Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 2/2

10/26/2017

Ensimmäisessä osassa käsittelimme maailmalla suosittuja sivustoja, joista löytyy verkkokauppiaille ilmaisia palveluita ja näkyvyyttä. Ja nyt tässä toisessa artikkelissa keskitytään enemmän paikalliseen tekemiseen ja näkyvyyteen, jolla verkkokauppias saa pöhinää koneeseen. Verkkokaupan menestys on kuitenkin kiinni pitkälle kauppiaan omasta aktiivisuudesta, joten tässä ideoita mitä kauppiaan kannattaa tehdä.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä jolla on verkkokaupan menestyksen kannalta yleensä merkittävin vaikutus. Etenkin kuluttajakaupassa verkkokaupan orgaaninen näkyvyys on keskeisenä tekijänä, mikäli haluat saada ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi. Lue aiheesta lisää, jota mm. Hakukonekeisarin blogi käsittelee. Aiheesta löytyy verkosta muutenkin valtava määrä hyödyllistä tietoa, joten kannattaa hieman opiskella aihetta. Lisäksi ei sovi unohtaa että Vilkkaan verkkokauppa-alustasta löytyy hyödyllinen hakukoneoptimoinnin apulainen, joka opastaa verkkokauppiasta tekemään oman verkkokaupan hakukoneoptimointia oikealla tavalla. Kun saat verkkokaupallesi hyvän aseman (mielellään 1. sivulla), niin olet onnistunut luomaan parhaan mahdollisen keinon saada ilmaista näkyvyyttä ja sitä kautta myös liikennettä verkkokauppaasi.

Blogi

Blogin ehkä tärkein hyöty on verkkokaupan näkyvyyden parantava vaikutus. Blogiin kannattaa kirjoittaa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavia artikkeleita. Hakukoneet tunnistaa nopeasti artikkelin kiinnostavuuden aiheen ympärillä, jolloin verkkokauppasi saa blogin kautta parempaa näkyvyyttä. Verkkokauppiaan kannattaa myös miettiä sisältöä siitä näkökulmasta että ihmiset tykkäävät jakaa sosiaalisessa mediassa kiinnostavia artikkeleita. Mieti siis oman osaamisen ja asiantuntijuuden kautta mielenkiintoisia juttuja ja ole oma itsesi. Voit käyttää apuna myös vieraskirjoittajia, jolla voi olla jonkin teeman kannalta hieman eri näkökulma kuin verkkokauppiaalla itsellään. Verkkokaupan blogiin kannattaa panostaa säännöllisesti ja pitkäjänteisesti tuottamalla laadukasta sisältöä, jolloin hakukoneet tulkitsevat myös verkkokauppasi alan huippuosaajaksi.

Uutiskirjeet

Laadukas sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista saada välittömiä tuloksia aikaiseksi. Tämä on myös yksi käytetyimmistä markkinointikeinoista. Ensin verkkokauppiaan tulee suunnitella ja rakentaa keinot laadukkaiden sähköpostiosoitteiden keräämiseksi. Keinot poikkeavat hieman kuluttaja- ja yrityskaupassa, mutta tavoitteena molemmissa on kerätä sähköpostiosoitteita, joille pystyt kohdistamaan mielenkiintoista sisältöä. Mikäli vastaanottajat ja sisältö eivät kohtaa riittävästi, niin vaarana on että vastaanottajat tulkitsevat sähköpostimarkkinoinnin roskapostiksi. Eräs hyödyllinen ja tehokas idea kerätä sähköposteja on tarjota asiakkaille jotain ilmaista sisältöä, joka edellyttää sähköpostiosoitteen antamista. Esim. ilmaiset oppaat ovat tehokas keino uusien potentiaalisten asiakkaiden keräämiseksi. Tästä hyvänä esimerkkinä Automaalit.net Automaalausopas, jota on ladattu jo yli 10.000 kertaa eli verkkokauppa on saanut tällä jo yli 10.000 potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot.

Jalkaudu ja ole läsnä

Asiakkaat tykkäävät tehdä kauppaa ihmisten kanssa joita on tavannut tai joista on jonkinlainen tunnejälki. Verkkokauppiaat jäävät usein toimistolle odottelemaan asiakkaita, mutta miksi kauppias ei voisi jalkautua sinne missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Hyviä paikkoja on alan messut, tapahtumat ja seminaarit. Dödöä kainaloon ja kestohymy päälle ja ala seurustelemaan ihmisten kanssa. Tämä vanha metodi on digitaalisessa maailmassa aliarvostettu keino, mutta joskus ihan paras keino verkostoitua. Muista pitää käyntikortit mukana ja pukea päälle asuste mistä verkkokauppasi osoite tulee ilmi. Juttua asiakkaiden kanssa syntyy itsestään.

PR-tempaukset

Omaperäiset tapahtumat, tempaukset sekä sosiaalisen median kilpailut ovat tehneet useasta verkkokauppiaasta tunnettuja. Näistä ehkä Suomen tunnetuimmat verkkokauppiaat ovat Jounin Kaupan Sampo Kaulanen ja Varustelekan Valtteri Lindholm. Molemmat ovat tempauksillaan pitäneet huolta että kauppa tulee tunnetuksi ja media kirjoittaa heistä ilmaiseksi. Tämä vaatii verkkokauppiaalta tietoista heittäytymistä, jossa tulokset voivat olla panokseen nähden erittäin hyviä. Tämä toimii samalla myös itsensä brändäämisenä, joka sopivasti linkitettynä omaan verkkokauppaan tuo välitöntä näkyvyyttä ja positiivista mielikuvaa.

Suosittelijat

Paras tapa saada nimeä esille on tyytyväiset asiakkaat. Vanha sanonta “Hyvä kello kauas kuuluu, mutta paha vielä kauemmas” pitää verkkokaupassa kutinsa turbolla varustettuna, sillä verkon kautta hyvä tai huono maine kiirii tehokkaammin kuin normaalisti. Pidä huolta tyytyväisistä asiakkaista ja anna heille työkaluja suositteluun. Näissä toimii hyvin esimerkiksi verkkokaupan omat tuotearvostelut ja Facebook.

Yhteistyö toimittajien ja muiden verkkokauppojen kanssa

Ensinnäkin varmista että verkkokauppasi verkko-osoite löytyy eri yhteistyökumppaneiden sivulta. Hakukonenäkyvyyden kannalta ristiin linkitykset ja viittaavat sivut ovat ehkä yksi tärkeimmistä tekijöistä kun hakukone arvioi verkkokauppasi laatua. Mitä isompi kumppani tai mitä parempi näkyvyys kumppanillasi on, niin sitä aktiivisemmin toimi, jotta saat verkkokauppasi osoitteen tavalla tai toisella esille. Toiseksi yhteistyö muiden verkkokauppiaiden kanssa ristiin linkittämällä palveluita keskenään, tarjoaa ilmaista näkyvyyttä molemmille osapuolille, sekä samalla asiakkaat saavat paremman asiakaskokemuksen. Pidä huolta että kumppanit ovat luottamuksen arvoisia ja ristiin linkitys hyödyntää molempia osapuolia.

Listaa voisi jatkaa vielä, mutta uskon että näiden kahden blogin avulla voit saada jo runsaasti ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi. Tosin täytyy myöntää että kaikkiin näihin keinoihin kuluu aikaa, mutta yrittäjien keskuudessa oma aika ei perinteisesti maksa mitään.

Jäikö muuten sinun mielestäsi jokin tärkeä keino listaamatta?

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments