Verkkokauppa itseilmaisun keinona – tee kuten Paula Vesala!

12/27/2016


Väitän, että verkkokaupalle tulee käymän kuten taiteelle tai vaikkapa sittemmin muodille: verkkokaupasta tulee osa henkilökohtaista itseilmaisua. Verkkokauppa on keino välittää omia arvoja muille ja se toimii luonnollisena jatkumona vaikkapa henkilöbrändin rakentamiselle.

Jo nyt ilmaisemme itseämme suosimalla esim. pukeutumisessa brändejä, joiden edustamiin arvoihin koemme kuluttajina (tai mielummin yksilöinä) voivamme samaistua. Aiemmin ihmiset ovat kokeneet työnteon tapana hankkia toimeentulo ja omia intohimoja on enimmäkseen toteutettu vapaa-ajalla,  harrastamisen muodossa. Poikkeuksena tästä tietysti tietysti taiteilijat, joiden vapaata elämäntyyliä moni uraputkessa tarpova arjen sankari ehkä salaa ihailee.

Me markkinoinnin ammattilaiset mietimme työksemme kohderyhmiä sekä pyrimme rakentamaan niitä puhuttelevaa viestintää. Ellun Kanojen Eveliina Nieminen pohti mielestäni taannoisessa blogitekstissään mielenkiintoisesti, miten moni ihminen tasapainoilee läpi elämänsä Maslown tarvehierarkian toisella askelmalla "turvallisuuden tarpeet". Yhdyn myös Eveliinan näkemykseen siitä, että moni ihminen länsimaissa luulee olevansa hierarkian huipulla (eli "itsensä toteuttaminen"-askelmalla), mutta elämässä toistuvat käyttäytymismallit ja ongelmakohdat kuitenkin osoittavat että turvallisuuden tunteiden kanssa läträtään yhä uudelleen ja uudellen.

En kuitenkaan suosittele itsensä sivuuttamista ja omien haaveiden tukahduttamista elämässä. Pikemminkin toivon jokaisen löytävän elämässään "oman juttunsa" ja uskaltavansa toteuttaa itseään kokonaisvaltaisesti olipa sitten kyse mistä intohimosta tahansa. Siispä sinä luova ihminen, freelancer, taiteilija, harrastaja, lifestyle bloggaaja tai Mr. Nobody! Mikäli sinulla on oma "statement" kerrottavanasi tälle maailmalle, suosittelen sinua harkitsemaan verkkokaupan perustamista!

Voit tuoda vaikka vain muutaman henkilöbrändiisi sopivan tuotteen myyntiin WordPress-blogialustallesi (lue lisää täältä), tai yhtä hyvin perustaa kokonaan oman verkkokaupan kuten vaikkapa Paula Vesala. Vesalan Vilkkaan verkkokauppa-alustan päälle hiljattain rakennettuun verkkokauppaan voit muuten tutustua täällä.  Mielestäni Paula Vesala jo itsessään on statement, instituutio tai henkilöbrändi parhaimmillaan.

Olisiko sinunkin aika harkita verkkokaupan perustamista itseilmaisun välineenä tai luonnollisena jatkumona henkilöbrändiäsi? Suosittelen lämpimästi freelancereille, taiteilijoille, harrastelijoille sekä atteen omaaville oman elämänsä sankareille! Oletko ajatellut että voit myös tuotteistaa palvelusi ja myydä niitä verkkokaupassa? Mikäli uraputki ahdistaa, älä irtisanoudu ensi tilassa, vaan perusta mielummin verkkokauppa! Ainahan voit sentään leikkiä ajatuksella sen 30 päivää... ja ihan veloituksetta! Välipäivät ovat oivaa aikaa haaveiluun, joten siitä vain kipin kapin testikauppaa avaamaan sivuillemme!

Ps. Saimme juuri uuden hienon oletusulkoasun testikaupallemme. Mikäli haluat leikkiä oman testikaupan ulkoasun kanssa enemmänkin, suosittelen sinua tutustumaan Jukan videoon!


Saattaisit pitää näistäkin

0 comments