Verkkokaupan perustaminen ei ole helppoa

 
"Jos olisin tiennyt millainen urakka on edessä, olisin ehkä harkinnut uudestaan koko hommaan ryhtymistä..."

Näin kommentoi muutama vuosi takaperin eräs tuore verkkokauppias. Takana oli kuukauden mittainen hektinen verkkokaupan käynnistysprojekti erikoistavaraa myyvälle kaupalle. Kauppa oli ollut kivijalassa jo ties kuinka pitkään, mutta nyt oli otettu askel uuteen bisnekseen. Projektilla oli deadline, koska aukeaman kokoinen nelivärimainos lehteen oli jo tilattu, ja kauppa piti saada valmiiksi ennen kuin lehti ilmestyy.

Verkkokaupan ulkoasu oli tilattu graafikolta, ja muutkin oman ammattitaidon ulkopuolelle menevät tehtävät oli annettu ammattilaisten tehtäväksi. Silti työn määrä yllätti kauppiaan ja työpäivät venyivät pikkutunneille saakka deadlinen lähestyessä.

Kyseinen tarina ei ole mikään yksittäistapaus, vaan työn määrä yllättää hyvin monen aloittelevan verkkokauppiaan. Eikä kyse ole vain yksinyrittäjistä, vaan isot yritykset törmäävät tähän yhtä lailla. Kyse ei ole teknologian kankeudesta, vaan uuden ajatusmallin omaksumisesta ja uusien prosessien luomisesta. Aikaa kuluu lähinnä opetteluun ja suunnitteluun.

Miksi tämä tulee niin monelle yllätyksenä? Eikö tämä kuulosta samalta kuin autoilijoiden yllättyminen talven tulosta marraskuussa? Jos onkin kokemusta yrittäjyydestä ja kaupan pitämisestä kivijalassa, eihän se tarkoita, että verkkokauppakin lähtisi toden teolla toimimaan ilman sen kummempaa etukäteissuunnittelua.

Nettikaupassa on eri menetelmät kuin kivijalassa

Mainospuheissa verkkokaupan perustamisen sanotaan tapahtuvan hetkessä, mutta todellisuus on vähän karumpi. Alustan saat varmasti käyttöösi hetkessä, mutta verkkokauppaan kuuluu paljon muutakin kuin koodia. Se koodi on itseasiassa vain yksi pieni tekijä toimivassa verkkokaupassa.

Verkkokaupan tietojärjestelmän lisäksi tarvitaan myös ratkaisu ainakin
  • Logistiikkaan
  • Maksuliikenteeseen
  • Markkinointiin
  • Taloushallintaan
  • Asiakaspalveluun
Jos verkkokauppaa perustettaessa on valmiiksi toimiva kivijalkamyymälä, on edellä mainituista logistiikka, markkinointi, taloushallinta ja asiakaspalvelu ainakin puoliksi valmiina. Eli tuotteiden varastoon tilaaminen ja varastointi on jo hallussa, markkinointiin on jollain tavalla tutustuttu, yrityksen kirjanpitoon on oma prosessinsa ja asiakaspalveluun omat ammattilaisensa. Silti kivijalkaliikkeen siirtäminen verkkoon vaatii paljon suunnittelutyötä. Kaikkea ei voi siirtää sellaisenaan verkkoon, ja moneen asiaan pitää keksiä aivan uusi ratkaisu.

Mikä on oleellista verkkokaupan perustamisessa?

Hyvä etukäteissuunnitelma on tärkeä. En tarkoita kuitenkaan ulkoasun suunnittelua, vaan mieti ensin, mitkä tuoteryhmät ja tuotteet kauppaan tulee, mitkä toimitustavat ja maksutavat otat käyttöön ja miten logistiikka ja maksuliikenne toteutetaan käytännössä. Onko markkina-alueesi kotikaupungissasi, Suomessa, Euroopassa vai aiotko toimittaa kaikkiin maanosiin? Mieti, miten erotut kilpailijoista. Tutki kotimaisten verkkokauppojen lisäksi myös ulkomaisia verkkokauppoja, jotka toimittavat samoja tai vastaavia tuotteita. Jos et keksi ratkaisua kysymyksiisi, kysy viisaammilta. Lue keskustelualueita ja blogeja. Vertaile, mitä muut ovat tehneet, ja kopioi toimivat asiat itsellesi. Kyseenalaista kaikki, ja mieti sitten uudestaan. Kun nämä ovat selvillä, voit miettiä ulkoasuakin.

Usein joudun jarruttelemaan asiakkaita, jotka yrittävät edetä takapuoli edellä puuhun. Verkkokauppiaalla saattaa olla kirkas näky siitä, miten etusivun flash-bannerin tulisi toimia tai miten jotain uusinta jQuery-efektiä tulisi käyttää, mutta tiedossa ei ole vielä, mitä maksutapoja kauppaan tulee, eikä tuotteita ja tuoteryhmiä ole vielä perustettu. Saan toistuvasti vakuutella, että ulkoasu ei ole tärkein asia verkkokaupassa. Ja että ulkoasun suunnitteluun saa kulumaan loputtomasti aikaa (etenkin jos ei ole ammatiltaan graafinen suunnittelija), mutta jos verkkokaupassa ei ole tuotteita, ei kauppaa voi julkaista.

PS. Alussa mainittu kauppa elää ja voi hyvin. Myyntiä tulee n. 8 000 € kuussa, ja toinenkin verkkokauppa on jo avattu. Toinen projekti menikin paljon pienemmällä työllä, kun prosessit olivat jo valmiiksi mietittynä ja kumppanit logistiikkaan ja maksamiseen valittuna.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Mikä on kohtuullinen toimitusmaksu verkkokaupassa?

Uudet verkkokauppiaat kysyy minulta usein mikä olisi kohtuullinen toimitusmaksu tilaukselle. Tämä...

B2B-verkkokauppa on enemmän kuin tilauskanava

B2B-kaupoilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet tehostaa myyntiprosessia pienelläkin...

Mitä Automaalit.net on meille opettanut? Osa 1/3.

Minulta kysytään usein, mitä omalle verkkokaupalleni “Automaaleille” kuuluu. Varmaankin siitä...