Kuluttajat ovat oppineet asioimaan verkkoapteekeissa

9/18/2018

Verkkoapteekkien tilausmäärät ovat nelinkertaistuneet ja myynti viisinkertaistunut seitsemän vuoden aikana.

Vilkas seuraa verkkokauppojen myynnin kehitystä verkkokauppaindeksin avulla. Samaa metodia hyödyntäen olemme myös seuranneet verkkoapteekkien myynnin kehitystä Suomessa vuosina 2011–2018. Lukujen valossa voimme todeta, että kuluttajat ovat oppineet asioimaan ja haluavat asioida yhä enemmän verkkoapteekeissa näiden seitsemän vuoden aikana. Kasvua on siivittänyt myös reseptilääkkeiden myynti verkkoapteekeista, joka tuli mahdolliseksi muutama vuosi sitten.

Olemme keränneet verkkoapteekkien myynnin arvoja vuodesta 2011 alkaen, ja niistä seuraavaksi pari mielenkiintoista grafiikkaa.
Kotimaisten verkkoapteekkien myynnin kehitys 2011-2018

Myyntitilausten määrä on saavuttanut vuoden 2018 toisessa kvartaalissa 397 pistettä, mikä tarkoittaa, että tilausmäärät ovat liki nelinkertaistuneet seitsemän vuoden aikana. Euromääräinen myynti on saavuttanut 474 pistettä, eli myynti on liki viisinkertaistunut.

Verkkoapteekin keskimääräinen ostoskori vuosina 2011-2018

Keskimääräinen ostoskori on vuosien aikana noussut 47 eurosta 56 euroon. Tätä kasvua on suurilta osin siivittänyt reseptilääkkeiden tulo osaksi verkkoapteekkia. Lisäksi yleinen luottamus verkkoapteekkien toimintaan on lisääntynyt.

Vilkas-verkkoapteekit täyttävät tänä vuonna kymmenen vuotta

Tänä vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun Vilkas käynnisti kehityshankkeen apteekkareiden kanssa. Perustimme proviisori Samuli Hämäläisen (Apteekin Oma Juttu) kanssa työryhmän, jonka tavoitteena oli auttaa apteekkeja kädestä pitäen viemään apteekkitoimintaa verkkoon. Tavoitteena oli kehittää verkkoapteekeille suunnattu toimialapalvelu, jonka avulla apteekit pystyvät tarjoamaan helposti ja edullisesti omia palveluitaan verkon kautta. Yhdessä apteekkareiden ja Samulin kanssa määrittelimme apteekkien ja loppuasiakkaiden tarpeiden mukaisen verkkopalvelun, joka täyttää apteekeilta vaadittavat toiminnallisuudet ja määräykset, joita säätelee Fimea. Hankkeen mukana syntyi samalla Vilkkaan verkkoapteekkipalvelu, jota käyttää tänä päivänä 15 menestyvää apteekkia ympäri Suomen. Tästä käynnistyi suomalaisten verkkoapteekkien tarina kymmenen vuotta sitten, mitä on nyt syytä juhlia.

Aikainen lintu lääkkeen nappaa

10 vuotta sitten käynnistetyssä hankkeessa olivat mukana seuraavat apteekit, jotka toimivat vieläkin elinvoimaisena verkossa.
Ennen tätä hanketta Vilkkaan ensimmäinen apteekkiasiakas Apteekkituotteet.fi oli jo aloittanut toimintansa verkossa. Tässäkin tapauksessa aikainen lintu madon nappaa, sillä Apteekkituotteet.fi on nykyään Suomen johtava verkkoapteekkipalvelu. Verkkoapteekista vastaava Teemu Koli on tehnyt Apteekkituotteilla pitkäjänteisesti arvokasta työtä, jonka hedelmiä he pääsevät nyt nauttimaan. Ja kun puhutaan verkkoapteekkien pioneereista, niin ei sovi jättää mainitsematta Apteekkishop.fi ja Laakekaappisi.fi, jotka ovat myös pitkään palvelleet asiakkaitaan verkossa ja siirtyneet Vilkkaan tarjoamalle alustalle aloitettuaan toimintansa muulla ohjelmistolla noin kymmenen vuotta sitten. Lisäksi Yliopistonverkkoapteekki.fi on toiminut pitkään Vilkkaan alustalla. Yliopiston verkkoapteekki Kuopiossa on tehty merkittäviä panostuksia apteekkipalveluiden laajentamiseen verkkoon. Heidän kanssaan teimme kesällä videon, joka kannattaa katsoa:


Reseptilääkkeiden tilaus- ja toimitusprosessi odottaa yhä Kelan avoimia rajapintoja

Verkkoapteekin kehittämisen kannalta olisi elintärkeää saada Kelan Kanta-palvelu auki. Olemme odottaneet rajapintojen avautumista kohta kymmenen vuotta, jotta verkkoapteekissa asioiminen myös reseptilääkeasiakkaille olisi sujuvaa ja vaivatonta, jota se ei ihan vielä ole. Lisäksi apteekin henkilökunta joutuu tekemään runsaasti ylimääräistä manuaalista työtä reseptilääkkeiden myynnin mahdollistamiseksi. Nyt reseptilääkkeen ostaminen verkossa menee siten, että reseptilääkkeitä ei voi ostaa yhdellä asiointikerralla, vaan ostoprosessi perustuu eri vaiheisiin, joissa apteekin henkilökunta käy hakemassa asiakkaan reseptitiedot Kanta-palvelusta ja sopii asiakkaan kanssa yhdessä puhelimella, chatilla tms., mitä lääkkeitä apteekin henkilökunta ostoskoriin laittaa. Vasta tämän vuoropuhelun jälkeen asiakas pääsee suorittamaan ostoksensa loppuun. Prosessi on aivan liian monimutkainen ja aikaa vievä kummallekin osapuolelle. Tämän ostoprosessin tulisi toimia siten, että asiakkaan kertaalleen tunnistauduttua verkkoapteekissa pääsisi hän katsomaan omat reseptilääkkeensä Kelan Kanta-palvelusta ja pystyisi valikoimaan sieltä haluamansa lääkkeet, siirtämään ne ostoskoriin ja maksamaan ne samalla kertaa. Tämä olisi mahdollista, mikäli Kela saisi avattua rajapinnan Kanta-palveluunsa. Tämän uudistuksen on huhuttu tapahtuvan piakkoin. Toivossa on hyvä elää, ja Vilkas yhdessä verkkoapteekkien kanssa on heti valmiina viemään tämän prosessin sille tasolle, millä sen olisi pitänyt olla jo kauan aikaa.

Onnea vielä kaikille verkkoapteekeille, ja muistakaa kaikki ostaa pillerit, voiteet yms. verkosta.

Takana jo kymmenen vuotta ja paljonko on  edessä? Kiitokset teille kaikille. Se usko joka syntyi  10 vuotta sitten verkkopalveluiden tuloon ei ole häipynyt minnekään. Olimme liikkeellä ennen muita. Miten sitä vieläkin voi olla näin innostunut?” Helena Leikkonen, Perheapteekit.fi

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments