3 yksinkertaista tapaa parantaa verkkokauppasi konversiota

5/12/2017

Tekstin kirjoittaja ei työskentele satamassa, vaan Vilkkaan verkkokauppatuessa.

Verkkokauppatukea voisi verrata satamaan, jonne moni purjehtia pysähtyy milloin minkin asian takia. Toiset pysähtyvät huoltamaan ulapalla kolhiintuneita veneitään, toiset täydentämään varastojaan, toiset pysähtyvät vertailemaan omaa venettään muiden veneisiin ja toiset ihan vain haistelemaan sataman tarjoamia uusia tuulia.

Mutta se veneilyvertauksista. Yleisesti voisi olettaa, että verkkokauppatuessa jokainen päivä olisi erilainen. On kuitenkin olemassa tiettyjä asioita, joihin törmää päivittäin. Yksi niistä on kaupan konversio, ja ennen kaikkea sen parantaminen.

En tässä tekstissä perehdy sen enempään verkkokaupan analytiikkaan, tai esim. konversiopolun seurantaan ja optimoimiseen, vaikka nekin tärkeitä ja huomion arvoisia asioita ovatkin. Tässä tekstissä keskityn kolmeen verkkokauppatuessa useimmin vastaan tulevaan konversiosyöppöön ja tapoihin parantaa kauppaa niiden osalta.

Verkkokauppa.com ymmärtää selkokielisten toimitus- ja maksutapojen päälle.

1. Selkokieliset toimitus ja maksutavat


Syöppö:  Verkkokaupoissa usein huomaa, että maksutavat ja toimitustavat ovat jääneet vaille suurempaa huomiota. Uskoisin, että tämä johtuu siitä, että verkkokauppiaat käyttävät aivan liian vähän aikaa omien kauppojensa testaamiseen.

Toimitus- ja maksutavat jäävät asiakkaiden käytettäväksi kauppajärjestelmän antamilla nimillä ja joskus jopa kauppajärjestelmän oletushinnoilla. Tämä herättää asiakkaissa hämmennystä ja heikentää luottamusta kauppaan. Nämä yhdessä voivat riittää kumoamaan asiakkaan jo kertaalleen tekemän ostopäätöksen.

Parannus:  Sen sijaan, että toimitustavalle antaa nimeksi esim. “Posti SmartShip”, voi toimitustavan nimetä “Toimitus Postin noutopisteeseen” tai “Toimitus sinua lähimpään Postiin”. Jos kyse on maksutavasta, sen sijaan että maksutavalle antaa nimeksi “Paytrail”, sen voi nimetä esim. “Verkkopankki tai luottokortti”. Asiakas ei tiedä mikä Paytrail tai SmartShip on, eikä hänen tarvitsekaan tietää.

Extra:  Jos haluaa tehdä pohjatyön todella huolellisesti, toimitus- ja maksutavoille voi lisätä omat kuvat, sekä kirjoittaa selkeät kuvaustekstit, jotka asiakaskin varmasti ymmärtää.


Tuoteryhmärakenne á la Scandinavian Outdoor.

2. Asiakaslähtöinen tuoteryhmärakenne


Syöppö:  Tuoteryhmärakenne ja sen haasteet riippuvat pitkälti kaupan koosta. Tuoteryhmien oikeaoppinen rakenne on kuitenkin tuotemäärän ja liikevaihdon kasvun edellytys. Hyvin rakennetut tuoteryhmät helpottavat oikean tuotteen löytämistä, sekä tekevät kaupassa asioimisesta nautinnollisen kokemuksen.

Useimmin vastaan tuleva ongelma on päätuoteryhmät, joihin ei ole liitetty kuvia, tekstiä eikä tuotteita. Joiden ainoa olemassaolon syy on pitää sisällään alatuoteryhmiä. Tuollaisella tuoteryhmällä ei ole perusteltua syytä olla olemassa ja se aiheuttaa asiakkaalle turhaa klikkailua.

Toinen yleinen ongelma on, että logiikka tuoteryhmärakenteissa ei ole kaupassa yhteneväinen. Karkeana esimerkkinä, jos vaateverkkokauppa sekoittaa tuoteryhmärakenteissaan sukupuolen mukaan rakennettuja tuoteryhmiä, sekä käyttötarkoituksen mukaan rakennettuja tuoteryhmiä.

Parannus: Kun tuoteryhmiä suunnitellaan, tulisi asiaa aina miettiä loppukäyttäjän silmin. Sen sijaan, että luodaan päätuoteryhmä “Miesten vaatteet”, jonka alla on “Housut”, “Paidat” ja “Takit”, sekä päätuoteryhmä “Ulkoilu”, jonka alla on “Housut”, “Paidat” ja “Takit”. Voitaisiin luoda  “Miesten vaatteet”, joihin on sulautettu myös ulkoilutuotteet, tai “Ulkoilu”, jonka alta löytyy sekä miesten, että naisten tuotteet.

Sen sijaan, että “Miesten vaatteet”-päätuoteryhmä jätettäisiin ilman kuvia, tekstejä ja tuotteita, voisi tuonkin sivun käyttää hyödykseen esim. Bestseller-tuotenostoilla, tyylivinkeillä sekä houkuttelevilla inspiraatiokuvilla.

ExtraHakusuodatus on erinomainen apu asiakkaalle, joka on hukkumassa tuhansien tuotteiden mereen. Suodatus jäsentelee kaupan tuotemassan lohkoihin, joista asiakas löytää sellaisenkin tuotteen, jota ei tiennyt vielä etsivänsä.

Oletko huomannut Zalandon tuoteryhmien perästä löytyvät romaanin mittaiset kuvaukset?

3. Huolellisesti kirjoitetut kuvaukset


Syöppö: Yksi teoria siihen miksi ihmiset ovat nykyään maailmaa hallitseva laji on, että ihmiset, toisin kuin muut kilpailevat lajit, oppivat käyttämään työkaluja ja rakentamaan aseita. Kuvaukset ovat tänä Googlen aikakautena paras työkalu ja tehokkain ase, mikä jokaiselle kauppiaalle on annettu avuksi internetin armottomassa maailmassa pärjäämiseksi. Harmillista huomata kuinka moni päättää olla käyttämättä tuon avun.

Harva meistä on rautaa ja vielä harvempi hyvä copywriter...

Kuvaukset vievät aikaa. Aika onkin verkkokauppiaan pahin vihollinen. Tai lähinnä sen rajallisuus. Siksi houkutus käyttää esim. Maahantuojan valmiita tekstejä onkin suuri. Tuoteryhmäkuvauksien merkitys on ehkä vielä suurempi, ja kenties juuri siksi hyvien ja erottuvien tuoteryhmäkuvauksien keksiminen onkin todella vaikeaa ja aikaa vievää.

Tämän asian voikin miettiä kahdella tapaa: “Minulla ei ole aikaa eikä varaa istua koneella kirjoittamassa kattavia ja uniikkeja kuvauksia”, tai “ Minulla ei ole aikaa eikä varaa olla istumatta koneella kirjoittamassa kattavia ja uniikkeja kuvauksia”.

Parannus:  Huolellisesti kirjoitetut kuvaukset auttavat asiakkaita tekemään ostopäätöksiä. Ne myös auttavat kauppaa nousemaan Googlen hakutuloksissa, joka tunnetusti on verkkokaupan uusien asiakkaiden hankinnan kannalta elintärkeää.

Extra: Kuvaukset antavat kauppiaalle mahdollisuuden rakentaa kaupalleen identiteetin, johon kaupan asiakkaat voivat samaistua. Ne luovat kaupalle kielen ja kulttuurin, joita sekä kauppias, että asiakkaat puhuvat ja ymmärtävät.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments