Terveisiä Barcelonasta - Signmark puhui itsensä voittajaksi

6/19/2017

Kävin tutustumassa jo toistamiseen Global e-Commerce Summit 2017-konferenssiin, joka järjestetään vuosittain Barcelonassa, Espanjassa. Tällä kertaa ajankohdaksi osui 13-14.6.2017. Aika on mennyt nopeasti, sillä vastahan kirjoitin jo vuoden takaisen blogikirjoituksen Terveiset Samulille Barcelonasta. Tässä joitakin mielenkiintoisia tapahtumia, tilanteita ja näkökulmia, joita seminaarissa koettiin vuonna 2017:

Asiakkaat haluavat viihtyä verkossa ja kivijalassa


Ihmiset haluavat viihtyä ja käyttää teknologiaa silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Miten tämä näkyy perinteisissä kivijalkakaupoissa? Monen Barcelonassa kuulemani puheenvuoron tiimoilta nousi esille, kuinka vähän digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kivijalan puolella käytetään. Asiakkaat elävät täyttä elämää molemmissa paikoissa, mutta irrallaan toisistaan. Miten fyysinen myymälä voitaisiin valjastaa verkkopuolta tukevaksi aktiiviseksi sisällön tukijaksi, jopa lisääjäksi? Esimerkiksi kuvien ja sisällön merkitys kasvaa jatkuvasti, joten voitaisiinko näitä elementtejä lisätä asiakkaille videoina, ohjeina jne. Verkkokaupat siirtyvät jatkossa pois älypuhelimista erilaisille pinnoille, kuten näyteikkunaan, peiliin, seinään. Monipuolisen ja elämyksellisen digitaalisen sisällön yhdistäminen fyysisen kivijalan rakenteisiin näyttää olevan totta jo lähivuosina, ja uskon, että tähän kannattaa varautua myös Suomessa.

Verkkokauppojen asiakkaat ovat lojaaleja


Yves Delmas, DPD Group: Lojaalit verkkokauppa-asiakkaat
Usein kuulee väitteen, että verkkokaupan asiakas on klikkauksen päässä kilpailijasta. Näin se onkin, mutta todellisuudessa kynnys vaihtaa hyväksi todettua kauppaa on yllättävän korkea. DPD Group julkisti Barcelonassa kuluttajien verkkokauppalojaaliudesta tekemän tutkimuksensa, jonka mukaan:

  • 19% ostaa aina samasta verkkokaupasta 
  • 67% on lojaaleja tietylle verkkokaupalle, mutta saattavat välillä ostaa myös muualta
  • 14% asiakkaista vaihtaa aina verkkokauppaa

86% asiakkaista voidaan pitää siis lojaaleina asiakkaina, jos vaan löytävät mieluisan ja toimivan verkkokaupan, missä asioida. Tämä on mielestäni yllättävän korkea tulos ja rohkaisee verkkokauppiaita palvelemaan asiakkaitaan hyvin.

Kauppakeskuksista viihdekeskuksiin


Kuluttajakäyttäytyminen on yhä vahvemmin teknologian kehitystä ohjaava trendi. Digitaalinen jalanjälki jättää meistä tarkkaa tietoa, jota analysoimalla ennustetaan mm. tulevia trendejä. Barcelonassa Mark Tanner, China Skinny, nosti esille mielenkiintoisen ilmiön: Aktiivisissa verkkokauppaa hyödyntävissä maissa kuten Kiinassa ja Amerikassa kuluttajat tekevät ostoksensa verkossa, eivätkä enää ostoskeskuksissa. Tämän johdosta kuluttajien vapaa-ajankäyttäytyminen on muuttunut ja siirtynyt kauppakeskuksista viihdekeskuksiin. Kuluttajat hakevat elämyksiä ja palveluita, kun aikaa ostosten teolta jää muuhun. Kiinalaisista kauppakeskuksista ovat perinteiset kaupat jo pitkälti hävinneet ja tilalle ovat tulleet viihdekeskukset. Amerikassa kauppakeskuksia taas vedetään maan tasalle. Suomessa tämä trendi ei vielä näy, vaan meillä rakennetaan kauppakeskuksia lisää edelleen kiihtyvällä tahdilla.

Kotimainen Chabla-mobiilisovellus sai tunnustusta Barcelonassa

Signmarkin ja Chablan voiton hetki Barcelonassa 
Kirsikkana kakun päällä haluan nostaa esille suomalainen voittajainnovaation. Marko Vuoriheimon alias Signmark ideoima Chabla-palveluinnovaatio yhdistää kuurot ja viittomakielen tulkit. Vuoriheimo osallistui sovelluksellaan kahden minuutin tiukkaan pitchaukseen Entrepreneurial Award-voitosta. Voittajan äänesti  paikan päällä ollut yleisö. Karsintojen kautta mukana olleista kolmesta finalistista yleisö äänesti mielestään parhaan idean ja voittajaksi nousi Chabla ylivoimaisella 68%:n äänivyöryllä. Palveluiden digitalisaatio on vasta aluillaan ja siinä meillä suomalaisilla on paljon voitettavaa, etenkin koulutus, terveys ja teknologia-aloilla. Onnittelut vielä Signmarkille hienosta ideasta ja pitchauksesta!


Saattaisit pitää näistäkin

0 comments