Näitä 10 käskyä menestyvä verkkokauppias noudattaa

8/17/2017

Menestyvä verkkokauppa ei synny tuurilla vaan taidolla. Tietoa ja osaamista on tarjolla yllin kyllin. Yksin menestystä on vaikea luoda. Siihen tarvitaan aina ympärille verkosto, joka tukee kauppiasta vaikeissa asioissa. Kauppiaan pitää kuitenkin itse ohjata verkostoa ja itseään. Verkkokaupan ohjauksessa on hyvä muistaa nämä verkkokauppiaan 10 käskyä, joita menestyvät verkkokauppiaat noudattavat.

  1. Jätä tekniikka muiden hoidettavaksi
    • Valitse sellainen verkkokauppa-alusta, joka on huoleton ja vapauttaa sinut teknisistä murheista.
    • Varmista että alusta on turvallinen.
    • Varmista että verkkokauppa-alustaa päivitetään säännöllisesti, ja siitä ei koidu lisäkustannuksia, tai ainakin kustannukset ovat tiedossa.
    • Valitse kumppani, joka pystyy kasvamaan oman liiketoimintasi mukana.
    • Varmista, että rutiinitoiminnot, kuten esimerkiksi sähköpostitapahtumat ja hakukoneoptimointi, on automatisoitu mahdollisimman pitkälle.
  2. Markkinoi verkkokauppaasi
    • Ole esillä siellä, missä asiakkaasi on. Yleisenä ohjenuorana voidaan todeta, että digitaalinen markkinointi on verkkokaupalle se oikea ympäristö.
    • Aloittelevalle verkkokauppiaalle markkinapaikat tarjoavat valmiita asiakasvirtoja ja parantavat samalla hakukonenäkyvyyttä.
    • Ihmiset ovat sosiaalisia, ja digitaalisuus tarjoaa siihen työkaluja. Sosiaalinen media tarjoaa myös kauppiaille hyviä työkaluja päästä osaksi sosiaalista kanssakäymistä.
  3. Nopeat toimitukset
    • Asiakas on kärsimätön. Pidä toimitusajat lyhyinä ja tarjoa lisämaksusta pikatoimituksia.
    • Pidä toimitusmaksut mahdollisimman matalina ja tee niistä asiakkaalle helposti ymmärrettäviä.
    • Kerro asiakkaalle toimitusajat selvästi ja pidä niistä kiinni.
  4. Tee maksamisesta helppoa
    • Tarjoa asiakkaalle riittävästi vaihtoehtoja maksamiseen. Varmista, että jokaiselle löytyy mieluinen maksutapa.
    • Varmista, että maksaminen onnistuu myös mobiilisti.
  5. Rakenna mielenkiintoista sisältöä
    • Verkkokauppa on paikka, jossa sinun tulee vakuuttaa asiakas asiantuntemuksella.
    • Varmista että asiakas saa nopeasti ja selkeästi tietoonsa palvelusi hyödyt
    • Varmista, että kieliasu on huoliteltu. Kielen ei tarvitse kuitenkaan olla tylsää.
    • Panosta tuotekuvauksiin ja tuotekuviin. Tällöin asiakkaalle ei herää epäilyksiä, ja ostokset pystyy tekemään huoletta ja ilman lisäkysymyksiä.
    • Laadukas ja mielenkiintoinen sisältö varmistaa samalla hakukoneoptimoinnille hyvän lähtökohdan.
    • Ole rohkeasti erilainen.
  6. Varmista myönteinen asiakaskokemus – brändisi.
    • Laita asiakas keskiöön. Verkkokaupan brändi, eli asiakkaan ”musta tuntuu -mielikuva”, rakentuu kohtaamisista yrityksen kanssa.
    • Yritä aina ylittää asiakkaan odotukset, jolloin asiakas muistaa kertoa kokemuksistaan myös muille.
    • Asiakkaista yli puolet etsii palveluitasi mobiilisti, joten varmista, että miellyttävä kohtaaminen toimii ensisijaisesti älypuhelimella.
    • Kerää asiakkailta palautetta ja tuotearviointeja. Muut asiakkaat ja hakukoneet tykkäävät lukea arvosteluita.
  7. Valitse oikeat kumppanit
    • Luottamus ja menestys syntyvät yhdessä kumppaneiden kanssa.
    • Verkkokauppasi palvelutaso muodostuu yleensä heikoimman lenkin mukaan, joten vaihda mahdollisuuksien mukaan heikoimmat lenkit vahvoihin.
  8. Aseta verkkokaupallesi tavoitteet ja mittaa niitä
    • Kehitä verkkokauppaasi askel kerrallaan. Ei Roomaakaan päivässä rakennettu.
    • Jatkuva kehittäminen pitää palastella pieniin kehitysaskeliin. Aloita riittävän pienestä.
    • Kauppiaan itsesä ja verkoston tulee kehittyä. Asiakkaiden odotukset ja toimintaympäristö ovat jatkuvassa muutoksessa.
  9. Keskity olennaiseen
    • Verkkokauppiaille tuputetaan koko ajan uusia palveluita, kilpailijat ovat kintereilläsi, asiakkaat vaativat aina lisää... Pidä fokus selkeänä.
    • Priorisoi jatkuvasti. Delegoi ja deletoi. Tee vaikeat asiat aina aamuisin.
  10. Testatkaa yhdessä ja säännöllisesti
    • Ostaisitko itse omasta verkkokaupasta? Tekeydy säännöllisesti asiakkaaksi ja varmista, että asiakaskohtaaminen vastaa odotuksiasi. Kokeile erilaisia skenaarioita kohtaamisessa ja varmista että laatu on aina sama.
    • Pyydä verkostoasi testaamaan. Kerää palautetta kavereilta ja kollegoilta.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments