3 yksinkertaista tapaa parantaa verkkokauppasi konversiota

5/12/2017


Verkkokauppatukea voisi verrata satamaan, jonne moni purjehtija pysähtyy milloin minkin asian takia. Toiset pysähtyvät huoltamaan ulapalla kolhiintuneita veneitään, toiset täydentämään varastojaan, toiset pysähtyvät vertailemaan omaa venettään muiden veneisiin ja toiset ihan vain haistelemaan sataman tarjoamia uusia tuulia.

Mutta se veneilyvertauksista. Yleisesti ottaen voisi luulla, että verkkokauppatuessa jokainen päivä on erilainen. On kuitenkin olemassa tiettyjä asioita, joihin törmää päivittäin. Yksi niistä on kaupan konversio ja ennen kaikkea sen parantaminen.

Tässä tekstissä ei perehdytä sen enempään verkkokaupan analytiikkaan tai esim. konversiopolun seurantaan ja optimoimiseen, vaikka nekin tärkeitä ja huomionarvoisia asioita ovatkin. Tässä tekstissä keskitytään kolmeen verkkokauppatuessa useimmin vastaan tulevaan konversiosyöppöön ja tapoihin parantaa kauppaa niiden osalta.

1. Selkokieliset toimitus- ja maksutavat


Haaste:  Verkkokaupoissa usein huomaa maksu- ja toimitustapojen jääneen vaille suurempaa huomiota. Usein tämä johtuu siitä, että verkkokauppiaat käyttävät aivan liian vähän aikaa omien kauppojensa testaamiseen.

Toimitus- ja maksutavat jäävät asiakkaiden käytettäväksi kauppajärjestelmän antamilla nimillä ja joskus jopa kauppajärjestelmän oletushinnoilla. Tämä herättää asiakkaissa hämmennystä ja heikentää luottamusta kauppaan. Nämä asiat yhdessä voivat riittää kumoamaan asiakkaan jo kertaalleen tekemän ostopäätöksen.

Parannus:  Sen sijaan, että toimitustavalle antaa nimeksi esim. “Posti SmartShip”, voi toimitustavan nimetä “Toimitus Postin noutopisteeseen” tai “Toimitus minua lähimpään Postiin”. Jos kyse on maksutavasta, sen sijaan että maksutavalle antaa nimeksi “Paytrail”, sen voi nimetä esim. “Verkkopankki tai luottokortti”. Asiakas ei tiedä, mikä Paytrail tai SmartShip on, eikä hänen tarvitsekaan tietää.

Extra:  Jos haluaa tehdä pohjatyön todella huolellisesti, toimitus- ja maksutavoille voi lisätä omat kuvat ja kirjoittaa selkeät kuvaustekstit, jotka asiakaskin varmasti ymmärtää.


2. Asiakaslähtöinen tuoteryhmärakenne


Haaste:  Tuoteryhmärakenne ja sen haasteet riippuvat pitkälti kaupan koosta. Tuoteryhmien oikeaoppinen rakenne on kuitenkin tuotemäärän ja liikevaihdon kasvun edellytys. Hyvin rakennetut tuoteryhmät helpottavat oikean tuotteen löytämistä ja tekevät kaupassa asioimisesta sujuvan kokemuksen.

Useimmin vastaan tuleva ongelma on päätuoteryhmät, joihin ei ole liitetty kuvia, tekstiä eikä tuotteita. Niiden ainoa olemassaolon syy on pitää sisällään alatuoteryhmiä. Tuollaisella tuoteryhmällä ei ole perusteltua syytä olla olemassa, ja se aiheuttaa asiakkaalle turhaa klikkailua.

Toinen yleinen ongelma on, että logiikka tuoteryhmärakenteissa ei ole kaupassa yhteneväinen. Karkeana esimerkkinä on tilanne, jossa vaateverkkokauppa sekoittaa tuoteryhmärakenteissaan sukupuolen ja käyttötarkoituksen mukaan rakennettuja tuoteryhmiä.

Parannus: Kun tuoteryhmiä suunnitellaan, tulisi asiaa aina miettiä loppukäyttäjän silmin. Sen sijaan, että luodaan päätuoteryhmä “Miesten vaatteet”, jonka alla on “Housut”, “Paidat” ja “Takit”, sekä päätuoteryhmä “Ulkoilu”, jonka alla on “Housut”, “Paidat” ja “Takit”. Voitaisiin luoda  “Miesten vaatteet”, joihin on sulautettu myös ulkoilutuotteet, tai “Ulkoilu”, jonka alta löytyy sekä miesten että naisten tuotteet.

Sen sijaan, että “Miesten vaatteet” -päätuoteryhmä jätettäisiin ilman kuvia, tekstejä ja tuotteita, voisi tuonkin sivun käyttää hyödykseen esim. bestseller-tuotenostoilla, tyylivinkeillä ja houkuttelevilla inspiraatiokuvilla.

ExtraHakusuodatus on erinomainen apu asiakkaalle, joka on hukkumassa tuhansien tuotteiden mereen. Suodatus jäsentelee kaupan tuotemassan lohkoihin, joista asiakas löytää sellaisenkin tuotteen, jota ei tiennyt vielä etsivänsä.

3. Huolellisesti kirjoitetut kuvaukset


Haaste: Yksi teoria siihen, miksi ihmiset ovat nykyään maailmaa hallitseva laji on, että ihmiset, toisin kuin muut kilpailevat lajit, oppivat käyttämään työkaluja ja rakentamaan aseita. Kuvaukset ovat tänä Googlen aikakautena paras työkalu ja tehokkain ase, joka jokaiselle kauppiaalle on annettu avuksi internetin armottomassa maailmassa pärjäämiseksi. Harmillista huomata kuinka moni päättää olla käyttämättä tuon avun.

Harva meistä on rautaa ja vielä harvempi hyvä copywriter...

Kuvaukset vievät aikaa. Aika onkin verkkokauppiaan pahin vihollinen. Tai lähinnä sen rajallisuus. Siksi houkutus käyttää esim. maahantuojan valmiita tekstejä onkin suuri. Tuoteryhmäkuvauksien merkitys on ehkä vielä suurempi, ja kenties juuri siksi hyvien ja erottuvien tuoteryhmäkuvauksien keksiminen onkin todella vaikeaa ja aikaa vievää.

Tämän asian voikin miettiä kahdella tapaa: “Minulla ei ole aikaa eikä varaa istua koneella kirjoittamassa kattavia ja uniikkeja kuvauksia” tai “ Minulla ei ole aikaa eikä varaa olla istumatta koneella kirjoittamassa kattavia ja uniikkeja kuvauksia”.

Parannus:  Huolellisesti kirjoitetut kuvaukset auttavat asiakkaita tekemään ostopäätöksiä. Ne myös auttavat kauppaa nousemaan Googlen hakutuloksissa, mikä tunnetusti on verkkokaupan uusien asiakkaiden hankinnan kannalta elintärkeää.

Extra: Kuvaukset antavat kauppiaalle mahdollisuuden rakentaa kaupalleen identiteetin, johon kaupan asiakkaat voivat samaistua. Ne luovat kaupalle kielen ja kulttuurin, joita sekä kauppias että asiakkaat puhuvat ja ymmärtävät.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments