Tuotearviot - hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

1/31/2018

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa kerromme tarkemmin, miksi tuotearviot voivat nostaa myyntiä ja miten asiakkaat voivat antaa arvosteluja verkkokaupassasi.

Verkkokauppias voi luvata paljon asiakkaalle - mutta loppujen lopuksi asiakkaat tietävät, että kauppiaan tavoitteena on tehdä myynti ja he ymmärtävät myös että kauppias esittää tuotteet ja palvelut parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä verkkokaupan tuotearvostelut ovat avainasemassa myyntiprosessissa.
Kuva: Tuotearvostelut näkyvät myös hakutuloksissa ja kiinnittää asiakkaan huomion. 
Tuotearviot ymmärretään yleensä arvioina käyttämällä tähtiä tai pisteitä. Amazonissa esimerkiksi jokaista tuotetta voidaan arvioida yhdestä viiteen tähdellä. Tuotearvioinnit, joissa ostajat kuvaavat kokemuksiaan tuotteista, ovat erittäin hyödyllisiä potentiaalisille asiakkaille.

Jos annat asiakkaille mahdollisuuden julkisesti arvioida tuotteita omassa verkkokaupassa, voit monissa tapauksissa parantaa verkkokaupan myyntiä. Tämä johtuu siitä, että internetin käyttäjät tykkäävät tuotearvioista ja antavat näille suurta arvoa. Tutkimusten mukaan jopa 72% vastaajista sanoo, että he luottavat verkkokaupan tuotearvioihin tuntemattomilta yhtä paljon kuin henkilökohtaisia ​​suosituksia ystäviltään.

Kuva: Tuotearviot verkkokaupassa kiinnittävät käyttäjien huomion positiivisella tavalla.

Verkkokaupan tuotearviot toimivat näin 

Kun Tuotearviot -ominaisuus on käytössä, näkyvät ne eri paikoissa verkkokaupassasi. Asiakas näkee ne parhaiten tuotesivuilla. Tuotesivulla näkyy keskimääräinen tuotearvio ja arvioiden määrä, suoraan tuotteen nimen alapuolella. Kun asiakkaat klikkaavat sitä, he pääsevät näkemään tuotearvioita tarkemmin. Asiakkaat pääsevät täältä myös kyseisen tuotteen Tuotearvostelu -sivulle "Kirjoita oma arviosi" -linkin kautta. He voivat antaa luokituksen yhdestä viiteen tähdestä ja kuvailla kokemuksiaan tuotteen tarkastelusta. Kun asiakkaat antaa tuotearvion, pyydetään heitä myös jättämään nimi ja sähköpostiosoite. Verkkokauppias kuitenkin vain näkee nämä tiedot ja niitä ei näytetä verkkokaupassa. Tuotearviot näkyvät hakutuloksissa ja hakusuodattimissa. Näin asiakkaat saavat kätevästi yleiskuvan siitä, miten muut asiakkaat ovat arvioineet kaupan tuotteita.

Kuva: Tuotearvion antaminen tulee olla helppoa ja mukavaa selkeän kayttöliittymän avulla.

Tuotearvioinneilla on myös rooli hakusuodattimessa: kun suodattimen haku on aktivoitu verkkokaupassasi, asiakkaasi voivat käyttää arvioita hakusuodattimena. Esimerkiksi hakujen aikana asiakkaat voivat määrittää, että näytetään vain ne tuotteet, joiden luokitus on keskimäärin vähintään neljästä viiteen tähteen.

Tuotearvioinnin edut verkkokauppiaalle

Tuotteesi tuotearviot mahdollistavat kaupassasi monenlaisia ​​etuja, joilla voi olla suora tai epäsuora vaikutus verkkokauppasi menestykseen.

