkiin tuotearvioihin, sillä niiden avulla tuotearviot vaikuttavat merkittävästi aidommilta. Tutkimusten mukaan asiakkaat suhtautuvat positiivisemmin tuotearvioihin, kun niiden joukossa on sekä hyviä että huonoja arvosteluja. Mikäli kaikki tuotearvostelut ovat pelkkää positiivista hehkutusta eikä negatiivisia arvosteluja ole ollenkaan, voivat asiakkaat epäilee sensuuria tai vielä pahempaa, eli väärennettyjä tuotearvioita.

    Yhteenvetona voimme sanoa: näyttämällä tuotearvioita kaupassasi voit monin tavoin parantaa verkkokauppasi myyntiä sekä saada lisää tietoa tuotteiden laadusta ja luoda lisää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Digitaaliset tuotteet Vilkas Now -verkkokaupassa – näin onnistut!

Olet keksinyt mahtavan idean, mutta et tiedä miten saisit välitettyä digitaalisia tuotteitasi myös...

Ajankohtaiset tärpit verkkokauppiaalle – Miten vauhdittaa kesämyyntiä logistiikkaratkaisujen avulla?

Vilkas mietti yhdessä kumppaninsa Matkahuollon kanssa, miten kauppiaat voivat helpottaa asiakkaiden...

Verkkokaupan ulkoasu – tekisinkö itse vai antaisinko urakan muille?

Verkkokaupan ulkoasu on asia, jota voi hioa loputtomasti. Aina löytyy kohtia, joita voisi vielä...