Verkkokaupan vaihtaminen uuteen verkkokauppa-alustaan

12/02/2016

Joskus verkkokauppa-alustan vaihto pitää tehdä

Verkkokauppa-ala kehittyy nopeasti ja lähes päivittäin ilmestyy markkinoille uusia ratkaisuja tai olemassa olevat toimittajat tuovat uusia hienoja toiminnallisuuksia päivitysten yhteydessä. Joskus verkkokauppiaat ovatkin joutuneet ikävään tilanteeseen, mikäli oma verkkokauppa on jumittunut vanhentuneeseen ympäristöön joka ei enää kehity tai toimi. Mikäli keskustelu nykyisen toimittajan kanssa eivät ole tuoneet valoa tunnelin päähän, tällöin verkkokauppiaan on vaikea jatkaa toimintaa lahoavan verkkokauppa-alustan kanssa ja ympäristön vaihto on liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta pakko tehdä.
Toiminnan kehittäminen ja resurssien kohdistaminen vanhenevassa alustassa ei ole enää tietyn pisteen jälkeen järkevää, vaan kauppiaan tulee tehdä strateginen päätös alustan vaihtamisesta ja sen ajankohdasta. Verkkokauppa-alustan vaihtaminen on mahdollista, mutta siinä on omat sudenkuopat jotka kannattaa tunnistaa etukäteen.

9 kohdan muistilista verkkokauppa-alustan vaihtajalle

Vaihtamiseen liittyy useita tärkeitä seikkoja, joita verkkokauppiaan tulee huomioida. Olen koonnut tähän muistilistan kysymyksiä ja huomioita, joita sinun tulee mahdollisena vaihtajana pitää mielessä:

1. Mihin verkkokauppa-alustaan vaihdan?

Kannattaa valmistautua huolella kun valitse itsellesi uutta toimittajaa. Nyt kun sinulla on jo kokemusta, niin pystyt tekemään melko tarkan vaatimusmäärittelyn verkkokaupalle, jonka pohjalta sinun kannattaa lähestyä potentiaalisia toimittajia. Muista pyytää toimittajalta referenssejä ja tutki myös toimittajan historiaa esim. kuinka usein he päivittävät järjestelmiään ja millainen tuki kauppiaalle on tarjolla. Mutta jos käytätä Saas -palvelua verkkokauppaasi, niin yleensä vaihtoehtojen testaaminen on paras keino verrata toimittajia keskenään.

2. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Suunnittele siirron ajankohta huolella. Ja sitä ei suinkaan kannata tehdä ennen sesonkia vaan mielummin heti sesongin jälkeen. Koko prosessiin kannattaa varata 3-6 kuukautta. Joskus jopa päivä riittää, mutta joskus vaihtoon voi mennä jopa vuosi jos kauppias ei ole valmistautunut vaihtoon riittävillä resursseilla.

3. Tunnista etukäteen mahdolliset siirtoon liittyvät riskit

Etukäteen tunnistetut riskit kun pystyy tunnistamaan, niin ne pystyy myös usein ohittamaan. Kannattaa myös tehdä varasuunnitelma, mikäli joku riski realisoituu. Jätä myös vanha kauppa hetkeksi aikaan toimintaan, mikäli jostain syystä siirto ei onnistu tai tarvitset vanhasta kaupasta jotakin tärkeää tietoa ulos.

4. Miten käy jo ansaitulle verkkokaupan hakukonenäkyvyydelleni?

Kannattaa valmistella tämä huolella, jolloin hakukonenäkyvyyden menetys on vältettävissä. Mikäli uusi toimittaja on asiansa osaava, pystyvät he auttamaan sinut tässä turvallisille vesille. Ja itse asiassa vaihtoon liittyy myös mahdollisuus kehittää hakukonenäkyvyyttä nykyistä paremmaksi.

5. Tietojen siirtäminen uuteen verkkokauppaan

Yleensä tuotteiden ja asiakkaiden siirtäminen onnistuu kohtuullisen helposti, mutta riippuen vanhan ja uuden järjestelmän tietorakenteista, voi tässä kohtaa joutua tekemään hieman ns. “Excel-jumppaa”. Yleensä tilaushistorian ja asiakkaiden salasanojen siirtäminen ei onnistu, joten tämä kannattaa ottaa huomioon. Mutta muista että asiakkaat tai ainakin asiakkaan sähköpostit ovat sinulle kullanarvoista siirrettävää tietoa.

6. Maksu, logistiikka ja muiden kumppaneiden siirtäminen uuteen verkkokauppaan

Kauppiaan kannattaa jo toimittajavalinnan yhteydessä varmistaa että uudessa alustassa löytyy kaikki liitynnät haluttuihin kolmannen osapuolen palveluihin. Kun ne ovat kunnossa, on näiden vaihtaminen uuteen alustaan helppoa. Yleensä riittää pelkkä kumppanin liitynnän aktivointi syöttämällä sopimuksen numero ja salasana. Usein uusi alusta voi tuoda mukanaan myös uusia liityntöjä hyödyllisiin kumppaneihin, joten tässäkin mielessä uusi alusta on jälleen mahdollisuus kehittää verkkokaupan omaa ekosysteemiä entistä elinvoimaisemmaksi.

7. Ulkoasun siirtäminen uuteen alustaan

Ulkoasun siirtäminen ei yleensä onnistu vanhasta kaupasta uuteen kovin helposti. Ulkoasun tekeminen uuteen kauppaan edellyttää aina pientä käsityötä. Mutta mikäli olet tyytyväinen vanhan kaupan ulkoasuun, on siirtäminen uuteen toki helppoa valmiin pohjan avulla. Mutta alustan vaihdon yhteydessä sinulla on myös oiva mahdollisuus päivittää ulkoasua uuteen. Tässä tapauksessa sinulla kannattaa olla selkeä visio siitä mihin suuntaa uusi ulkoasu menee. Yleensä kauppiaan kannattaa ulkoistaa suunnittelu ja toteutus, mikäli haluat verkkokaupan ulkoasusta priimaa.

8. Aktiivinen viestintä

Muista riittävä kommunikointi eri osapuolten kanssa. Toki verkkokauapn alustatoimittajat, etenkin uusi toimittaja, kannattaa pitää ajan tasalla suunnitelmista ja aikataulusta. Lisäksi asiakkaille ja kumppaneille kannattaa asiasta myös kertoa.

9. Uuden verkkokaupan testaus

Muista testata huolellisesti ennen lopullista siirtoa, joka yleensä on hetki kun domain ohjataan uuteen kauppaan, jolloin myös verkkokaupan asiakkaat siirtyvät käyttämään uutta kauppaa. Ja verkkokaupassa tärkein testaus on aina tehdä onnistuneita tilauksia. Ja muista käyttää testitilauksissa myös oikeita maksutapoja ja tunnuksia. Testausta kannattaa jatkaa siirron jälkeen ja kerätä tarkkaan asiakkaiden palautetta. Yhdessä uuden ja oikein valitun toimittajan kanssa pystyt reagoimaan erilaisiin poikkeustilanteisiin hyvinkin nopeasti.

Älä jää palavaan alustaan kitumaan vaan uskalla tehdä rohkea päätös ja siirry pelastuslautalle, joka osaavissa käsissä voi viedä sinut aivan uusille vesille.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments