Amazon.fi – Top 5 uhat ja mahdollisuudet kotimaiselle verkkokauppiaalle

5/24/2018


Amazon on tulossa Pohjoismaihin ja myös Suomeen. Tarkempi aikataulu on vielä hämärän peitossa, mutta eräät asiantuntijat ennustavat sen tapahtuvan jo vuoden 2018 aikana. Mitä tämä tarkoittaa pienelle ja keskisuurelle verkkokauppiaalle? Miten pienen verkkokauppiaan pitäisi reagoida tähän? Millaisia mahdollisuuksia ja uhkia Amazonin Pohjoismaihin ja Suomeen tulo synnyttää?

Top 5 mahdollisuudet verkkokauppiaalle:

1. Laajenna asiakaskuntaa

Amazonilla on yli 94 miljoonaa yksittäistä kuukausittaista kävijää pelkästään Euroopan markkinoilla (Saksa, Ranska, Italia ja Espanja). Liittämällä verkkokauppasi osaksi Amazonin kauppiasverkostoa voit päästä kiinni tähän asiakaskuntaan.

2. Kansainvälisty Amazonin kanssa

Amazonin avulla voi merkittävästi kasvattaa kansainvälistä asiakaspohjaa ja myyntiä. Verkkokauppasi sisällön pitää toki tukea eri kieliversioita ja valuuttoja.

3. Osaksi shoppailijoiden suosituinta hakukonetta

Amazon on noussut päämarkkinoillaan suosituimmaksi hakukoneeksi ohi Googlen, kun kuluttaja etsii itselleen sopivaa tuotetta. Suomi seurannee tulevina vuosina tätä trendiä.

4. Markkinointijärjestelmä sekä Amazon-brändin arvo käytössäsi

Amazonin valtavat resurssit digitaalisessa markkinoinnissa sekä Amazonin vahva tunnettu brändi voivat auttaa kotimaista verkkokauppiasta markkinoinnissa Suomessa ja ulkomailla, joka on yleensä paikallisen pienemmän kauppiaan heikoin lenkki. Amazon brändinä tuo kaupankäyntiin luottamusta, mikä voi tuoda kansainvälistyvälle verkkokaupalle lisäarvoa.

5. Amazonin varastonhallinta ja logistiikka

Amazonin logistiikka on huippuunsa viritetty kokonaisuus. Toimitusten nopeus, lähetysseuranta ja palautukset ovat tunnettuja laadustaan. Kauppias voi toki toimittaa myös itse suoraan tai halutessaan käyttää Amazonin varastoa (FBA). Amazonin FBA-varastoja sijaitsee jo Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Pian Amazonin varastoja löytyy myös Ruotsista, mistä Amazon on huhujen mukaan ostanut jo laajasti maata itselleen. Pian logistiikka edellyttää, että maata ostetaan myös Suomesta, jonne Amazonin Suomen varasto avataan.




Top 5 uhat verkkokauppiaalle:

1. Katerakenne muuttuu

Amazon syö tuotteen katteesta melko ison osa. Keskimäärin Amazonin myyntikomissio on 15 %. Komission määrä riippuu tuotekategoriasta, esimerkiksi tietokoneissa komissio on 6 % ja koruissa 20 %. Amazonin USA:n markkinoiden komissiot voit tarkistaa täältä. Suomessa komissiot voivat toki olla erilaiset.

2. Verinen kilpailu

Amazonissa kuluttajan on helppo verrata tuotteita. Kauppiaiden paljoudessa erottautuminen kilpailijoiden joukosta voi olla hankalaa. Voit erottautua Amazonissa mm. omalla brändillä, palvelulla, erinomaisilla tuotekuvauksilla tai hinnalla. Mikäli olet jälleenmyyjä, on hinnan kanssa kilpailu ehkä vaikeinta. Amazonin omat tuotteet ja niiden hinnoittelumekanismit on automatisoitu siten, että PK-yrittäjän on hyvin vaikea saada bulkkituotteella liiketoiminnasta kannattavaa. Lisäksi Amazon ei juurikaan välitä mahdollisesta brändistäsi, sillä sen liikeidea on myydä tuotteita mahdollisimman paljon mahdollisimman edulliseen hintaan. Palvelulla voit aina kilpailla, mutta siihen kuvaan ei Amazon välttämättä istu.

3. Toiminta vuokratulla maalla

Amazon määrää omat sääntönsä ja muuttaa niitä tarpeen mukaan. Kauppiaalla pitää olla mm. oikeus ja lupa myydä tuotteitaan, ja tästä Amazon on kuulemma hyvin tarkka. Hyväksyntää vaativien tuotteiden määrä kasvaa koko ajan, ja mikäli sinulla ei ole vaadittavia lupia ja sertifikaatteja, voi Amazon kylmästi laittaa sinut pihalle. Lisäksi riskinä on, että tukkusi tai päämiehesi voi solmia sopimuksen suoraan Amazonin kanssa ja kieltää samalla muiden toiminnan Amazonissa.

4. Hitaat tilitykset

Amazon tilittää kauppiaalle myynnin, josta on vähennetty komissiot, vain joka toinen viikko. Tämä voi tarkoittaa kauppiaalle kasvavaa käyttöpääoman tarvetta mutta tässä voidaan tietysti nähdä myös positiivinen puoli, jos kauppa Amazonissa käy kiihtyvällä tahdilla. Toki kaupan pitää olla kannattavaa ja kattaa rahoituskulut ja tuottovaatimukset.

5. Amazon on monimutkainen

Amazoniin liittyminen on teknisesti helppoa vaikka Vilkkaan oman Amazon-integraation avulla, mutta kauppiaan tulee oppia Amazonin järjestelmä, joka on jälleen ihan oma maailmansa. Lisäksi, kun haluat tuotteesi näkyville ja osaksi Amazonin AI:ta, tulee sinun panostaa ajallisesti sekä rahallisesti merkittävä määrä omia niukkoja resurssejasi. Myös kansainväliset veroasiat haastavat pienempää verkkokauppiasta, eikä Amazon oikein auta.

Tämän analysoinnin uhista ja mahdollisuuksista teki mielenkiintoiseksi se, että pienet ja keskisuuret verkkokauppiaat ovat Amazonin pahimpia kilpailijoita. Amazonin upporikas Jeff Bezos on kääntänyt tämän uhan mahdollisuudeksi ja haluaa pienemmät verkkokauppiaat mukaan Amazoniin. Amazonin on kuitenkin pakko huomioida paikallinen kilpailukenttä ja samalla Suomen noin 10 000 verkkokauppiaan armeija. Onko kotimainen verkkokauppa valmis kisaamaan Amazonin kanssa? Analyysit on Amazonilla jo tehty. Uskon, että Amazon näkee täällä mahdollisuuksia mutta myös paikalliset uhat ja haasteet ovat selvillä. Katse kääntyy viime kädessä kotimaisiin kuluttajiin, jotka tekevät ostopäätökset. Suomalainen kuluttaja on tunnettu hieman poikkeavasta halukkuudestaan ostaa myös ulkomailta, joten sen suhteen Jeff voi hymyssä suin tervehtiä Suomen kuluttajia ja naureskella pankin tiskillä, jonka hän myös kohta omistaa.

Kannattaako sinun liittyä Amazoniin vai jättäytyä ulkopuolelle? Riippuu paljon tuote- ja markkinointistrategiastasi. Joka tapauksessa Amazonin tuloon kannattaa henkisesti valmistautua ja käydä keskustelua koko tiimin ja tärkeiden kumppaneiden kanssa. Jos et voi voittaa, liity heihin. Jos et liity, joudut kilpailemaan heitä vastaan.

Saattaisit pitää näistäkin

1 comments

  1. Virta on myös Amazonista pois päin, kuten https://www.beardbrand.com/ teki juuri äsken. Mielenkiitoiset motiivit kauppiaalla: https://www.practicalecommerce.com/beardbrand-founder-moving-away-amazon

    VastaaPoista