Mitä Automaalit.net on meille opettanut kansainvälistymisestä ja tietojärjestelmistä? Osa 2/3.

9/17/2018

Mitä Automaalit.net on meille opettanut -sarjan ensimmäisessä osassa kerrottiin, mistä kaikki lähti ja yleisiä faktoja nykytilanteesta. “Oho – automaaleja voidaankin myydä verkkokaupassa” -valaistuksen myötä ja siitä rohkaistuneena päätimme painaa isän kanssa kaasua ja hakea kasvua kansainvälistymisestä sekä parempaa kannattavuutta prosesseja tehostamalla. Katsotaanpa tarkemmin, mistä palasista kansainvälinen verkkokauppa ja sitä tukevat tietojärjestelmät rakentuvat.

Kansainvälistymisen isot linjaukset

Automaalien strategiana on ollut kansainvälistyminen, ja siihen liittyy verkkokauppiaan näkökulmasta paljon mielenkiintoisia ja jopa vaikeita kysymyksiä. Ensimmäinen kysymys liittyy yleensä siihen, mikä on laajentumisen suunta ja kuinka isolla haavilla lähdetään asiakkaita maailmalta hakemaan. Me päädyimme malliin, jossa mennään kielialue kerrallaan. Luontevaa monelle verkkokauppiaalle on aloittaa Ruotsista, ja näin mekin teimme. Toinen kysymys yleensä on, kannattaako perustaa jokaiselle kielialueelle oma verkkokauppa omalla domainilla vai käytetäänkö
pohjana samaa verkkokauppaa? Tähän ei sinänsä ole yhtä oikeaa vastausta, vaan kauppiaan pitää tehdä asiasta oma päätös ja elää sen kanssa. Me päädyimme omaan verkkokauppaan jokaiselle kielialueelle. Uskomme, että sillä tavoin pystymme tarjoamaan asiakkaille paremman asiakaskokemuksen. Toimimalla mahdollisimman paikallisesti alueen omalla kielellä, paikallisilla maksu- ja toimitustavoilla sekä hyvällä maatunnuksella (domain) pystymme näyttämään paikalliselta toimijalta. Isänmaallinen ostokäyttäytyminen on tärkeämpää muualla Pohjoismaissa kuin mitä se on Suomessa. Tästä syntyi meidän ruotsalaisille asiakkaille suunnattu www.billackering.eu. Tästä on menty askel eteenpäin, ja nykyään meillä on lokalisoitu kauppa myös Tanskassa, jonka löydät osoitteesta www.autolakhandel.dk.

Toiminnanohjausjärjestelmä tehostaa prosesseja ja parantaa toiminnan laatua

Verkkokaupan taustalle haluttiin toiminnanohjausjärjestelmä, joka kykenee tukemaan kattavasti useamman verkkokaupan taustaprosesseja. Tavoitteena oli:

  • Selkeyttää tuotteiden varastosaldojen seurantaa ja monistaa ne useampaan kauppaan.
  • Tehostaa ostotoimintaa.
  • Tuoda kivijalkaan moderni kassa.
  • Mahdollistaa ajantasainen raportointi ja varaston arvon seuranta. 

Erityinen haaste oli tuotevarianttien hallinta, jonka tarkoituksena on yksinkertaistaa tuotteiden perustietojen ylläpitoa. Toisaalta tämä vaati sekä ERP-järjestelmältä että verkkokaupalta siihen soveltuvat prosessit. Lisäksi ratkaisun piti tukea eri maiden omia verkkokauppoja (Suomi, Ruotsi, Tanska) ja eri kieliversioiden ja valuuttahintojen ylläpitämistä. Toiminnanohjausjärjestelmäksi valikoitui Odoo, jonka toteutti meille Sprintit Oy.

