Näin perustat verkkokaupan päivässä

Oman verkkokaupan perustaminen saattaa tuntua pelottavalta ja tekniseltä haasteelta. Lisäksi moni kauppias uskoo edelleen että verkkokaupan perustaminen vaatii merkittäviä investointeja etukäteen. Mutta näin sen ei tarvitse olla, kun muistaa keskittyä olennaisiin asioihin ja löytää oikeat kumppanit oman verkkokaupan perustamiseksi. Verkkokaupan perustaminen yhdessä päivässä saattaa kuulostaa mahdottomalta, mutta kun otat oikeat askeleet oikeassa järjestyksessä, voit avata verkkokaupan yhden päivän aikana ilman investointeja.
Tässä kolme vaihetta joita noudattamalla voi avata verkkokaupan jopa yhdessä päivässä:
 

 Vaihe 1. Valitse kaupan ulkoasu

Vaihe 1: Valitse kaupan ulkoasu valmiista teemoista. 

 

Usein kauppiaat haluavat käyttää aikaa ja rahaa ulkoasun suunnitteluun ja toteutukseen, mutta verkkokaupan avaamisen ensimmäisessä vaiheessa paras tapa kauppiaalle on valita valmis ulkoasupohja. Kauppiaan kannattaa valita tyylikäs ja yksinkertainen ulkoasupohja, josta voit pienillä muutoksilla saada tyylikkään näköisen kokonaisuuden. Verkkokaupan valmiit ulkoasupohjat ovat suunniteltu siten, että niiden käytettävyys ja asiakaskokemus on riittävän hyvällä tasolla, sekä päätelaiteriippumattomuus on otettu hyvin huomioon. Hienot bannerit, sliderit ja muut sellaiset voivat tuntua mahtavalta idealta, mutta nämä siirtävät usein asiakkaan ja sinun oman huomion pois olennaisesta eli myytävistä tuotteista. Yksinkertainen ja tyylikäs pohja, missä tuote saa päähuomion, takaa usein parhaan lopputuloksen.

Vaihe 2. Luo sisältöä

Vaihe 2: Luo sisältö verkkokauppaan. 

 

Tuotesisällön luominen on verkkokauppiaalle yleensä työläin osa verkkokaupan perustamisessa. Verkkokaupan avaamisessa kannattaakin keskittyä syöttämään vain tärkeimmät tuotteet. Tuotetietojen syöttäminen ja niiden hallinta on jatkuvaa työtä, joten siinä kohtaan ei kannata jäädä jumiin.

Tuotetietojen lisäksi omaan verkkokauppaan tulee tehdä toimitusehdot, rekisteriselosteet, sekä palautusehdot. Edistyksellisissä verkkokauppa-alustoissa, kuten Vilkkaalla, nämä tekstit löytyvät valmiina ja kauppiaalle riittääkin alkuvaiheessa että tarkistaa sisällön ja syöttää yrityksen omat yhteystiedot. Lisäksi näihin sisältöihin voidaan vielä palata avaamisen jälkeen, mutta verkkokaupan avaamiseen riittää että perustiedot ovat kunnossa.

Vaihe 3. Valitse Maksu- ja Toimitustavat

Vaihe 3: Valitse haluamasi maksu- ja toimitustavat. 

 

Tilaaminen tulee olla helppoa ja verkkokaupan asiakkaalle täytyy tarjota riittävästi maksu- ja toimitustapoja. Näiden valitseminen on oma työsarkansa, sillä hyviä vaihtoehtoja löytyy runsaasti. Mutta tämä ei estä sitä etteikö verkkokaupan avaaminen päivässä onnistuisi. Monipuolisissa verkkokauppa-alustoissa löytyy integroituina useita maksuoperaattoreita, jotka voidaan aktivoida saman tien, ilman mitään lisämaksuja tai sopimusneuvotteluja maksuoperaattorin kanssa. Näiden avulla voit saada käyttöön pankki- ja luottokortit, sekä jopa laskut ja osamaksu ovat mahdollisia.

Toimitustavat voidaan myös aktivoida heti. Alkuun riittää että tarjoat asiakkaalle vaikka pari yleisintä vaihtoehtoa, esim. “nouto Postista / Matkahuollosta” ja “kotiin toimitus”. Kun tilauksia alkaa tippumaan, niin voit valita itsellesi sopivimman kumppanin logistiikkaan ja aktivoida jälkeenpäin integraation kyseisen logistiikkakumppanin järjestelmään napin painalluksella.

Näiden kolmen askeleen avulla saat kaupan auki jopa yhdessä päivässä. Toki menestyvä verkkokauppias jatkaa verkkokaupan kehittämistä avaamisen jälkeenkin, mutta verkkokaupan nopeaan avaamiseen riittää kun keskityt tekemään oikeita asioita, sekä valitset oikeat kumppanit. Verkkokaupan avaamisen jälkeen kauppiaan tulee siirtyä ripeästi siihen haastavimpaan osa-alueeseen eli markkinointiin. Ja uskokaa, että kauppiaan kannattaa todellakin käyttää resurssit mielummin verkkokaupan markkinointiin, kun itse verkkokaupan avaamiseen. Onnistuneen markkinoinnin avulla pystyt myös kehittämään verkkokauppaa oikeaan suuntaan, joka ei ole itse asiassa koskaan valmis.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

3 yksinkertaista tapaa parantaa verkkokauppasi konversiota

Verkkokauppatukea voisi verrata satamaan, jonne moni purjehtija pysähtyy milloin minkin asian...

Verkkokaupan vaihtaminen uuteen verkkokauppa-alustaan

Joskus verkkokauppa-alustan vaihto pitää tehdä Verkkokauppa-ala kehittyy nopeasti ja lähes...

Globaali mutta lokaali verkkokauppa

Verkkokauppa on luonnostaan globaalia liiketoimintaa. Maailmalla on jo 3,4 miljardia ihmistä...