Verkkokauppaa kieli keskellä suuta

5/02/2018

Verkkokauppaa perustettaessa puhutaan usein tuotekuvausten ja muiden tekstien tärkeydestä. Jokaisella tuotteella ja sivulla täytyy olla omat tekstinsä, niiden täytyy olla tietyn mittaisia ja sisältää oikeat avainsanat. Näitä neuvoja toteuttamalla pääsee jo pitkälle ja hakukoneidenkin suosioon. Entä tekstin oikeakielisyys? Hällä väliä – vai onko sittenkään?


Miksi kieleen kannattaa kiinnittää huomiota?

Niin epäreilulta kuin se ehkä kuulostaakin oikeakielisyys yhdistetään usein asiantuntijuuteen ja yleiseen älykkyyteen. Tosiasiassahan nämä tekijät eivät välttämättä korreloi keskenään. Voit olla oman alasi paras asiantuntija ja silti tehdä yksinkertaisia yhdyssana- ja pilkkuvirheitä. Silti kirjoitusvirheitä viliseviä verkkosivuja lukiessa potentiaalinen asiakas helposti huomaamattaan ajattelee, että palvelu tai tuote ei ehkä ole luotettava, koska siitä kertova tekstikin on vähän mitä sattuu. Hyviä tekstejä voisi verrata hyviin kuviin: jos verkkokaupan tuotekuvat ovat sumeita ja niissä näkyy kuvan ottajan peukalo linssin reunassa, ei asiakkaalle välity yrityksestä ammattimaista kuvaa. Oikeakieliset tekstit ovat yksi rakennuspalikka tuon ammattimaisen kuvan rakentamisessa.

Oikeakieliset tuotetekstit ovat hyvää asiakaspalvelua ja vähentävät väärinymmärryksiä. Kun tekstin kieli on hyvää, sitä on helppo lukea ja ymmärtää. Pahimmassa tapauksessa asiakas jättää tuotteen tilaamatta tai palauttaa sen huonon tuotekuvauksen vuoksi. Joskus kirjoitusvirheet voivat jopa johtaa merkityseroihin.

Kuten internetin keskustepalstoilla usein nähdään, kirjoitusvirheet ärsyttävät monia. Varsinkin yhdyssanavirheistä naljaillaan hyvinkin suorasukaisesti ja armotta. Aloitustekstin sisältö jää monelta kommentoijalta vaille huomiota, kun kommenteissa keskitytään luettelemaan aloitustekstin kirjoittajan tekemät oikeinkirjoitusvirheet ja kyseenalaistetaan tämän älykkyys. Sama ärsyyntyminen voi ilmetä verkkokaupassa jopa niin, että asiakas silmiensä pyörittelyn jälkeen kirjautuu pankkitunnuksillaan jonkin muun kaupan maksujärjestelmään.

 

Hoida ainakin nämä kuntoon

Usein, jos kirjoittaminen ei tunnu luontevalta, liittyy sen ongelmallisuus useampaan kuin yhteen asiaan. Ongelmia voivat tuottaa mm. kielioppiasiat, kuten pilkut ja yhdyssanat, tekstin sujuvuus tai vaikkapa sanavalinnat. Kun huomionarvoisia asioita on monia, voi aloittaminen tuntua tuskastuttavan suurelta työmaalta. Lähde liikkeelle vaikka näistä:
  • Yhdyssanat ja sanaliitot menevät helposti sekaisin. Yhdyssanat, kuten koirankoppi, kirjoitetaan yhteen, sanaliitot, kuten muun muassa erikseen. Jos et ollenkaan hahmota, mitkä ovat yhdyssanoja ja mitkä eivät, pika-avun löydät Yhteen vai erikseen -aputyökalusta.
    Tuotenimien kohdalla yhdyssanoissa kannattaa olla tarkkana. Jos siivousvälineen nimi on yksisanainen, esimerkiksi Repa, on se Repa-siivousväline. Jos välineen nimi onkin kaksisanainen, kuten Pölyt pois, on se Pölyt pois -siivousväline. Sanojen määrä nimessä siis vaikuttaa siihen, tuleeko ennen yhdysviivaa välilyöntiä vai ei.
  • Isot ja pienet alkukirjaimet. Erisnimet, kuten Matti, kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, yleisnimet, kuten tuoli, taas pienellä. Niin kauppasi kuin tuotteidesi nimet ovat kaikki erisnimiä ja kirjoitetaan siis isolla alkukirjaimella. Kannattaa myös muistaa, että vaikka maat kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, alkavat kansallisuussanat pienellä. Jos siis tuotteesi on valmistettu Suomessa (iso alkukirjain), on se suomalainen (pieni alkukirjain). Kattavamman katsauksen isoihin ja pieniin alkukirjaimiin löydät Kielikellon artikkelista.
  • Ole johdonmukainen. Kun säännöt tietää, voi niitä tyylittelyn vuoksi tietoisesti rikkoa. Jos kuitenkin kauppasi nimi on nettisivuillasi Kukkakauppa Kallonen, uutiskirjeessäsi KukkaKauppaKallonen, Facebook-sivullasi Kukka-kauppa Kallonen ja kivijalkaliikkeesi ikkunassa kukka kauppa kallonen, pistää se miettimään, miten voit olla perillä liiketoiminnastasi, jos et edes tiedä kauppasi nimeä.

Apu on lähellä

Jos aikasi ei yksinkertaisesti riitä kieliopin ja oikeinkirjoitussääntöjen opetteluun, on nykyään onneksi tarjolla paljon apuvälineitä ja palveluja tekstin oikolukuun.
  • Sekä yritykset että yksityiset freelancerit tarjoavat oikolukupalveluja. Netistä hakemalla löytää useita oikolukupalveluita tarjoavia tekijöitä. Myös alan opiskelijoilta voi pyytää oikolukuapua korvausta vastaan esimerkiksi ottamalla yhteyttä yliopistojen suomen kielen opiskelijoiden järjestöihin.
  • Word ja muut tekstinkäsittelyohjelmat tarjoavat korjausehdotuksiaan teksteihin ilmaiseksi ja pyytämättä. Kriittinen kannattaa kuitenkin olla näiden ohjelmien tarjoaminen korjausehdotusten suhteen. Vaikka Word tunnistaa tekstistä sanoja, ei se suomen kielen lauserakennetta hahmota vielä kovin hyvin ja yrittääkin ehdotella ylimääräisiä pilkutuksia turhankin innokkaasti.
  • Toinen hyvä työkalu etenkin verkkosivujen tekstien läpikäymiseen on Oikofix. Selainohjelma käyttää punakynää vielä Wordiakin innokkaammin, joten sokeasti sitäkään ei kannata uskoa. Jos kuitenkin tunnet oikeinkirjoitus- ja kielioppisäännöt pääpiirteittäin, on tämä näppärä työkalu näppäily- ja muiden virheiden karsimiseen verkkokaupastasi.
  • Kaksi päätä on aina parempi kuin yksi. Näytä tekstisi työkaverille ennen sen julkaisemista. Kokeneellekin kirjoittajalle tulee helposti lyöntivirheitä ja ajatuskatkoksia. Jos ylimääräisiä silmäpareja ei ole tarpeen tullen tarjolla, lue tekstisi edes itse läpi sen kirjoitettuasi.
  • Luotettavia lähteitä oikeakielisyysasioissa ovat mm. Kielitoimiston ohjepankki ja Kielitohtori. Myös muita hyviä sivustoja aiheen itseopiskeluun on internet pullollaan. Muista kuitenkin jälleen lähdekriittisyys.

Muista, kenelle kirjoitat

Kuten muissakin asioissa myös kirjoittamisessa harjoitus tekee mestarin. Oikeakielisyyden tavoitteesta ei kannata ahdistua, mutta pitää se aina tekstiä tuottaessa mielessä.

Muista, että vaikka Google ei välittäisi, miten lippulaivatuotteesi nimi kirjoitetaan tai kuinka verkkosivujesi tekstit on pilkutettu, voivat nuo asiat vaikuttaa merkittävästi mielikuvaan, joka asiakkaille syntyy verkkokaupastasi.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments