Menestyvän verkkokaupan viisi kivijalkaa #2 Hyvä asiakaslähtöinen sisältö

6/02/2017


Nyt otetaan käsittelyyn toinen tärkeä kivijalka, eli verkkokaupan sisältö. Vaikka tätä asiaa korostetaan jatkuvasti useissa eri koulutuksissa, seminaareissa ja blogikirjoituksissa, niin silti edelleen hyvin harvoissa verkkokaupoissa on kunnolla panostettu kattaviin tuotekuvauksiin. Yleisin selitys tähän on ajanpuute ja se on tietysti ymmärrettävää, mikäli tuotteita on satoja tai tuhansia. Jokaisen kauppiaan tulisi kuitenkin ymmärtää, että huono sisältö on lähes sama kuin tuotetta ei olisi lainkaan myynnissä.

Hyvällä ja kattavalla sisällöllä on suora positiivinen vaikutus hakukonenäkyvyyteen ja -sijoituksiin. Mitä enemmän ja parempaa sisältöä sivuiltasi löytyy, sitä pidempään asiakkaat viettävät aikaa sivuillasi. Sivuilla vietetty aika on yksi Googlen kriteereistä, joita käytetään hakutulosten sijoitusten määrittämisessä.

Varusteleka on kuuluisa erilaisista tuotekuvauksistaan ja heillä tähän panostetaan paljon. Heillä on sivuillaan myös toiminto Satunnaisia tuotteita, jossa sivulle ladataan satunnaisia tuotteita. Asiakkaat käyvät pelkästä huvista lukemassa mitä erilaisempia tuotekuvauksia. Varustelekan Valtteri Lindholm oli puhumassa Vilkkaan Commerceday:ssa ja kertoi, että heidän sivuilla vietetty keskimääräinen aika on yli 15 minuuttia. Lukaise vaikkapa kuvaus Varustelekan lanseeraamista Särmä hamekansan farkuista, mutta muista palata sen jälkeen tämän kirjoituksen pariin.

Tärkeän tiedon puuttuminen estää ostopäätöksen tekemisen

Asiakas joutuu tekemään ostopäätöksen kaiken sen tiedon perusteella, joka tuotesivulta löytyy. Olen itse monet kerrat jättänyt tilauksen tekemättä, koska tuotetiedoista puuttui jokin tärkeä tieto. Se voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin tuotteen tarkat mitat, vaatteissa pesuohje tai kokotaulukko tai tuotteen valmistusmaa.

Usein myyjät saavat valmiit tuotekuvaukset tavarantoimittajilta. Tämä johtaa siihen tilanteeseen, että kaikissa verkkokaupoissa on identtinen tuotekuvaus. Hakukonenäkyvyyden kannalta tämä tarkoittaa sitä, että verkossa on identtistä sisältöä usealla eri sivustolla. Se, joka on ensimmäisenä julkaissut sisällön, on Googlen silmissä hieman paremmassa asemassa. Kirjoittamalla kuvauksen omin sanoin ja lisäämällä uutta hyödyllistä tietoa, erotut kilpailijoistasi ja todennäköisesti juuri sinun sisältösi alkaa saamaan parempia sijoituksia hakutuloksissa.

Luo keskustelua ja sisältöä tuotteen ympärille

Jos sisällön kirjoittaminen tuntuu hankalalta, valjasta ja kutsu asiakkaasi tähän mukaan. Ottamalla tuotearviot käyttöön annat asiakkaillesi mahdollisuuden kertoa arvokasta tietoa ja palautetta tuotteista. Negatiivistakaan palautetta ei kannata pelätä, sillä mielestäni on tärkeätä kuulla, jos myynnissä olevat tuotteet eivät ole riittävän hyviä ja laadukkaita tai niiden tuotetiedoista puuttuu olennaista tietoa. Tällaisen palautteen avulla tuotetietoja saadaan koko ajan parannettua sekä kampitettua jo edellä mainittua tärkeän tiedon puuttumisen aiheuttamaa estettä ostopäätöksen tekemiselle.

Ja jos olet sitä mieltä, että asiakkaat eivät jaksa kirjoittaa tuotearvosteluita, niin mietippä uudestaan. Forssan Huoltopalvelun verkkokaupassa nimittäin on astianpesukoneen koripyöräsarjasta annettu yli 150 tuotearvostelua. Samainen verkkokauppias on muuten myös kertonut, että heille tulee paljon tuotearvosteluita asiakkailta, jotka kertovat ostamansa tuotteen sopivan myös johonkin tiettyyn laitteeseen, jota ei vielä oltu listattu tuotetietojen yhteydessä. Tällä tavalla asiakkaat auttavat täydentämään yhteensopivuustietoja ja kaikki hyötyvät.

Korosta hyötyjä, kerro vinkkejä

Esimerkiksi teknisillä laitteilla, kuten televisioilla tai pelikonsoleilla on paljon erilaisia ominaisuuksia. On hyvä, että tällaiset tarkat ominaisuustiedot ovat luettavissa tuotesivulta, mutta ne eivät saa olla ainoa sisältö.

Erityisesti teknisemmissä tuotteissa asiakkaat haluavat tietää miten laitteesta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti ja miten sitä voi käyttää yhdessä muiden laitteiden kanssa. Tällaista tietoa voidaan kirjoittaa suoraan tuotetiedon yhteyteen tai yrityksellä voi olla erillinen blogi, jossa kerrotaan kattavammin yrityksen edustamien tuotteiden hyödyistä sekä käyttövinkeistä.

Hyvät tuotekuvat

Hyvät tuotekuvat ovat yksi tärkeimmistä asioista, joiden perusteella ostopäätöksiä tehdään. Vanha sanonta “Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pitää edelleen paikkansa, koska ensin huomio kiinnittyy tuotteen kuvaan ja vasta sen jälkeen aletaan lukemaan tuotekuvausta. Tuotekuvia on hyvä olla useita, joissa tuotetta esitellään useista eri kuvakulmista tai korostetaan joitain tuotteen yksityiskohtia. Yksi hyvä esimerkki on naisten laukut. Jos tuotesivulla on vain yksi kuva tuotteen edestä otettuna, jää moni ostos tekemättä. On tärkeää nähdä laukun sisälle, jotta tiedetään millaisia erilaisia säilytysmahdollisuuksia eri tavaroille on.

Jos tuotekuvia on ottamassa itse, kannattaa aiheeseen perehtyä huolellisesti. Olemme kirjoittaneet aiheesta aiemmin ja kannattaakin lukea ainakin Sitouta verkkokaupan asiakas laadukkailla tuotekuvilla sekä Panosta laadukkaisiin tuotekuviin.

Kummassakin kirjoituksessa nostetaan esille kuvan taustan häivyttämistä. Tällä on iso merkitys asiakaskokemukseen sekä siihen, miltä verkkokauppasi ulkoasu kokonaisuutena näyttää. Jos olet panostanut kaupan yleiseen ilmeeseen, mutta tuotekuvista on jäänyt poistamatta taustat, tulee yleisilmeestä väkisinkin laatikkomainen. Vielä jos tuotekuvat ovat erikokoisia ja muotoisia, on yleisvaikutelma silloin sekava.

Yksi itseäni usein ärsyttävä piirre tuotekuviin liittyen on se, kun tuotesivulla esitetään tuotteesta hyvin pieni kuva. Sitten, kun haluan nähdä tuotteen tarkemmin ja klikkaan tuotekuvaa, aukeaa tuo sama pieni kuva suureen ikkunaan.

Tuotevideot käyttöön
Tuote-esittelyvideoita ei näy vielä kovin monissa kaupoissa ja tässä olisikin monelle kauppiaalle iso mahdollisuus. Videoiden avulla esitteleminen on monipuolisempaa ja havainnollisempaa pelkkään tekstiin verrattuna. Nykyään sivujen selaajista noin 50-70 % käyttää älypuhelinta ja mobiilikäyttäjät katsovat mielellään videoita. Myös Google pitää videoista, sillä jo aiemmin mainitsemani sivuilla vietetty aika kasvaa, kun kävijät katsovat videoita. Tälläkin on siis merkitystä hakukonesijoituksiin.

Hakukoneoptimointi tehty

Kun kirjoitat kattavavia tuotekuvauksia, lisäät hyvälaatuisia tuotekuvia ja tuotevideoita, annat asiakkaiden kirjoittaa tuotearvosteluita omin sanoin, kirjoitat artikkeleita tai vaikkapa tuotetestejä, niin samalla olet huomaamattasi tehnyt maagista hakukoneoptimointia. Kaikki tämä työ nostaa huimasti tuotesisältösi arvoa ja näet varmasti tuloksia parantuneista hakukonesijoituksista.

Älä tyydy yhden lauseen tai kappaleen tuotekuvauksiin. Panosta tähän ja kirjoita sisältöä, jota asiakkaat haluavat lukea.

Esimerkkejä menestyvistä verkkokaupoista?

Usein eri kirjoituksissa ja seminaareissa nostetaan esimerkkeinä maailmalta tunnettuja isoja brändejä, kuten Amazon, Zalando, Nelly.com, H&M jne. Pienten ja keskisuurten yritysten on vaikea samaistua yrityksiin, joiden liikevaihdot lasketaan miljardeissa.

Onko sinulla tiedossa hyviä esimerkkejä, joiden opeista olisi kenties apua muillekin verkkokauppiaille? Kerro niistä sivun alaosassa olevassa kommenttikentässä tai laita tietoa tulemaan minulle henkilökohtaisesti osoitteeseen timo(at)vilkas.fi ja laitetaan hyvä kiertämään.

Jos aiempi kirjoitus ensimmäisestä kivijalasta pääsi lipsahtamaan ohi, niin löydät sen täältä Menestyvän verkkokaupan viisi kivijalkaa: #1 Kansainvälisen kilpailun ymmärtäminen

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments