Brändinrakennusta reaaliajassa

8/28/2016


Luin tänään Marco Mäkisen blogipostauksen aiheesta "Data, analytiikka ja luovuus" enkä ollut enää ihmisenä entiseni.

Marco peräänkuuluttaa, kuinka vanhan polven intuitiiviseen ideointiin uskovien markkinoinnin ammattilaisten ja analytiikan erityisosaajien tulisi yhdistää voimansa. Marcon mukaan ilman uusia ideoita, hypoteeseja, rohkeita uusia tapoja tehdä, ei synny mitään mittaamisen arvoista.

Suosittelen lukemaan koko Marcon kirjoituksen, sillä hän pukee sanoiksi sen, mitä me monet markkinoinnin ammattilaiset olemme päässämme hahmotelleet, osaamatta kuitenkaan kertoa sitä onnistuneesti muille. Ainakin minä sain paljon "ahaa"- ja "juuri noin" -elämyksiä tuota kirjoitusta lukiessani.

Mielestäni meillä suomalaisilla on mitä parhaat tietotekniset taidot, olemme varsinaisia IT-velhoja, kuten vaikkapa me täällä Vilkkaalla. Osaamme myös luoda toimivia liiketoimintamalleja ja perustaa verkkokauppoja. Mutta mielestäni meillä on vielä tekemistä siinä, miten tuomme osaamisemme paremmin esiin. Meillä on siis tekemistä markkinoinnissa ja brändäyksessä. Ja valitettavasti tämä ei ole aivan pieni puute, vaan puutteet tällä alueella näkyvät suoraan yritysten tuloksessa.

Suunnitteletpa sitten oman verkkokaupan tai yrityksen perustamista ylipäänsä, lähtökohtaisesti ei ole väärin benchmarkata markkinoinnissa, mitä esim. alan kilpailijat ovat kansainvälisesti tehneet. Vaikka olisit vakuuttunut oman liikeideasi toimivuudesta, suosittelen tutkimaan ulkomaisten kilpailijoidesi toteutuksia yritysilmeen, kommunikoinnin sekä some-presenssin osalta. Halusitpa tai et, kilpailijasi verkkokaupassa tulevat jokatapauksessa löytymään ulkomailta.

Millainen visuaalinen yritysilme on mielestäsi onnistunut? Millainen läsnäolo sosiaalisessa mediassa saa sinulle hymyn huulille? Ovatko copy-tekstit oivaltavia vai ehkä sitä samaa bulkkia, kuten niin monissa tuhansissa kaupoissa? Mitä et ainakaan halua toistaa ja tehdä kuten niin tuhannet muut? Minkälainen yritys toisinsanoen onnistuu valloittamaan sydämesi ja edesauttaa sinua tekemään ostopäätöksiä Heti. Nyt. ? Miten voisit erottua muista, tehdä asioita erilailla? Kysymyspatteristo on loputon, mutta autan sinut alkuun!

Aikaisemmassa työhistoriassani, brändinuudistusprojekteissa, lähdin usein tyhjältä pöydältä. Mitä asiakasyrityksen brändi voisi parhaimmillaan olla sekä mitä se on nykyhetkellä. Tämän jälkeen kurkataan kilpailijoiden tekemistä, ja mieluiten juuri tässä järjestyksessä. Pelkkä kilpailijoiden kopiointi ei kannata, vaan vie ojasta allikkoon.

Tavoitteet brändäyksessä kannattaa kuitenkin asettaa korkealle: on täysin mahdollista perustaa maailman vetovoimaisimman brändin omaava verkkokauppa ja tehdä rahaa ihan kunnolla! Kyllä, ja ihan täällä meillä Suomessa! Jos et usko, niin tule vaikka vetämään minua hihasta ja kysymään miten 6.9. Helsingin messukeskuksessa, Vilkas Commerce Day 2016 -tapahtumassa niin mietitään yhdessä.

Palatakseni Marcon kirjoitukseen, suosittelen sinua, verkkokauppias, harrastamaan reaaliaikamarkkinointia. Näin sinua suosittelee tekemään myös Marco, joka ei ilmeisesti turhaan ole TBWA Helsingin Vice President, Strategy and Consulting. (Tuon tittelin taaksehan olisi mahdollista myös kätevästi piiloutua, toisin kuin Marco tekee).

Myös minä uskon reaaliaikamarkkinoinnin suosion kasvavan tulevaisuudessa. Hyvänä esimerkkinä tästä voit vaikka tutustua viikontakaiseen Vilkas Commerce Day 2016 -reaaliaikamarkkinointiin, jota harrastimme porukalla Janne Gylling, Markus Nieminen ja Sani Leino ja sittemmin myös Kauri Salonen. Twitterissä sekä blogeissamme, perustuen Sanin ansiokkaaseen #5minstory-konseptiin, josta luin ensimmäisenä Markus Niemisen blogista.

Mielestäni Sanin #5minstory-konseptia oli loistava. Suosittelen tutustumaan siihenkin! Usein me markkinoinnin ammattilaiset haluamme turhaan hautoa kirjoituksiamme ja viilata pilkkua. Jopa siinämäärin että sanottava jää sanomatta, uusi idea heittämättä ilmoille ja sitä myöden palaamme markkinoinnissa taas vanhoihin totuttuihin kaavoihin. Tämän myönsi Kati Keronen Differoltakin Twitterissä, ainakin puolittain, vaikkei kiireeltään ehtinyt osallistumaan #5minstory-haasteeseen.

Haluaisin kuitenkin antaa Katille uuden mahdollisuuden. Mielestäni tuota Sanin #5minstory-konseptia voisi kehittää edelleen ja haastan Kati Kerosen Differolta sekä Janne Nyyssösen Future Dialogilta tarttumaan tähän reaaliaikamarkkinoinnin haasteeseen.

Odotan innolla, mitä uutta Kati ja Janne markkinoinnin ammattilaisena tuovat ko. konseptiin reaaliajassa niin, että me kaikki voimme hyödyntää noita oppeja käytännön markkinointityössämme. Ehkäpä reaaliajassa, jo tulevalla viikolla, Vilkas Commerce Day 2016 -tapahtuman markkinoinnissa!

Ai niin ja muuten sinä markkinoinnin ammattilainen, joka et mieli jäädä kelkasta, vaan haluat tietää missä liikutaan tulevaisuuden verkkobusineksessa, olet lämpimästi tervetullut #VCD16 -tapahtumaan! Tsekkaa tapahtuman sivut ja ilmoittaudu mukaan! Btw, everybody is there! See you!

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments