Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 1/2

6/29/2017

Hyvin toteutettu verkkokauppa on pohja kestävälle ja kehittyvälle näkyvyydelle verkossa. Mikäli yrityksesi turvautuu vain ulkopuolisiin verkkopalveluihin, kuten esimerkiksi Facebookiin, niin yrityksesi on niiden muutosten armoilla ja näkyvyys voi muuttua hetkessä ei-toivottuun suuntaan tai muuttua jopa maksulliseksi. Oman verkkokaupan perustaminen takaa yritykselle turvallisen ympäristön, eikä niihin tule ikäviä yllätyksiä, mikäli vain verkkokauppatoimittaja on oikein valittu. Oman verkkokaupan ja domainin päälle on turvallista rakentaa kävijävirtaa eri verkkopalveluista.

Ulkopuolisilla, kolmannen osapuolen palveluilla, verkkokauppias ohjaa liikennettä omaan verkkokauppaan. Tämän liikenteen generoiminen onkin usein yrittäjälle vaikein osuus, jossa verkkokauppias voi myös haaskata paljon rahaa, jos ei ole rahoistaan tarkkana. Verkosta löytyy runsaasti myös ns. ilmaisia liikenteen lähteitä, joiden ylläpitoon kuluu toki jonkin verran aikaa. Mutta kun verkkokauppias sitoutuu näihin palveluihin ja jaksaa tehdä sinne laadukasta sisältöä, niin verkkokaupan kävijävirta kasvaa tasaiseen tahtiin. Lisäksi verkkokauppa saa näiden avulla ulkopuolisia linkityksiä, mitkä parantavat verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä sekä luotettavuutta. Lisäksi sinun kannattaa huomioida, että vaikka et synnyttäisi sisältöä kyseisiin palveluihin, voi verkkokaupallesi olla kuitenkin hyödyllistä varata kyseinen identiteetti palvelusta, ettei vain käy siten, että esim. kilpailjasi varaa sinulle tärkeän tunnuksen, brändin tai identiteetin.

Ilmaisia linkkejä ja vinkkejä on sen verran runsaasti, että olen jakanut tämän artikkeli kahteen osaan. Tässä ensimmäisessä osassa käsittelen maailmalla suosittuja sivustoja, joista löytyy verkkokauppiaille ilmaisia palveluita ja näyvyyttä. Ja sitten toisessa artikkelissa keskitytään enemmän paikalliseen tekemiseen ja näkyvyyteen.

Facebook

Facebook-sivuillaan yritykset voivat markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan sekä palvella asiakkaitaan eri tavoin. Facebook-käyttäjät voivat tykätä yritysten sivuista ja näin vastaanottaa yritysten viestejä. Lisäksi Facebook tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdentaa maksua vastaan julkaisujaan tietyille kohderyhmille tai tehdä mainoksia, jotka ohjaavat Facebookin ulkopuolisille
sivuille, kuten omaan verkkokauppaan. Facebookissa mainostava yritys voi kohdentaa mainoksensa todella tarkasti. Mainokset voi asettaa näkymään esimerkiksi vain alle 20-vuotiaille, Suomessa asuville ja parisuhteessa oleville miehille. Mutta kaikki lähtee siitä, että luot verkkokaupallesi oman Facebook -sivun, joka ei maksa mitään. Ohjaa verkkokauppasi kävijät ja asiakkaat myös Facebook -sivuillesi ja kasvata tykkääjien määrää määrätietoisesti. Jossakin vaiheessa sinulle on syntynyt arvokas verkosto, jota voit hyödyntää tehokkaasti Facebook -mainonnassa.
Luo oma yrityssivu Facebookkiin >>

Google Business

Voit muokata yrityksesi tietoja milloin tahansa ja ne päivitetään automaattisesti sekä Google-hakuun että Mapsiin. Saat heti tiedon, kun käyttäjät puhuvat yrityksestäsi ja voit vastata heille yrityksen edustajana. Pystyt myös seuraamaan yrityksesi saamia tähtiluokituksia ajan kuluessa. Voit tutustua asiakkaisiin tarkemmin ja selvittää millaisessa vuorovaikutuksessa he ovat yrityksesi kanssa. Lisäksi sinulle selviää, miten asiakkaat löysivät yrityksesi? Mistä he ovat kotoisin? Näet myös yrityksesi puhelinnumeron klikkausten määrän, reittiohjepyyntöjen määrän ja verkkosivuston käyntien määrän.
Lue lisää >>

Youtube

Youtube on maailman toiseksi suurin hakukone, maailman kolmanneksi suosituin nettisivusto ja käyttäjä viettää siellä keskimäärin 30 minuutti per käyntikerta. Youtube on Googlen omistama videopalvelu. Youtubea käyttää noin 85% suomalaisista. Kanavan tilaajamäärä on merkittävä mittari, koska Youtubessa tilaajia ei voi Facebookin tai Instagramin tavoin ostaa. Verkkokauppa voi
hyödyntää kahdella tavalla Youtube potentiaalia. Voit luoda verkkokaupallesi oman kanavan ja alkaa tuottamaan mielenkiintoisia videoita palveluistasi tai muuten vain huomiota herättäviä videoita, jotka saavat ihmiset palaamaan kanavasi äärelle. Ja toinen hieman helpompi tapa on videoiden yhteydessä näytettävät, korkeintaan 30 sekunnin mainokset, jotka on helppo kohdentaa tietylle kohderyhmälle. Mutta nämä ovat maksullisia, joten ei tästä sen enempää tässä artikkelissa. Mutta video toimii verkkokaupalle yleensä oikein hyvin!
Luo oma kanava Youtubeen >>

Twitter

Käytä Twitteriä verkkokauppasi liikenteen lähteenä ja viestintäkanavana, jos

  • Haluat tavoittaa tietyn kohderyhmän
  • Haluat jakaa tietoa tuotteestasi/palvelustasi
  • Haluat nopean asiakaspalvelukanavan
  • Haluat tietää mitä palvelustasi puhutaan
  • Haluat kontaktin potentiaalisiin asiakkaisiin ja kumppaneihin

Muista tehdä mielenkiintoinen profiilikuvaus sekä käytä #hashtageja luovasti, sillä ihmiset seuraavat niitä usein. Twiittaa kuvallista sisältöä ja muista laittaa linkkejä omiin medioihin.
Luo oma Twitter -tili >>

Linkedin

Linkedinin yritysprofiili on helppo tapa luoda ammattimaista verkostoa yrityksen, asiakkaiden, kumppaneiden, työntekijöiden ja eri sidosryhmien välille. Yritys voi hyötyä omasta Linkedin-sivusta
lukuisilla tavoilla. Rekrytoinnin ja keskusteluun osallistumisen lisäksi se mahdollistaa myös LinkedIn-mainosten tekemisen. Muista että Linkedin -profiilin luojalla tulee olla henkilökohtainen profiili ja yrityksen oma sähköposti käytössä.
Luo LinkedIn -yritysprofiili >>

Pinterest

Pinterestiä käyttää 175 miljoonaa käyttäjää, joista mobiililla päätelaitteella käytetään 80%. Ihmiset etsivät ideoita ja inspiraatiota kuvista. Mikäli sinulla on hyviä ja mielenkiintoisia tuotekuvia, niin
kannattaa ehdottomasti perustaa verkkokaupallesi oma Pinterest -tili. Pinterestin avulla voit rakentaa verkkokauppasi brändikuvaa, kasvattaa liikennettä verkkokauppaasi ja lisätä myös kivijalkamyyntiä.
Luo oma yritystili Pinterestiin >>

Instagram

Yli 5 miljoona mainostajaa eri puolilla maailmaa käyttää jo Instagramia oman palvelunsa kertomiseen ja oman liikenteen saavuttamiseksi. Tämä palvelu on etenkin nuorison suosima ja perustuu pääasiassa kuviin ja videoihin.
Luo oma tili Instagramiin>>

Microsoft - Bing

On olemassa myös (vähän) käyttäjiä, jotka eivät käytä Google. Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone, mutta esimerkiksi Windows puhelinten omistajilla on Bing hakukone usein jäänyt käyttöön ns. tehdasasetuksena. Bing hakemiston käytöllä on mahdollisuus saada myös hieman lisää näkyvyyttä. Erityisesti silloin, jos haluat tavoittaa vaikkapa juuri Windows phone käyttäjiä.
Rekisteröidy Bingiin>>


Mitä merkittäviä verkkokauppiaalle sopivia ilmaisia globaaleja palveluita unohdin?

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments