Kolme vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

2/13/2017

Teksti: Joona Tuunanen, Oikio Digital Performance Agency Oy


Pienen verkkokaupan hakukoneoptimointi vuonna 2017 (3 vinkkiä)

Vaikka verkkokaupan perustaminen on nykyisin paljon helpompaa kuin vaikka 10 vuotta sitten, sellaisen kasvattaminen on muuttunut yhä haastavammaksi. Yksi tärkeimmistä syistä siihen on kasvanut kilpailu hakukoneiden tuloksissa sekä orgaanisessa että maksullisessa haussa. Mukaan on tullut uusia kotimaisia verkkokauppoja ja ulkomaisia toimijoita isoin budjetein. Siinä missä 10 vuotta sitten keskimääräiset klikkihinnat saattoivat olla esimerkiksi 30snt/klikki, nyt hinnat ovat monella toimialalla kasvaneet räjähdysmäisesti. Asiaa ei myöskään auta Googlen kehittyneet algoritmit. Vuonna 2007 yksittäinen henkilö saattoi rakentaa ja kasvattaa verkkokaupan kohtalaisen suureksi pelkällä hakukoneoptimoinnilla. Google on kuitenkin tukkinut algoritmistaan porsaanreikiä, jotka tekivät hakukoneoptimoinnin skaalaamisen yksinkertaiseksi ja halvaksi. Nykyiset tekniset vaatimukset (esimerkiksi sivustoarkkitehtuuri, eri päätelaitteiden tukeminen) sekä kasvaneet sisältövaatimukset ovat nostaneet hakukoneoptimoinnin kompleksisuutta rutkasti. Tämä herättää tietysti kysymyksen: onko pienellä tai keskisuurella verkkokauppiaalla vielä mahdollisuuksia kasvattaa sivustoaan hakukoneoptimoinnin keinoin? Kyllä on, mutta se vaatii kekseliäisyyttä, kovaa työtä sekä asioiden viemisen pidemmälle kuin suuret toimijat. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että pienet verkkokaupat lähtevät niin hurjalta takamatkalta, jota ei voi kuroa kiinni samoin keinoin kuin vallalla oleva toimija. Voit tottakai kopioida asiat, miten Zalando hakukoneoptimoi verkkokauppaansa saaden hyviä tuloksia, mutta todennäköisesti tarvitset jotain vielä erikoisempaa verkkokauppasi kasvattamiseen.

Pienen verkkokaupan epäreilut kilpailuedut

Nyt kun ymmärrät, että pienen verkkokaupan täytyy tehdä asioita paremmin ja/tai kekseliäämmin kuin suuret, saatat miettiä miten isompia toimijoita vastaan taistellaan. Nostan esille muutaman keinon kasvattaa verkkokauppaa. Mikään niistä ei ole helppo, mutta ne antavat kuitenkin mahdollisuuden kasvattaa hakunäkyvyyttä sekä asiakaskuntaa. Vaikka käytän esimerkeissä suurempia yrityksiä esimerkkeinä, todella harvat verkkokauppiaat käyttävät vielä näitä keinoja, joten pelikenttä on vielä täysin auki.

Keino #1: Luovat sisällöt

En tiedä miksi suurin osa verkkokaupoista on päättänyt, että heidän sisältönsä voi olla geneeristä "hakukoneoptimoitua" sisältöä. Sisältö nähdään vain sanoina sivulla, eikä mahdollisuutena oikeasti myydä tuotetta ja auttaa lukijaa. Vai kuinka usein olet innoissasi verkkosivuilla lukemistasi kuvauksista? Tai vielä pahempaa, pelkistä tuotteen teknisistä tiedoista. Kyseiset kuvaukset eivät auta juuri ketään tekemään ostopäätöstä vaan tukea päätöksentekoon haetaan usein käyttäjäarvioista, keskustelufoorumeilta tai somesta. Juuri tässä piilee pienen verkkokaupan mahdollisuus. Suomessa Varusteleka on aiheellisestikin saanut paljon huomiota luovista tuotekuvauksistaan. Nostan kuitenkin esille myös toisen yrityksen, jonka sivustolta löytyy yllättävän persoonallista ja hauskaa sisältöä. Vai mitä mieltä olet tästä Cramon valssijyrän kuvauksesta: Cramon valssijyrät Kuvaus on persoonallinen, mutta onnistuu kuitenkin kertomaan lukijalleen mitä tuote tekee ja mihin käyttötarkoitukseen niitä voidaan käyttää. Mikä estää sinua kirjoittamasta mielenkiintoista tekstiä tuotteistasi jos kerran suurista maanrakennuskoneistakin voi kirjoittaa persoonallisesti? Jos persoonallisuus ei ole verkkokauppasi vahvuus, etkä halua tehdä siitä sellaista, suosittelen toisena vaihtoehtona potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin vastaamista jo sivulla. Siis ihan kirjaimellisesti. Jos asiakaspalvelustanne kysytään jotain asiaa tuotteesta, tuokaa kysymyksen vastaus myös sivustollenne. Täten voitte auttaa seuraavaa potentiaalista asiakastanne ostopäätöksen tekemisessä. Kyseessä on erittäin yksinkertainen asia, jonka toimeenpano vaatii vain viitseliäisyyttä.

Keino #2: Videoiden käyttäminen

Mikä on maailman toiseksi suosituin hakukone Googlen jälkeen? Bing? Yandex? Baidu? Oikea vastaus on Youtube. Youtubea käytetään laajasti etenkin tuotearvioiden ja -kokemusten tutkimiseen ennen ostopäätöstä. Tällöin haetaan esimerkiksi "tuotenimi + arvostelu" -hauilla. Henkilöt, jotka hakevat tuotteiden arvosteluja ovat todella paljon lähempänä ostopäätöstä, kuin henkilöt jotka etsivät vielä tuotetta. Esimerkiksi Googlaamalla "Suunto Ambit3 review" Googlen etusivulla näkyy 2 Youtube-videota: Suunto Ambit hakutuloksissa Ainakin minä haluaisin verkkokauppiaana oman videoni hyppäävän hakijoiden silmille näillä hauilla. Etuna on myös se, että sinun on mahdolista saada ns. tuplalistaus Googlen hakutuloksissa. Tällöin sijoitut haussa sekä videolla että verkkokauppasi sivulla. Videot myös antavat tuotteesta paremman kuvan kuin pelkkä sanallinen kuvaus. Eikä videoiden tarvitse olla mitenkään erikoisia. Mieti vaikka kaikkia videoita mitä ihmiset näkevät sosiaalisessa mediassa säännöllisesti. Suurin osa niistä on älypuhelimella kuvattuja pätkiä, eikä niissä välttämättä esiinny ketään henkilöä. Tai sitä massiivista määrää videoita, missä ihmiset vain avaavat paketteja. Esimerkiksi tällä videolla on tällä hetkellä yli 125000 katselukertaa ja siinä pelkästään otetaan iPhone 7 paketista. Entäpä jos et halua itse tuottaa videoita? Mitäpä jos lähestyt asiasta kiinnostuneita tubettajia ja annat heille mahdollisuuden tutustua tuotteeseesi videota vastaan? Vaihtoehtoisesti voit etsiä jo olemassaolevia videoita tuotteesta ja upottaa ne tuotesivullesi (kysy toki videon luojalta ensin lupaa). Jos tuotevalikoimasi on todella laaja, suosittelen aloittamaan videoiden tuottamisen/lisäämisen suosituimmista tuotteistasi. Näin näet nopeasti minkälainen vaikutus niiden lisäämisellä on verkkokauppasi myyntiin ja hakukonenäkyvyyteen. Voit myös käyttää itse tuottamia videoita esimerkiksi Facebook-mainonnassa.

Keino #3: Erinomaiset kuvat

Huomattava osa Internetissä käytetystä ajasta käytetään sosiaalisen median sivuistoilla, joista yhä useammat ovat todella visuaalisia. Facebookin algoritmi suosii kuvia ja etenkin videoita. Instagram on viime vuosina noussut todella merkittäväksi alustaksi myös Suomessa. Snapchat on suosittu nuorten keskuudessa. Kaikki nämä ovat visuaalisia alustoja. Suuressa osassa verkkokauppoja kuvat ovat kuitenkin heikkoja tai mitäänsanomattomia. Tottakai tuotteista pitää olla nähtävillä myös neutraaleja kuvia, mutta joukkoon voi helposti lisätä näyttäviä kuvia, jotka myös välittävät tunnelmaa ja tuotteen omistamisen hienoutta. Tästä loistava esimerkki on suomalainen Honkarakenne, joka käyttää sivustollaan erinomaisia kuvia. Sivustolla voisi olla pelkkiä tietokoneella piirrettyjä kuvia tai yksinkertaisia räpsäytyksiä taloista, aivan kuten niin monella muulla toimialan yrityksillä. Mutta katsopa esimerkiksi näitä kuvia Hongan kansainvälisellä sivustolla. Kuvista välittyy tietynlainen kauneus ja rauhallisuus. Molemmat sanoja, joita Honka todennäköisesti haluaa assosioida brändiinsä. Jälleen kerran, periaatteessa esimerkiksi älypuhelimella otetut kuvat voivat olla riittäviä, jos niitä käsitellään jälkikäteen ammattimaisesti. Paras ratkaisu on tietysti palkata ammattikuvaaja paikalle. Investointi hyviin kuviin on näin visuaalisena aikana todella looginen ratkaisu. Muista, että samoja kuvia voi käyttää myös somessa ja vaikka printissä niin halutessasi.

Hetkinen, onko tämä hakukoneoptimointia?

Kuten todettu aiemmin tässä artikkelissa, hakukoneoptimointi vuonna 2017 on erilaista kuin vuonna 2007. Käyttäjäsignaalien merkitys on noussut tekniikan, sisällön ja muilta sivustoilta osoittavien linkkien rinnalle tärkeäksi hakukoneoptimoinnin tuloksia nostavaksi tekijäksi. Loistavastikaan optimoitu tuotesivu ei tule löytymään hakutuloksissa, mikäli se ei vastaa aidosti kävijöiden tarpeisiin ja vastaa heidän hakulausekkeeseensa. Tämä on totta etenkin pienempien verkkokauppojen suhteen. Siinä missä vuonna 2007 hakukoneoptimoinnin prosessi oli "optimoi sivustosi --> lisää kävijöitä", vuonna 2017 prosessi on jota kuinkin:
  1. tarjoa ihmisille hyvä käyttökokemus
  2. sijoitu paremmin Googlessa
  3. tarjoa Googlesta tuleville ihmisille hyvä käyttökokemus
  4. sijoitu vielä paremmin Googlessa
  5. lisää kävijöitä
Jokainen suosittamistani keinoista auttaa tässä prosessissa. Eli jos haluat kasvattaa pienen verkkokauppasi hakukonenäkyvyyttä vuonna 2017, käytä sen hakukoneoptimointiin vuoden 2017 -keinoja.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments