Rakenna verkkokauppasi brändiä kestäville arvoille – systemaattisesti

11/28/2016


Jokaisen verkkokauppiaan tulisi systemaattisesti rakentaa brändiään. Brändinrakennus on erittäin ajankohtainen asia myös Vilkkaalla ja mitä markkinointiin tulee, yrittäjän on hyvä haalia mahdollisimman paljon inspiraatiota ja vaikutteita laajalti myös oman tutun ja turvallisen elinpiirin ympäriltä. Omaa markkinointia kannattaa benchmarkata myös muihin liiketoiminta-aloihin sekä haistella tuntosarvet herkkinä, mitä trendejä ihmisten käyttäytymisessä sekä yhteiskunnassa ylipäänsä on havaittavissa ja olisiko niihin syytä omassa liiketoimintastrategiassa reagoida.

Itse sain inspiraatiota Vilkkaan markkinointiin yllättäen taas Marco Mäkisen blogitekstistä, jossa Marco suositteli luettavaksi kymmentä parasta bisneskirjaa. Jo niistä ensimmäinen, Play Bigger antaa itselleni inspiroivia näkökulmia Vilkkaan kannalta.

Verkkokaupan ulkoasu on osa brändiä


Brändinrakennukseen liittyen meillä Vilkkaalla on syksyn aikana ollut verkkokaupan ulkoasu ja siihen panostaminen vahvasti puheenaiheena firman sisällä. Pidämme tärkeänä että verkkokauppiaillamme on mahdollisuus pienelläkin budjetilla (ja jopa ilman budjettia!) rakentaa tyylikäs ulkoasu omalle kaupalle, esim. ilmaisten teemojen avulla.  Löimme juuri lukkoon ulkoasukoulutuksen seuraavat päivämäärät (löydät ne täältä). Ulkoasukoulutuksessa opastamme asiakkaita, miten Vilkas-ohjelmiston avulla voi rakentaa mieleisensä ulkoasun kaupalle. Halutessaan asiakas voi myös ostaa meiltä ulkoasun toteutuksen avaimet käteen-projektina.

Useat kuluttajat shoppailevat verkossa fiilispohjaisesti, itseni mukaanlukien. Kun minulla on kuluttajana olemassa tarve hankkia tarvitsemani hyödyke, saatan verkossa pyöriessäni innostua ostamaan tyylikkään ulkoasun ja hyvien tuotekuvien perusteella, mutta mikäli yritys vielä edustaa itselleni tärkeitä arvoja, saan viimeisen kimmokkeen ostopäätöksen tekemiseen. Verkkokaupan ulkoasu on yksi tärkeä elementti, jonka vaikutuksen verkkokauppiaan tulee huomioida systemaattisessa brändinrakennuksessa, mutta se ei ole suinkaan ainut asia.

Kestäville arvoille rakentuva liiketoiminta kannattaa 


Markkinointi ei millään muotoa saisi olla viimeinen asia, mitä yrittäjän tulisi ajatella verkkokauppaa perustaessaan. Maailmassa on tarjolla paljon erilaista tavaraa myytäväksi ja koska ihmiset enenevissä määrin miettivät kulutustottumuksiaan, uskon että tulevaisuudessa yritykset, jotka aidosti keskittyvät tekemään liiketoimintaa arvopohjaisesti, tulevat menestymään.

Tietysti liiketoiminnan on aina oltava taloudellisesti kannattavaa, mutta arvopohjainen tapa toimia ei sulje pois taloudellista menestystä. Uskon että asia on itseasiassa päinvastoin. Viimeaikoina on mielestäni enenevissä määrin perustettu verkkokauppoja, joiden omistajat haluavat tehdä asioita arvopohjaisesti. Vaikkapa esimerkkinä Maeweg, Store of Hope sekä Verkkokauppiaat -facebook-ryhmästä bongaamani Zinhad vain muutaman mainitakseni.

Liiketoiminnan harjoittaminen pelkkien arvojen pohjalta ei kuitenkaan auta, ellei sitä pystytä tehokkaasti viestimään asiakkaalle, eli brändätä. Uskonkin että jo nyt moni suomalainen Vilkas-verkkokauppias tekee asioita arvopohjaisesti arjessa (kuten hoitaa hyvin asiakaspalautukset, reklamoinnit jne.) osaamatta kuitenkaan hyödyntää tätä kilpailuetuaan täysin omassa markkinointiviestinnässään.

Vaikka puhunkin itse mieluusti brändinrakennuksen ja markkinoinnin puolesta, en kuitenkaan usko ulkokultaiseen brändinrakentamiseen. Kestävä brändi rakentuu tosiasiolle sekä on tavallaan niitä pieniä arjen tekoja ja valintoja liiketoiminnassa ulottuen nimenomaan sen niinsanotun perinteisen "markkinointiviestinnän" ulkopuolelle. Uskon, että aito pyrkimys hyvään palkitaan aina.

Itse en pidä vallalla olevasta trendistä, jossa mainos- ja viestintätoimistot suosittelevat yrityksiä panostamaan yrityksen tarinaan. Tarinankerronta itsessään kalskahtaa mielestäni jo himpun verran valheelle. On turhaa sepitellä tarinoita ilman todellisuuspohjaa, eli siis ilman linkkiä yrityksen arvoihin.

Onnistunutta Black Friday -kampanjointia  arvopohjaisesti 


Tänä vuonna moni verkkokauppias oli mukana Amerikoista Suomeen rantautuneessa Black Friday -kampanjoinnissa. Useat verkkokauppiaat huomasivat varmasti ko. kampanjan tuoman liiketoimintapotentiaalin ja hyödynsikin konseptia omassa markkinoinnissaan. Nyt kun elämme aikaa välittömästi Black Fridayn jälkeen, on mielestäni mielenkiintoista analysoida miten ko. kampanjaa Suomessa sovellettiin.

Omasta mielestäni onnistuneita ja mielenkiintoisia kampanjoita toteuttivat mm. vaatemerkki muka va ja Uhana Design Tampereelta sekä itselleni yllätyksenä Varusteleka. Myös he olivat huomanneet "Black Fridayn" -liiketoimintapotentiaalin markkinointimielessä, mutta koska Black Friday -konsepti ei sellaisenaan istunut kyseisten yritysten arvomaailmaan, hyödynsivät he kampanjaa valtavirrasta poiketen. Tässä pari kuvakaappausta Instagramista ja Facebookista havainnollistamaan asiaa:







Tällainen poikkeavan tapa kampanjoida erottui mielestäni perjantaina edukseen Black Friday -valtavirrasta. Myös mielikuvani siitä, mitä arvoja esimerkiksi tuo muka va -vaatebrändi edustaa (eettisyys, hyväntuulisuus ja korkea laatu) vahvistui edelleen onnistuneen viestinnän ansiosta. Olen jo aiemmin ostanut ko. brändin tuotteita, ollut niihin tyytyväinen ja onnistunut mainonta puri minuun kuluttajana taas.

Kehottaisinkin jokaista verkkokauppiasta miettimään omia arvojaan, eli sitä, mille perusteille liiketoimintansa rakentaa ja kuinka viestiä ko. arvot asiakkaille asti. Toivottavasti tämä blogikirjoitus Black Friday -kampanja-analyysin kera avasi lukijalle, miten tämä liiketoiminnan arvopohjaisuus voisi esimerkiksi näkyä käytännössä, miten onnistua sen avulla erinomaisesti markkinoinnissa ja harjoittaa samalla erittäin kannattavaa liiketoimintaa.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments