Verkko-osoitteen vaihtaminen uuteen

11/29/2017

Voiko verkko-osoitteen eli domain vaihtaa uuteen ilman että menettää jo saavutetun näkyvyyden? Kuinka iso työ on vaihtaa verkko-osoite uuteen? Miten domain vaihdetaan uuteen? Mitä sinun pitää huomioida domainin vaihdossa, kun haluat säilyttää näkyvyyden ja haluat että asiakkaat löytävät takaisin kauppaasi. Nämä kysymykset saattavat tulla eteen kun verkkokauppasi kehittyy ja nykyinen verkko-osoite alkaa syystä tai toisesta ahdistamaan. Syynä voi olla että domain rajaa liikaa verkkokaupan toimintaa, esim. www.automaalit.net rajaa liiketoiminnan automaaleihin ja tarvikkeisiin. Tai verkkokauppasi on kansainvälistymässä ja sinulla on .fi -päätteinen domain ja haluat uuden kansainvälisen version. 

Ei kannata pelätä verkko-osoitteen uusimista, sillä domainin vaihtaminen onnistuu melko helposti, eikä se vaikuta sinun ja saavutettuun näkyvyyteen kuin hetkellisesti. Huom. hetkellinen muutaman viikon pudotus on odotettavissa, mutta sen jälkeen löydettävyys palautuu takaisin entiseen tasoon, joten mieti ajoitus myös tästä näkökulmasta. 

Tässä 10 kohdan muistilista kuinka verkko-osoitteen vaihtaminen uuteen kannattaa tehdä, ilman että menetät näkyvyyden verkkokaupassasi.



  1. Varaa uusi domain
    Varmista että uusi domain on vapaana ja sinulla on nimeen riittävästi oikeuksia. Lisäksi jos ostat käytetyn tai vasta vapautuneen domainin, niin varmista että domain on puhdas, eikä se ole esim. missään mustalla listalla. Tarkistuksen voit tehdä Googlen Search Consolella.
  2. Luo uuteen domainiin tarvittavat sähköpostit
    Luo uuteen verkko-osoitteeseen vastaavat sähköposti -tilit kuin vanhassa.
  3. Ohjaa vanhat sähköpostit uusiin
    Tee tarvittavat uudelleenohjaukset vanhoista sähköposteista uusiin, jotta saat edelleenkin vanhojen tilien viestit käsittelyyn.
  4. Säilytä verkkokaupan sama osoiterakenne
    Pyri pitämään verkkokaupan osoiterakenne samana. Mikäli vaihdat vain verkko-osoitteen ja alusta pysyy samana, niin rakenne pysyy automaattisesti samana. Mutta jos samalla vaihdat verkkokauppa-alustaa, niin varmista uuden toimittajan asiantuntijoilta verkkokauppaasi samanlainen osoiterakenne.
  5. Ohjaa uusi domain verkkokauppaasi
    Pyydä domainin ylläpitäjää ohjaamaan uusi domain verkkokauppaasi.
  6. Tee vanhasta domainista uudelleenohjaus verkkokauppaan
    Luo 301 (moved permanently) ohjaus vanhasta verkko-osoitteesta uuteen. Tämä 301 -ohjaus kertoo hakukoneille että sinulla on uusi verkkoosoite, sekä uusi verkko-osoite on pysyvä. Lisäksi tämän ohjauksen avulla kerrot hakukoneille että haluat siirtää kaiken näkyvyyden tälle uudelle domainille.
  7. Varmista että verkkokaupan sisällöt vaihdetaan uuteen verkko-osoitteeseen
    Verkkokaupan sisällöstä löytyy varmasti useita eri sivuja, mistä löytyy vanha domain. Esim. sähköpostien footerit, toimitusehdot, lähetyslistat yms. Käy huolella kaikki läpi ja vaihda uuteen. Tähän on olemassa useita erilaisia työkaluja, mm. www.brokenlinkcheck.com
  8. Ilmoita Googlelle verkko-osoitteen muutoksesta
    Ilmoita Googlelle ja muille hakukoneille, että sinulla on uusi verkko-osoite. Googlelle tämä ilmoitus tehdään Search Console kautta. Luo tänne uusi tili uudelle domainille.
  9. Tiedota asiakkaita uutiskirjeellä
    Kerro asiakkaille että kaupan osoite on päivitetty, jotta he eivät säikähdä kun tulevat seuraavan kerran verkkokauppaasi. Ja samalla voit järjestää vaikka alennuskampanjan uuden domainin kunniaksi, jolloin asiakkaille syntyy myönteinen ja eteenpäin menevä mielikuva uudesta verkko-osoitteesta.
  10. Päivitä mahdollisuuksien mukaan linkit muista omistamistasi järjestelmistä uuteen domainiin
    Sinulla on varmaan lukuisia eri palveluita, jotka sinun tulee päivittää. Nämä ehdit tehdä myös sitä mukaan kun niitä käytät.
    Päivitimme Vilkkaan asiantuntijoiden kanssa Flagshop.fi -verkkokaupan uuteen domainiin, koska kyseinen verkkokauppa halusi laajentaa valtion lippujen ja lipputankojen myyntiä Suomen rajojen ulkopuolelle. Uusi domain on Nationalflags.shop, johon siirto toteutettiin 24.10.2017. Nyt tästä domainin vaihdosta on noin 4 viikkoa aikaa ja keskimääräinen sijoitus Googlessa on palautunut lähes entiselle tasolle. Domainin vaihtoon kului aikaa kaikkiaan noin 4-5 tuntia. Ei ollenkaan paha hanke ja suosittelen tekemän ennemmin kuin alkaa liikaa ahdistamaan mahdollinen huono verkko-osoite. 

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments