Verkkokaupan ulkoasu - voittaako visuaalisuus vai konversio-optimointi?

2/21/2017

Verkkokaupan ulkoasua suunniteltaessa joudutaan tasapainottelemaan visuaalisuuden ja toisaalta konversio-optimoinnin kanssa. Etusivun täyttävä upea fiiliskuva tai taustavideo voi tehdä vaikutuksen sivulle tulijaan, mutta ne eivät välttämättä edistä verkkokaupan perimmäistä tarkoitusta, eli myynnin saamista. Verkkokauppa voi kuitenkin olla sekä visuaalisesti näyttävä että myyvä, kunhan kokonaisuus suunnitellaan huolellisesti.


Käytettävyys

Jotta asiakas voisi lisätä tuotteen ostoskoriin ja tilata sen, pitää tuotteiden olla helposti löydettävissä. Tuotteiden löytämistä helpottaa se, että tuoteryhmävalikko ja tuotehaku ovat sijoitettu helposti löydettäviin paikkoihin. Elementtien sijoittelussa ei kannata keksiä pyörää uudestaan, vaan ne kannattaa sijoittaa samaan tapaan kuin verkkokaupoissa on yleisesti tapana tehdä. Tällä tavalla asiakas osaa automaattisesti siirtää katseensa (ja hiirensä) oikeaan paikkaan. Muutamia vuosia sitten teimme pienen tutkimuksen elementtien sijoittelusta. Tulokset voivat olla jo osin vanhentuneita, mutta ajatus käytettävyyden helpottamisesta elementtien sijoittelusta tuttuihin paikkoihin on edelleen pätevä.

Tuotenostot

Tuotehaun ja tuoteryhmävalikon lisäksi tuotteita olisi syytä löytyä heti kaupan etusivulta. Mieluiten niin ylhäältä, että sivua ei tarvisi vierittää paljon ennenkuin tuotteita löytyy. Etusivun tuotenostoilla on monia tehtäviä. Ne kertovat ensimmäistä kertaa kauppaan saapuvalle minkälaisia tuotteita kaupasta on saatavilla ja herättää kiinnostusta etsiä lisää. Ne luovat tuotekuvien avulla sivun visuaalista ilmettä ja auttavat myös nostettavien tuotteiden hakukonenäkyvyydessä.
Hammaskauppa.fi

Bannerit

Etusivulle halutaan usein kuvakaruselli, jossa isot bannerit vaihtuvat. Bannereiden avulla luodaan ensivaikutelmaa ja niillä saadaan tehokkaasti katse vangittua. Tätä katseenvangitsijaa onkin syytä käyttää hyödyksi myös myynninedistämisessä ja laittaa bannereihin tarjouksia, tuotenostoja tai suosittujen tuoteryhmien nostoja. Bannerista klikkaamalla asiakas pääsee nopeasti tilaamaan tuotteita. Yksi bannereiden toimiva käyttökohde voi olla myös palvelulupausten esittely. Palvelulupauksesi voi olla vaikka "Ilmainen toimitus yli 100€ tilauksiin" tai "Toimitukset 1-3 arkipäivässä" tai jokin muu keino, jolla haluat vakuuttaa kauppasi olevan asiakkaalle parempi vaihtoehto kuin kilpailijasi. Jos bannereissa näytetään vain fiiliskuvia, on niiden arvo vain tunnelman luojana ja saattaa jopa haitata myyntiä.

Alatunniste

Verkkosivun alatunnisteesta kävijä usein etsii yhteystietoja tai muita yrityksen infosivuja, jos haluaa niihin tutustua ennenkuin uskaltaa tehdä tilauksen. Siksi alatunnisteeseen tuleekin listata kaikki mahdolliset linkit, mitä vain on tarjolla. Toimitusehdot, rekisteriseloste, palautusohjeet, yrityksen taustatiedot, maksutavat, some-palvelut yms.
Rantalaituri.fi

Sama käytettävyys ja sama kokemus mobiililaitteillakin

Mobiilinäkymässä pitää miettiä, miten elementit saadaan mahdutettua ruudulle käytettävyyden tai visuaalisuuden kärsimättä. Mobiilinäkymän asettelussa pitää siksi tehdä joitain kompromisseja. Tuoteryhmälista voidaan asettaa avautumaan hampurilais-kuvakketta klikkaamalla, ostoskori voidaa näyttää pelkkänä kuvakkeena ja joitain elementtejä voidaan mobiilinäkymässä piilottaa, jos ne eivät ole käytettävyyden kannalta välttämättömiä. Tärkeää mobiilinäkymässäkin on tuotteiden helppo löydettävyys ja tilaamisen helppous.
Tukkumyymälä.fi
Tukkumyymälä.fi


Vilkas tarjoaa asiakkailleen apua verkkokaupan suunnitteluun
  • Teemakaupasta löytyy pohjia, joiden avulla vanhakin verkkokauppa saadaan modernin näköiseksi, myös mobiilissa. 
  • Tarjoamme myös koulutuksia ulkoasun suunnitteluun
  • Kauttamme voi tilata myös räätälöidyn ulkoasun suunnittelun verkkokauppaasi. Ota yhteyttä myynti@vilkas.fi jos haluat parantaa verkkokauppasi ulkoasua!

Saattaisit pitää näistäkin

2 comments

  1. Hieno kooste. Yllättävän lyhyeen pakettiin mahtui verkkokaupan ehkä tärkeimmät osiot :).

    Kun verkkosivut on koossa, niin kannattaa alkaa aktiivisesti kuuntelemaan kävijöitä. Aina löytyy jotakin korjattavaa tai optimoitavaa, jonka huomaamiseen olisi mennyt liikaa aikaa datan avulla. Tsekatkaa esmes: http://www.finnchat.com/chat-on-verkkosivujen-optimoinnissa-ykkonen/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marko! Konversio-optimoinnista olisi asiaa vaikka kirjaksi saakka ja tässä oli ehkä yhden pienen osa-alueen perusteiden perusteet. Asiakaspalvelu konversion parantajana onkin toinen tärkeä teema.

      Poista