Verkkokaupan laajentaminen Pohjoismaihin markkinapaikkojen avulla

Verkkokaupan markkinointi koetaan alkuvaiheessa usein vaikeaksi ja myös kalliiksi. Ja vaikeuskerroin kasvaa, kun verkkokauppaa viedään ja markkinoidaan kotimarkkinoiden ulkopuolelle. Pohjoismaita tosin pidetään ikään kuin laajentuneena kotimarkkinana, koska maiden välinen kauppa on ollut laajamittaista pitkään ja etäisyydet ovat pienet. Mutta kun alamme käymään läpi alla olevia kysymyksiä, huomaamme että maiden väliset erot voivat olla yllättävän suuria. Voisi kuvitella, että Internet on globaalista luonteestaan johtuen yhtenäistänyt markkinoita, mutta näin ei kuitenkaan ole aina käynyt. 

 
Verkkokauppias joutuukin heti alkuun selvittämään markkinointiin liittyviä kysymyksiä:
  • Mikä on kohdemaan hintataso?
  • Keitä vastaan kilpailen?
  • Mitä kautta löydän kohderyhmäni ja ostavat asiakkaat?
  • Miten saan tuotteille nopeasti ja edullisesti näkyvyyttä?
  • Miten saan nopeasti hakukonenäkyvyyttä uudella markkinalla?
Olemme huomanneet Vilkkaalla, että yksi helppo ja nopea keino päästä nopeasti kiinni pohjoismaiseen perheeseen, on jäänyt usealta kauppiaalta huomaamatta, myös ruotsalaisilta. Tämä keino tarjoaa myös ratkaisun useaan aikaisemmin esitettyyn kysymykseen. Tämä keino on liittyä paikallisiin markkinapaikkoihin. Liittymällä suosittuihin markkinapaikkoihin verkkokauppias pääsee pikatietä keskelle vilkasta toria, missä jokaisen maan myyjät ja ostajat kohtaavat.

Siellä on asiakkailla kukkarot herkässä, kilpailijat läsnä sekä hinnat läpinäkyvästi esillä. Ja mikä tässä on myös hienoa, niin monelle asiakkaalle verkkokaupan kotipaikka menettää merkityksen, jos tuotteet ovat esillä tutussa kotimaisessa markkinapaikassa. Lisäksi useat markkinapaikat tarjoavat verkkokaupalle ilmaista näkyvyyttä, myös hakukonenäkyvyyttä, ja kustannuksia syntyy yleensä ainoastaan diilin syntyessä. Nyt siis kaikki kauppiaat liittykää Pohjoismaisiin markkinapaikkoihin ja kasvattakaa liiketoimintaa.

Tässä on suositut markkinapaikat Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
MAA PORTAALI / MARKKINAPAIKKA LISÄTIETOA
Suomi Hintaopas.fi Löydä oikea tuote oikealla hinnalla. Lisäksi voit seurata hintojen kehitystä. Suomen Prisjakt.
 
Suomi Nettimarkkina.com, Nettiauto.com ja Nettivaraosa.com NettiX:n tavoitteena on tarjota nopein tapa ostaa ja myydä kaikkea moottoriajoneuvoista kodin pienimpiin hyödykkeisiin.
Suomi Verkkokauppa.fi Suomen suurin kauppakeskus, jossa asiakas voi kerätä tuotteita yhteen ostoskoriin eri verkkokaupoista ja maksaa ne kerralla, vaikka laskulla.
Suomi Vertaa.fi Vertaa.fi on Suomen suurin hintavertailusivusto
Suomi Shopalike.fi ShopAlike.fi on laadukas ja monipuolinen ostossivusto, joka tarjoaa helpon tavan ostaa muotia ja lifestyle-tuotteita netissä.
Suomi Tori.fi Tori.fi (Blocket) on Suomen suurin kuluttajien välinen kauppapaikka verkossa.
Suomi Fruugo.fi Fruugo tekee maailmanlaajuisesta ostamisesta helpompaa. 
Ruotsi Tradera.com Ruotsin oma eBay. Massiivinen kirpputori, joka on suunnattu sekä yrityksille että kuluttajille. 
Ruotsi Blocket.se Ruotsin versio Suomen Tori.fi -palvelusta.
Ruotsi Fyndiq.se Markkinapaikka, missä myydään lähinnä alennustuotteista edulliseen hintaan.
Ruotsi Google Shopping Google Merchant Centerin avulla voit ladata verkkokauppasi ja verkkokaupan tuotteet Googlen tuote palveluihin, mm. Google Shopping. Tuotteista näytetään Googlen normaalia hakua rikkaampaa sisältö. 
Ruotsi CDON.se Suosittu markkinapaikka koko Nordic -alueella.
Ruotsi Prisjakt.nu Hintavertailusivusto, missä voi löytää edullisimmat tuotteet, sekä seurata hintojen kehitystä.
Ruotsi PriceRunner.se Suosittu vertailusivusto.
Ruotsi Fruugo.se Vastaava kuin Suomen Fruugo. Eli portaali, joka tekee ostamisen helpommaksi.
Norja Prisjakt.no Hintavertailusivusto. Toimii myös Ruotsissa samalla nimellä.
Norja Kelkoo Hintavertailu portaali.
Norja Prisguide.no Hintavertailu markkinapaikka.
Norja Finn markedsplass Markkinapaikka yksityiseen kaupankäyntiin, sekä nykyään myös verkkokaupoille.
Norja Tilbud.no Tuoteportaali alennustuotteille.
Norja CDON.no Markkinapaikka verkkokaupoille.
Norja Miinto.no Markkinapaikka muodin verkkokaupoille.
Norja Komplett.no Ovat juuri kehittämässä markkinapaikkaa verkkokaupoille, mutta ei ole vielä julkaistu. (14.12.2016)
Norja Fruugo.no Fruugo tekee verkossa ostamisen helpoksi kaikkialla maailmassa. 

Kaikkia tuotteita ei tarvitse tai kannata laittaa kaikkiin portaaleihin, vaan kauppias voi valikoida parhaiten toimivat ja kilpailukykyisimmät tuotteet sopivampiin portaaleihin. Parhaiten tämä onnistuu edistyksellisellä verkkokauppa-alustalla, jonka avulla useiden markkinapaikkojen hallinta on helppoa. Ideana tässä tulee olla se, että oma verkkokauppa toimii master-järjestelmänä joka jakaa tuotetietoja keskitetysti eri markkinapaikkoihin. Ja kun markkinpaikassa tapahtuu tilaus, niin se siirtyy suoraan omaan verkkokaupan normaaliin tilausjonoon. Verkkokauppiaalle jokaisen markkinapaikan omien hallintajärjestelmien käyttäminen käy pidemmän päälle liian raskaaksi ja vaikeaksi, joten pyri välttämään tätä tilannetta. 

Pohjoismaissa asiakkaat shoppailevat vielä pääasiassa suoraan verkkokaupoista, mutta jos katsotaan miten kuluttajat käyttäytyvät Keski-Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa, niin valtaosa ostoksista tapahtuu isojen markkinapaikkojen kautta, jonne PK-verkkokauppiaat ovat liittyneet. Tulemme näkemään tämän suuntaisen kehityksen kuluttajien ostokäyttäytymisessä myös Pohjoismaissa, joten kannattaa olla ajoissa liikenteessä.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Black Friday ja Cyber Monday herättivät tunteita suuntaan ja toiseen

Kysyimme perjantai-iltana Vilkas-verkkokauppiaat- ja Naisyrittäjät-Facebook-ryhmissä, mitä mieltä...

TET-harjoitteluviikko Vilkkaalla - Näkemyksiä harjoittelusta

Viikko Vilkkaalla TET-harjoittelussa oli intensiivinen ja opettavainen kokemus. Tehtäviini kuului...

Paikoillanne, valmiit, uusi tietosuoja-asetus

EU:n uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.2018. Uuden asetuksen myötä jokaisen yrityksen...