  • Luonnollisesti hyvät tuotearviot vaikuttavat myönteisesti tuotteiden myyntiin. Big Social Media tekemä tutkimus paljasti, että tuotteet, jotka arvioidaan positiivisesti, myyvät 200 prosenttia paremmin kuin tuotetta ilman tuotearviota. Myös tuotearvioiden määrällä on tässä yhteydessä merkitystä: tutkimuksessa verrattiin tuotteita, joissa oli yli 50 arvostelua, joissa oli korkeintaan viisi luokitustasoa. Tuotteita arvioitiin myytävän 63 prosenttia enemmän. 
  • E-Consultancyn tutkimuksen mukaan verkkokaupan keskimääräinen ostoskorin arvo kasvaa usein myös tuotearvioiden ansiosta.
  • Tuotearvostelut, joissa asiakkaat kuvaavat kokemuksiaan tuotteesta, ovat erittäin mielenkiintoisia muille asiakkaille. Usein arvosteluissa annetaan vastauksia kysymyksiin, joita potentiaaliset asiakkaat kysyvät.
  • Asiakkaiden arvostelut ovat sitä, miksi kutsutaan "käyttäjän luomaksi sisällöksi". Tämän tyyppisen sisällön suuri etu on se, että sinun ei tarvitse kirjoittaa sitä itse. Googlen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tämä sisältö on erittäin hyödyllistä, jotta voit jatkuvasti näyttää uutta sisältöä verkkokaupassasi. Tämä työ syntyy automaattisesti asiakkaiden tuotearvioinneilla. Asiakkaiden arvostelut sisältävät yleensä myös tärkeitä avainsanoja, joita potentiaaliset ostajat hakevat hakukoneille.
  • Monet online-ostajat tutkivat ennen hankintaa tuotteen laatua, jonka he ovat aikeissa ostaa. Googlessa ne kirjoittavat esimerkiksi "iPhone 8 tuotearvostelut". Kun tarjoat tuotearvosteluja verkkokaupassasi, nämä käyttäjät saapuvat todennäköisemmin sinun kauppaan.
  • Saat rehellistä palautetta asiakkailta ja tällä tavoin voit oppia paljon heidän ideoistaan ​​ja toiveistaan. Myyntilukujen ohella tuotearviot ovat tärkeimpiä tulosmittareita. Näiden avulla näet, kuinka usein tietyt tuotteet ostetaan, mutta myös mistä tuotteistasi asiakkaat ovat todella tyytyväisiä.
  • Mahdollisuus antaa tuotearvioita tekee asiakkaillesi tunteen, että heidät otetaan vakavasti, sekä heidän mielipiteistään välitetään. Markkinoinnin asiantuntijat kutsuvat tätä "sitouttamiseksi", joka tapahtuu kun olet vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa. Samalla kauppias voi luoda vahvempaa lojaliteettia omiin asiakkaisiin, joka synnyttää kauppiaan ja asiakkaan välille pitkäkestoisen asiakassuhteen.
  • Tähtiluokitusta ei näy vain verkkokauppasi yksittäisillä tuotesivuilla, vaan myös tuoteryhmien sivuilla, sekä hakutuloksissa. Näissä tuotearviot kiinnittävät käyttäjien huomion positiivisella tavalla.

Negatiivisten tuotearvioiden positiivinen vaikutus

Jotkut verkkokauppiaat pelkäävät, että tuotteita arvioidaan negatiivisesti ja kun potentiaaliset asiakkaat näkevät nämä huonot tuotearvostelut, voi tämä vaikuttaa haitallisesti verkkokaupan menestykseen. Mutta on joitain syitä, miksi negatiiviset arvostelut ovat myös mahdollisuus, eikä sen tarvitse välttämättä olla huono asia verkkokaupalle.

  • Tärkein hyöty mainittiin jo aiemmin: saat asiakkaalta suoran palautteen. Näin saat nopeasti selville, mitkä tuotteet eivät täytä asiakkaan odotuksia, jolloin voit ryhtyä asianmukaisiin toimiin.
  • Negatiiviset arvostelut sisältävät usein myös arvoasta tietoja muille asiakkaille ja voivat suuressa määrin varmistaa, että palautusprosentit pienenvät kun ei tule yllätyksiä. Tietyn tuotteen palautukset voivat olla jatkuvia ja kalliita verkkokauppiaille, mutta tuotearvioilla asiakkaat osaavat odottaa tuotteen laadun mahdolliset heikkoudet.
  • Big Social Media -tutkimuksen mukaan negatiivisesti arvioituja tuotteita ostetaan yhtä usein kuin niillä, joilla ei ole lainkaan luokitusta.
  • Huonoja arvosteluja saaneen tuotteen poistaminen verkkokaupasta ei ole välttämättä oikea ratkaisu. Big Social Media analysoi myös negatiivisten luokitusten syitä ja totesi, että verkkokauppias voi vähentää negatiivisia tuotearvioita 55 prosenttia muuttamalla tuotekuvauksia tai optimoimalla toimitusta ja pakkausta.
  • Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, negatiiviset tuotearviot vaikuttavat positiivisista kaikkiin tuotearvioihin, sillä niiden avulla tuotearviot vaikuttavat merkittävästi aidommilta. Tutkimusten mukaan asiakkaat suhtautuvat positiivisemmin tuotearvioihin, kun on sekä hyviä että huonoja arvosteluja. Mikäli kaikki tuotearvostelut ovat pelkkää positiivista hehkutusta, eikä negatiivisia arvosteluja ole ollenkaan, voivat asiakkaat epäilee sensuuria tai vielä pahempaa eli väärennettyjä tuotearvioita.

    Yhteenvetona voimme sanoa: näyttämällä tuotearvioita kaupassasi voit monin tavoin parantaa verkkokauppasi myyntiä, sekä saada lisää tietoa tuotteiden laadusta ja luoda lisää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments