Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 1/2

6/29/2017

Hyvin toteutettu verkkokauppa on pohja kestävälle ja kehittyvälle näkyvyydelle verkossa. Mikäli yrityksesi turvautuu vain ulkopuolisiin verkkopalveluihin, kuten esimerkiksi Facebookiin, niin yrityksesi on niiden muutosten armoilla ja näkyvyys voi muuttua hetkessä ei-toivottuun suuntaan tai muuttua jopa maksulliseksi. Oman verkkokaupan perustaminen takaa yritykselle turvallisen ympäristön eikä siihen tule ikäviä yllätyksiä, mikäli vain verkkokauppatoimittaja on oikein valittu. Oman verkkokaupan ja domainin päälle on turvallista rakentaa kävijävirtaa eri verkkopalveluista.


Ulkopuolisilla, kolmannen osapuolen palveluilla, verkkokauppias ohjaa liikennettä omaan verkkokauppaan. Tämän liikenteen generoiminen onkin usein yrittäjälle vaikein osuus, jossa verkkokauppias voi myös haaskata paljon rahaa, jos ei ole niistä tarkkana. Verkosta löytyy runsaasti myös ns. ilmaisia liikenteen lähteitä, joiden ylläpitoon kuluu toki jonkin verran aikaa. Mutta kun verkkokauppias sitoutuu näihin palveluihin ja jaksaa tehdä niihin laadukasta sisältöä, kasvaa verkkokaupan kävijävirta tasaiseen tahtiin. Lisäksi verkkokauppa saa näiden palveluiden avulla ulkopuolisia linkityksiä, jotka parantavat verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä sekä luotettavuutta. Lisäksi kannattaa huomioida, että vaikka et synnyttäisi sisältöä kyseisiin palveluihin, voi verkkokaupallesi olla kuitenkin hyödyllistä varata kyseinen identiteetti palvelusta, ettei vain käy siten, että esim. kilpailijasi varaa sinulle tärkeän tunnuksen, brändin tai identiteetin.

Ilmaisia linkkejä ja vinkkejä on sen verran runsaasti, että tämän artikkeli on jaettu kahteen osaan. Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään maailmalla suosittuja sivustoja, joista löytyy verkkokauppiaille ilmaisia palveluita ja näyvyyttä. Ja sitten toisessa artikkelissa keskitytään enemmän paikalliseen tekemiseen ja näkyvyyteen.

Facebook

Facebook-sivuillaan yritykset voivat markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan sekä palvella asiakkaitaan eri tavoin. Facebook-käyttäjät voivat tykätä yritysten sivuista ja näin vastaanottaa yritysten viestejä. Lisäksi Facebook tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdentaa maksua vastaan julkaisujaan tietyille kohderyhmille tai tehdä mainoksia, jotka ohjaavat Facebookin ulkopuolisille
sivuille, kuten omaan verkkokauppaan. Facebookissa mainostava yritys voi kohdentaa mainoksensa todella tarkasti. Mainokset voi asettaa näkymään esimerkiksi vain alle 20-vuotiaille, Suomessa asuville ja parisuhteessa oleville miehille. Mutta kaikki lähtee siitä, että luot verkkokaupallesi oman Facebook-sivun, joka ei maksa mitään. Ohjaa verkkokauppasi kävijät ja asiakkaat myös Facebook-sivuillesi ja kasvata tykkääjien määrää määrätietoisesti. Jossakin vaiheessa sinulle on syntynyt arvokas verkosto, jota voit hyödyntää tehokkaasti Facebook-mainonnassa.
Luo oma yrityssivu Facebookiin >>

Google Business

Voit muokata yrityksesi tietoja milloin tahansa, ja ne päivitetään automaattisesti sekä Google-hakuun että Mapsiin. Saat heti tiedon, kun käyttäjät puhuvat yrityksestäsi ja voit vastata heille yrityksen edustajana. Pystyt myös seuraamaan yrityksesi saamia tähtiluokituksia ajan kuluessa. Voit tutustua asiakkaisiin tarkemmin ja selvittää, millaisessa vuorovaikutuksessa he ovat yrityksesi kanssa. Lisäksi sinulle selviää, miten asiakkaat löysivät yrityksesi ja mistä he ovat kotoisin. Näet myös yrityksesi puhelinnumeron klikkausten määrän, reittiohjepyyntöjen määrän ja verkkosivuston käyntien määrän.
Lue lisää >>

YouTube

YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone, maailman kolmanneksi suosituin nettisivusto, ja käyttäjä viettää siellä keskimäärin 30 minuuttia käyntikertaa kohden. YouTube on Googlen omistama videopalvelu. Youtubea käyttää noin 85 % suomalaisista. Kanavan tilaajamäärä on merkittävä mittari, koska YouTubessa tilaajia ei voi Facebookin tai Instagramin tavoin ostaa. Verkkokauppa voi
hyödyntää YouTube-potentiaalia kahdella tavalla. Voit luoda verkkokaupallesi oman kanavan ja alkaa tuottamaan mielenkiintoisia videoita palveluistasi tai muuten vain huomiota herättäviä videoita, jotka saavat ihmiset palaamaan kanavasi äärelle. Toinen, hieman helpompi tapa, on videoiden yhteydessä näytettävät, korkeintaan 30 sekunnin mainokset, jotka on helppo kohdentaa tietylle kohderyhmälle. Mutta nämä ovat maksullisia, joten ei tästä sen enempää tässä artikkelissa. Mutta video toimii verkkokaupalle yleensä oikein hyvin!
Luo oma kanava Youtubeen >>

Twitter

Käytä Twitteriä verkkokauppasi liikenteen lähteenä ja viestintäkanavana, jos

  • haluat tavoittaa tietyn kohderyhmän
  • haluat jakaa tietoa tuotteestasi tai palvelustasi
  • haluat nopean asiakaspalvelukanavan
  • haluat tietää mitä palvelustasi puhutaan
  • haluat kontaktin potentiaalisiin asiakkaisiin ja kumppaneihin

Muista tehdä mielenkiintoinen profiilikuvaus sekä käytä #hashtageja luovasti, sillä ihmiset seuraavat niitä usein. Twiittaa kuvallista sisältöä ja muista laittaa linkkejä omiin medioihisi.
Luo oma Twitter-tili >>

LinkedIn

LinkedInin yritysprofiili on helppo tapa luoda ammattimaista verkostoa yrityksen, asiakkaiden, kumppaneiden, työntekijöiden ja eri sidosryhmien välille. Yritys voi hyötyä omasta LinkedIn-sivusta
lukuisilla tavoilla. Rekrytoinnin ja keskusteluun osallistumisen lisäksi se mahdollistaa myös LinkedIn-mainosten tekemisen. Muista, että LinkedIn-profiilin luojalla tulee olla henkilökohtainen profiili ja yrityksen oma sähköposti käytössä.
Luo LinkedIn-yritysprofiili >>

Pinterest

Pinterestiä käyttää 175 miljoonaa käyttäjää, joista mobiilikäyttäjiä on 80 %. Ihmiset etsivät ideoita ja inspiraatiota kuvista. Mikäli sinulla on hyviä ja mielenkiintoisia tuotekuvia,
kannattaa ehdottomasti perustaa verkkokaupallesi oma Pinterest-tili. Pinterestin avulla voit rakentaa verkkokauppasi brändikuvaa, kasvattaa liikennettä verkkokauppaasi ja lisätä myös kivijalkamyyntiä.
Luo oma yritystili Pinterestiin >>

Instagram

Yli 5 miljoona mainostajaa eri puolilla maailmaa käyttää jo Instagramia oman palvelunsa esiin tuomiseen ja liikenteen saavuttamiseksi. Tämä palvelu on etenkin nuorison suosima ja perustuu pääasiassa kuviin ja videoihin.
Luo oma tili Instagramiin >>

Bing

On olemassa myös käyttäjiä, jotka eivät käytä Googlea. Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone, mutta esimerkiksi Windows-puhelinten omistajilla Bing-hakukone on usein jäänyt käyttöön ns. tehdasasetuksena. Bing-hakemiston käytöllä on mahdollisuus saada myös hieman lisää näkyvyyttä. Erityisesti silloin, jos haluat tavoittaa vaikkapa juuri Windows Phone -käyttäjiä.
Rekisteröidy Bingiin >>

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments