10 hyödyllistä työkalua verkkokauppiaalle

Internet on pullollaan hyödyllisiä työkaluja joita kekseliäs verkkokauppias voi hyödyntää oman kauppansa kehittämiseen. Moni näistä on vieläpä ilmainen, tai ainakin perusominaisuudet saa käyttöönsä ilmaiseksi ja tehokäyttäjille on saatavilla maksullinen versio. Jos sinulla on siis mielessä jokin tehtävä, johon tarvitset työkalua, todennäköisesti pienellä etsimisellä löydät sopivan pilvipalvelun. Esittelemme tässä satunnaisessa järjestyksessä omilta verkkokauppiailtamme kuultuja vinkkejä. Jokaiselle on todennäköisesti useampikin hyvä vaihtoehto, eli mikään kaikenkattava lista ei ole siis kyseessä.

Hotjar

Hotjar-palvelulla voit tehdä "lämpökartan", jonka avulla näet, mitä kohtia verkkokaupassasi klikataan eniten. Tämä tieto on arvokasta erityisesti silloin, kun mietit sivuston käytettävyyttä. Muita ominaisuuksia ovat mm. kysely- ja palautelomakkeet sekä asiakkaiden käyttäytymisen tallentaminen.

Hinnoittelu: 15 päivän ilmainen kokeilu, kuukausimaksu kävijämäärän mukaan, ilmainen perusversio.


Tawk.to

Tawk.to on yksi lukuisista live chat -palveluista. Erityisesti pienempien verkkokauppojen keskuudessa se on suosittu, koska sen saa käyttöönsä täysin ilmaiseksi.
Vaihtoehtoisia palveluja: Elisa Chat, Giosg, Finnchat






Zendesk

Zendesk on asiakaspalveluun hyödyllinen väline, jos asiakkaiden yhteydenottoja tulee paljon. Tikettijärjestelmän ansiosta eri asiakaspalvelijat eivät puhu toistensa kanssa ristiin, jos asian käsittely vaatii useamman viestinvaihdon. Muita ominaisuuksia on mm. asiakaspalvelu sosiaalisen median palvelujen kautta.

Hinnoittelu: 30 päivän ilmainen kokeilu, kuukausimaksu.

Nosto

Noston avulla voit luoda tuotesuosituksia verkkokaupan sivuilla isompien ostoskorien saamiseksi. Tuotesuosituksia näytetään personoidusti mm. käyttäjän selaamien tuotteiden perusteella. Noston luomia tuotesuosituksia voidaan näyttää lisäksi mm. Facebookin uudelleenmarkkinoinnissa ja uutiskirjeissä. Muita ominaisuuksia ovat mm. keskeytyneiden ostoskorien jälkeen lähetettävät sähköpostit ja erilaiset popup-ilmoitukset.

Hinnoittelu: Myyntiprovisio Noston suositusten perusteella tilatuista tuotteista.


Mailchimp

Mailchimpin avulla voit lähettää uutiskirjeitä asiakkaillesi. Raporteista näet mm. avattujen viestien määrän. Google Analyticsissa uutiskirjeestä verkkokauppaan tuleva liikenne näkyy automaattisesti omana kampanjanaan.

Hinnoittelu: Ilmainen pienille vastaanottajamäärille, vastaanottajien ja lähetysmäärien mukaan kasvava kuukausimaksu.
Vaihtoehtoinen palvelu Mailchimpille: Apsis

Keyword.io

Keyword.io auttaa avainsanojen listaamisessa, kun suunnittelet hakukoneoptimointia tai hakukonemarkkinointia.

Hinnoittelu: ilmainen perusversio, kuukausimaksu.
Vaihtoehtoinen palvelu: Google Keyword Planner



Addthis

Addthis-palvelun avulla voit tehdä verkkokauppaan sosiaalisen median painikkeita. Saat samalla työkalulla kaikki haluamasi somekanavat ja painikkeiden ulkoasun voit määrittää itse. Muita ominaisuuksia ovat mm. aiheeseen liittyvien sivujen tarjoaminen sivun alalaidassa.

Hinnoittelu: ilmainen perusversio, kuukausimaksu.


Fotor

Fotorilla voit tehdä omia bannereita vaikka verkkokaupan etusivulle tai sosiaaliseen mediaan jaettavaksi.

Hinnoittelu: ilmainen perusversio (sivulla mainoksia), kuukausimaksullisella versiolla saa käyttöön kuvituskuvia.
Vaihtoentoinen palvelu: Canva


Pixlr

Pixlr on täysiverinen kuvankäsittelyohjelma niille, jotka eivät raaski maksaa Photoshopin kuukausimaksua, mutta tarvitsevat silloin tällöin kuvankäsittelyohjelmaa.

Hinnoittelu: ilmainen (sivulla mainoksia)

Zapier

Zapierin avulla voit automatisoida tapahtumia, jotka käynnistyvät esimerkiksi saapuneesta sähköpostista tai verkkokaupassa asiakkaan tekemästä toimenpiteestä. Esimerkiksi sähköpostiin tulleesta tilausvahvistuksesta voidaan lisätä asiakas Mailchimpiin uutiskirjeen vastaanottajaksi.

Kaikki ne Googlen palvelut...

Googlella on tarjolla iso nippu enemmän tai vähemmän tarpeellisia pilvipalveluja verkkokauppiaan käyttöön. Google Analytics ja Google Ads ovat lähes välttämättömiä. Google Search Console, Google Tag Manager ja Google Data Studio ovat vähän perustasoa edistyneempien digimarkkinoijien työkaluja.

Google Alerts on hyvä tapa pysyä mukana, jos verkkokauppasi nimi mainitaan esimerkiksi keskustelufoorumeissa tai blogeissa. Google Fonts on oivallinen palvelu, kun verkkokaupan ulkoasua halutaan viimeistellä erikoisfonteilla.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

5 vinkkiä onnistuneeseen live chat -asiakaspalveluun verkkokaupassa

Miksi veisit asiakaspalvelijasi nettiin? Tyytyväinen asiakas kertoo saamastaan hyvästä palvelusta...

Vinkkejä verkkokaupan asiakaspalvelun kehittämiseen

Sanotaan, että negatiiviset sanat ja kokemukset kiirivät kaiuten aina kauemmas ja useammalle kuin...

B2B-verkkokauppa on enemmän kuin tilauskanava

B2B-kaupoilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet tehostaa myyntiprosessia pienelläkin...