Hakukoneoptimoinnin merkitys verkkokaupan markkinoinnissa

5/14/2018

Sosiaalisen median myötä verkkokauppiaat ovat saaneet ulottuvilleen monia edullisia ja jopa ilmaisia markkinointikanavia. Ilmaisen markkinoinnin keinoihin sisältyy somen lisäksi hakukoneoptimointi, eli SEO, joka on tietyiltä osin some-markkinointia helpompi tapa.


Miksi hakukoneoptimoisin?

Perustavanlaatuinen ero some-markkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin välillä on ajankestävyys; sosiaalisessa mediassa mainostaminen on nopeatempoista, jopa reaaliaikaista viestintää asiakkaiden kanssa. Jos yrityksesi Facebook-sivulla, saati Snapchat-profiilissa, ei ole tapahtunut mitään kahteen kuukauteen, herää kysymys, onko yritys enää aktiivinen. Hakukoneoptimoinnissa taas suuri osa työstä tehdään kerran, ja hyvin toteutettuna se kantaa hedelmää vielä kuukausien ja jopa vuosien päästä.

Suomen Googlessa tehdään yli 10 miljardia hakua vuodessa. Siellä etsitään tietoa ja vertaillaan hintoja. 89 % Googlen käyttäjistä avaa vain ensimmäisen hakutulossivun. Jos verkkosivustosi ei löydy viimeistään toiselta hakusivulta, menettää se valtavan määrän potentiaalisista kävijävirroista.

Kuinka miellyttää sekä konetta että asiakasta?

Jokainen verkkosivuston ylläpitäjä haluaa sivunsa näkyvän korkealla Googlen hakutuloksissa, mutta entä, jos ensisijaisesti haluaisikin ottaa huomioon asiakkaat, ei hakukonetta? Nämä eivät sulje toisiaan onneksi pois. Hakukoneoptimoinnin tapauksessa sekä kone että ihminen arvostavat pitkälti samoja asioita:
  • Hyvää käytettävyyttä ja teknistä toteuttamista
  • Luotettavuutta
  • Monipuolista, päivittyvää ja relevanttia sisältöä

Kukaan ei halua olla eksyksissä

Nykyajan ihminen on kärsimätön, ja Google tietää sen. Siispä Google arvottaa hakutuloksissa hyvin toimivat sivustot huonosti toimivia korkeammalle. Mieti, kuinka monta kertaa itsekin olet poistunut sivustolta tai ainakin päästänyt parit ärräpäät, kun et ole jaksanut odottaa sivun latautumista muutamaa sekuntia pidempään. Hitaat latausajat laskevat sivustosi käytettävyyspisteitä ja näin ollen laskevat myös sen sijoitusta hakukonetuloksissa. Aiemmassa blogitekstissä on hyviä vinkkejä verkkokauppasi latautuvuuden nopeuttamiseen.

Navigoinnin selkeys on toinen tärkeä asia, joka vaikuttaa verkkosivuston käytettävyyteen. Kukaan ei halua olla eksyksissä ja kiertää ympyrää, ei fyysisesti eikä myöskään digimaailmassa. Kun ihminen etsii tietoa netistä, jaksaa hän vilkuilla yhtä sivua tietoa etsien keskimäärin vain muutaman sekunnin. Jos tieto ei löydy tässä ajassa, jatketaan sen etsimistä toisella sivulla. Tämän vuoksi kannattaa kiinnittää huomiota verkkokaupan ja varsinkin sen navigoinnin selkeyteen.

Tunnettuus ja auktoriteetti lisäävät luotettavuutta

Kuten muussakin kaupankäynnissä, arvioi potentiaalinen asiakas myös verkossa kauppakumppaninsa luotettavuutta. Sama pätee tiedonhakuun. Luottamusta käyttäjän silmissä lisää sivuston tunnettuus ja auktoriteetti. Kun kerran on päässyt hyviin hakukonetuloksiin, tulee tunnettuudesta osin itseään toteuttava kehä; kun verkkosivusto kerta toisensa jälkeen näkyy hakukonetulosten ensimmäisellä sivulla, ajattelee käyttäjä sen olevan tunnettu, haettu ja tätä kautta luotettava tiedonlähde.

Tunnettuuteen liittyy läheisesti auktoriteetti. Sivuston, tai minkä muun asian tahansa, voi katsoa olevan korkeassa auktoriteettiasemassa, kun siihen viitataan paljon. Viittaaminen on usein suosittelua ja lähteenä mainitsemista. Internetmaailmassa viittaaminen tapahtuu käytännössä linkittämällä. Kun joku kysyy keskustelufoorumilla tai sosiaalisessa mediassa apua pulmaan, tarjotaan hänelle usein linkkiä, jonka takaa voi lukea aiheesta lisää. Blogeissa ja uutisissa taas linkitetään sivustoon, josta kirjoittajan tarjoama tieto on peräisin. Myös yhteistyökumppanit usein linkittävät toisiinsa. Näin esimerkiksi palveluntarjoaja voi antaa konkreettisen näytön työnsä tuloksista.

Uutta sisältöä säännöllisesti

Auktoriteettiasemasta päästäänkin nettisivuston sisältöön. Jotta sivusto saavuttaa auktoriteettiaseman ja saa paljon linkityksiä, on sen sisällön oltava käyttäjilleen relevanttia ja usein päivittyvää. Sivulla, jolla on mielenkiintoista sisältöä, viihdytään pitkään ja tätä Google arvostaa. Google myös vertailee hakusanan ja verkkosivuston sisältöjä toisiinsa. Jos sivusto käsittelee asiaa, josta hakukoneen käyttäjä yrittää etsiä tietoa, nousevat Googlen arvostuspisteet jälleen. Ei siis kannata yrittää kikkailla sivustolleen käyttäjiä, jotka etsivät aivan muuta tietoa kuin kyseinen sivu sisältää. Tällaiset vahingossa sivustolle eksyneet käyttäjät poistuvat hyvin vikkelästi ja nostavat bounce rateä, joka puolestaan on Googlelle indikaattori sivun epärelevanttiudesta.

Ainakin verkkokaupan tärkeimpien sivujen kuvausten ja otsikoiden täytyy tietenkin olla kunnossa, mutta mitä muita sisältöjä verkkokaupassa sitten kannattaa julkaista? Google arvostaa päivittyvää sisältöä. Siksi verkkokauppaankin olisi hyvä saada uusia tekstejä aika ajoin. Yksi helppo keino saada päivittyvää sisältöä, on asiakkaiden tuottama sisältö, kuten tuotearvostelut ja keskustelufoorumikommentit. Toinen tapa on tuottaa sisältöä itse. Yksi luonteva keino säännölliseen sisällön tuottamiseen verkkosivustolla on blogi, johon voi kirjoittaa melkein mistä tahansa verkkokauppaa tai sen toimialaa vähänkin koskettavasta aiheesta. Blogissa voi esimerkiksi esitellä uusia tuotteita, kertoa tarjouksista, ohjeistaa tuotteiden käytössä, kertoa firman kuulumisia tai esitellä asiakkaiden kokemuksia tuotteista. Blogiteksteillä saa myös ohjattua kävijöitä verkkokauppaan, kun niitä jakaa sosiaalisessa mediassa.

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse

Hakukoneoptimointi itsessään ei ole rakettitiedettä, varsinkaan käsillä olevia apuvälineitä käyttävälle. Esimerkiksi jokaisessa Vilkas-verkkokaupassa oleva SEO Cockpit on näppärä apuväline hakukoneoptimoinnin aloittamiseen.

Ei kuitenkaan käy kieltäminen, että hakukoneoptimointi, varsinkin sen opettelu, vie tovin jos toisenkin. Jos tuntuu ettei aika riitä kaiken itse tekemiseen ja opetteluun, voi vastuuta onneksi myös jakaa. Vilkkaan uudet SEO-palvelupaketit Startti hakukoneoptimointiin ja Tehostartti hakukoneoptimointiin vastaavat kiireisten verkkokauppiaiden toiveisiin. Paketit tarjoavat kustomoitua konsultointia verkkokaupan nostamiseksi Googlen hakutuloksissa. Laajempi Tehostartti hakukoneoptimointiin sisältää myös tekstintuotantoa, mikä takaa, että verkkokaupassa on lukijaystävällistä sisältöä niin hakukoneille kuin asiakkaillekin.

Hakutuloksissa nouseminen ei ole ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta töitä se vaatii. Tässä urakassa Vilkas tahtoo auttaa kauppiaitaan niin työkalujen, tuen kuin palveluidenkin avulla. Yhdessä saamme sinunkin verkkokauppasi lähelle kärkeä.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments