Kuka voittaa asiantuntijapalveluiden markkinoinnissa vuonna 2017?

12/30/2016


Verkkokauppojen parissa työskennellessä minulla on etuoikeus seurata miten elinkeinoelämän rakenteet murtuvat, toimiala toisensa perään digitalisoituu ja asettuu asumaan verkkoon. Väitän että seuraava toimia-ala, jossa tulee tapahtumaan iso muutos verkkoon siirtymisen myötä on asiantuntijapalvelut.

Suomessa on yllättävän vähän onnistunutta tuotteistamista asiantuntijapalveluiden osalta. Moni asiantuntija myy palvelujaan yhä perinteisin menetelmin. Valitettavan moni asiantuntija tyytyy markkinoimaan palveluitaan pelkästään verkkosivustonsa kautta. Edistyneimmät asiantuntijat ovat onnistuneet ottamaan haltuun sosiaalisen median markkinoinnin välineenä. 

Mielestäni nimenomaan asiantuntijapalveluita myytäessä henkilöbrändillä on väliä ja osaajat, joilla on todellista asiantuntijuutta erottuvat edukseen myös sosiaalisessa mediassa. Valitettavan harva asiantuntija kuitenkaan vie markkinointiaan loppuun asti tuotteistamalla palveluitaan, vaikka nimenomaan palveluiden onnistunut tuotteistus tukisi erinomaisesti asiantuntijuuteen perustuvaa henkilöbrändiä. Ne harvat edelläkävijät, jotka ovat onnistuneet tuotteistamaan palveluitaan verkkosivustolleen, eivät ole vielä ehkä oivaltaneet, miten hyödyntää verkkokauppaa kanavana palveluiden myymisessä ja potentiaalisten asiakkaiden ostoprosessin saattamisessa loppuun asti.

Viimeisimmässä blogitekstissäni sivusin, kuinka verkkokauppa toimii jo nyt luovien osaajien itseilmaisun välineenä ja tukee henkilöbrändiä, kuten vaikka Paula Vesalan tapauksessa. Ihailtavaa osaamista luovalta taiteilijalta! Peräänkuulutankin samaa rohkeaa ja luovaa otetta asiantuntijoilta palveluidensa myymisessä verkossa – henkilöbrändiä hyödyntäen!

Näin vuoden 2017 alkaessa suosittelen kaikkia asiantuntijoita, jotka eivät vielä ole heränneet palveluidensa tuotteistamiseen verkossa, saati hyödyntäneet henkilöbrändiään markkinoinnissa pohtimaan, kuinka onnistuneesti yhdistää nämä kaksi ulottuvuutta toisiinsa verkkokaupan avulla. 

Suosittelen toimimaan mahdollisimman pian, ennen suurta rynnistystä! Uskon että asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen yhdistettynä taitavaan henkilöbrändin rakentamiseen verkossa, tulee uudelleenmäärittelemään voittajat – alkaen 2017.


Saattaisit pitää näistäkin

0 comments