Taloushallinto Finagossa

Taloushallinto on toiminut alusta alkaen Finagossa (ent. Procountor). Odoo olisi myös tarjonnut moduulin taloushallintaan, mutta siitä uupui vielä aika paljon toiminnallisuuksia verrattuna Finagoon. Finago toimii hyvänä liityntänä viranomaisiin, ja lisäksi ohjelmistoa osaa käyttää iso määrä kirjanpitäjiä. Finago alkaa myös hiljalleen toimimaan muualla Pohjoismaissa, joten siitä tullaan vielä saamaan enemmän irti myös kansainvälisessä liiketoiminnassa. Odoon ja Finagon välinen linkki on käsin ajettavat myyntiraportit, jotka syötetään kerran kuussa Odoosta Finagoon Verkkokauppatilit.fi:n toimesta. Lisäksi tilinpäätökseen saadaan Odoosta kätevästi ajettua inventaarioon liittyvät raportit. Jossakin vaiheessa Finagon tiputtaminen pois ja taloushallinnon siirtäminen Odooseen tulee pohdittavaksi tiedon eheyden sekä kumppaniverkoston optimoinnin vuoksi. Tämä tulee eteen vasta joskus tulevaisuudessa, mikäli Odoo säilyy toimintamme kannalta optimaalisena ratkaisuna.

Maksutavat paikallisesti

Olemme lähteneet ajatuksesta, että tuemme asiakkaita aina suosituimmilla paikallisilla maksutavoilla. Asiakkaat maksavat aina mieluummin tutulla maksutavalla. Tämä strategia on välillä työläs, sillä paikallinen maksutapa edellyttää usein paikallista identiteettiä tarkoittaen mm. VAT-tunnusta, pankkitiliä yms. Onneksi meillä on myös Klarna, joka on omalla toiminnallaan helpottanut merkittävästi verkkokauppiaan kansainvälistymistä. Klarna onkin ylivoimaisesti suosituin maksutapamme Paypalin jälkeen. Hyvänä kolmosena Checkout Finland Suomessa, Dibs Ruotsissa ja Dankort Tanskassa.

Logistiikkaa maan rajojen ulkopuolelle

Logistiikassa olemme myös pyrkineet noudattamaan ajatusmallia, että tutulla paikallisella logistiikkakumppanilla pääsemme parhaaseen asiakaskokemukseen. Automaalit ovat kemikaaleja, joten tämä on karsinut potentiaalisia toimittajia aika runsaalla kädellä. Lisäksi joudumme kustannussyistä johtuen tukeutumaan runkoliikenteessä kumipyörään, sillä kemikaalien kuljettaminen merellä tai ilmassa on liian kallista.
Suomessa kumppanina on toiminut alusta pitäen Matkahuolto, joka onkin hoitanut osuutensa aina hyvin. Ruotsiin ja Tanskaan menevät toimitukset menevät Haaparannan kautta Postnordin verkostoon. Toimitusajat voidaan pitää kohtuullisen lyhyinä pienestä koukkauksesta huolimatta. Tanskaan toimitukset menevät perille kohtuullisessa 3–5 päivässä. Suomessa paketti saavuttaa asiakkaan 1–2 päivässä, ja saammekin asiakkailta jatkuvasti kiitosta hämmästyttävän nopeasta toimituksesta.

Kansainvälistymisen ja tietojärjestelmien kanssa pärjää kauppias kuin kauppias. Täytyy vain osata valita oikeat kumppanit ja varata riittävästi aikaa ja resursseja. Näissä ei ole mitään mystiikkaa, toisin kuin seuraavassa ja viimeisessä teemassa, joka käsittelee Automaalit.netin monikanavaista markkinointia. Markkinoinnin kanssa joutuu, tai pikemminkin pääsee, olemaan luova ja rohkea, mutta jännittäväksi sen tekee se, että aina ei tiedä, mikä toimii. Toisin kuin esimerkiksi tietojärjestelmien kanssa tietää päivittäin, toimivatko ne vai eivät. 

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments