Terveisiä Barcelonasta Samuli ja muut kotimaiset verkkokauppiaat

6/06/2016

Barcelonaan kokoontuu vuosittain joukko maailman johtavia asiantuntijoita, toimittajia ja toki verkkokauppaita katsastamaan verkkokaupan viimeisempiä kuulumisia. Global eCommerce Summit 2016 (#ges16) antaakin hyvän tilannekuvan verkkokaupan maailmasta ja minullakin oli ilo olla mukana tämän vuoden tilaisuudessa, joka pidettiin Barcelonassa 30.5.-1.6.2016. Haluaisin nostaa matkaltani esille muutaman pienemmän asian, sekä yhden isomman asian, mikä kaipaa hieman laajemman käsittelyn.

Verkkokauppa-ala kasvaa ja murtaa vanhoja toimintamalleja

Verkkokauppa-ala on kaikkiaan hyvässä vireessä ja voimakkaassa kasvussa ympäri maailmaa, myös Euroopassa. Verkkoalustat nähdään olennaisena palasena Internetin ekosysteemissä, joiden avulla verkko herää varsinaisesti eloon tarjoten ihmisille runsaasti erilaisia palveluita, mm. verkkokauppapalveluita. Alan suuretkin haluavat oman siivunsa ja nyt mm. Googlekin on myöntänyt että laajentavansa "retail businekseen" - mitä lie tarkoittaakaan. Tilaisuudessa puhuttiin paljon myös asiakaskokemuksesta omnichannel -ympäristössä. Asiakas halutaan tavoittaa saumattomasti eri kanavissa, luoden asiakkaille aina eheän ja laadukkaan palvelukokemuksen. Lisäksi logistiikan ympärillä tapahtuu parhaillaan luovaa palvelukehitystä missä pyritään ratkaisemaan esim. seurantaan, läpinäkyvyyteen, sekä rajapintoihin liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Etenkin se logistiikan haastavin osa eli "last mile" on synnyttämässä markkinoille uudenlaisia alustapelureita, missä moni näkee potentiaalia jopa isoihinkin uberisaatioihin?

Rajat ylittävä kauppa on mahdollisuus, jota ei saa ohittaa

Tapahtuman isoimpana puheenaiheena oli rajat ylittävä verkkokauppa, mikä on ollut haasteena Suomen lisäksi myös koko EU:n alueella. Kivaa - emme olekaan Suomessa tämän asian kanssa yksin. Kansainvälistymiseen lliittyvät haasteet ovat universaaleja. Tätä asiaa halutaan nyt tosissaan edistää eri keinoin, myös viranomaisten toimesta. Tapahtuman pääviesti on kuitenkin selvä; kansainvälistymisen esteet poistetaan ja rajat ylittävä kauppa tulee kasvamaan tulevina vuosina voimakkaasti. Tämä on koko EU:n yhteinen asia. Aasian ja USA:n kauppa on jo tehnyt vakuuttavaa jälkeä verkkokauppojen kansainvälistämisessä, mutta EU:n alueella onnistumisia on vähemmän. 

Kuva 1: Ulkomaisten vieraiden osuus keskimäärin per EU-maa.
Ymmärrämme EU:ssa ja Suomessa että olemme menettämässä valtavan potentiaalin tehdä rajat ylittävää verkkokauppaa maailman kanssa. Kansainvälistymisen haasteet eivät ole isoja, jos asenne on oikea. Se asenne-ero on hämmentävä, kuinka verkkokauppiaat muissa maissa kokevat kansainvälistymisen paljon luonnollisempana asiana. Ei se heillekään helppoa ole, mutta ovat näyttäneet pärjäävän mm. asenteen vuoksi paljon paremmin kuin Suomi ja koko EU. Suomi on onnistunut houkuttelemaan verkkokauppoihin ulkomaisia asiakkaita suhteellisesti yhtä vähän kuin EU:n heikommat maat. Olemme verkkokauppojen kansainvälistämisen pohjasakka TOP3:ssa yhdessä Kreikan ja Unkarin kanssa, mikä ei sinänsä ollut iso yllätys. Mutta kuinka kaukana me olemme muista EU-maista, sai minut Barcelonassa vajoamaan syvälle penkkiini (Kuva 1.). Kotimaisissa verkkokaupoissa ulkomaisia asiakkaita (kävijöitä) on keskimäärin vain 7%. Keskiarvo EU:n alueella on noin 27%. Toisin sanoen EU:ssa rajan ylittävästä verkkokaupasta otetaan hyöty irti noin 4 kertaa tehokkaammin, kuin mihin Suomi pystyy. Elikkä Suomeksi sanottuna olemme mokaamassa tämän pelin pahasti, ellei…!

Tuota eroa pitää lähteä kuromaan kiinni välittömästi. Kohta portteja avataan aktiivisesti rajan ylittävälle kaupalle ja meidän asemamme on heikko. eComGrowth hanke on oikealla agendalla liikenteessä, mutta siihen resurssien vuoksi ei päässyt mukaan kuin noin 70 onnekasta verkkokauppiasta. Tämä ei vielä riitä - tässä kotimaisen verkkokaupan kansainvälistämisessä tarvitsemme mukaan KAIKKIA, myös pienimpiä verkkokauppiaita. Minulla on tähän esittää yksinkertainen ja luonnollinen ratkaisu, jolla pääsemme kansainväliseen kauppaan kiinni yllättävän nopeasti.

Yksinkertainen lääke kotimaisen verkkokaupan pelastamiseksi

Noudattamalla näitä kahta ohjetta, kotimaiset verkkokauppiaat tulevat tuplaamaan 7% lähtötilanteen kahden vuoden sisään, saavuttaen kaikkiaan 14% ulkomaan liikennettä.

1. OHJE: Jokaisessa kaupassa tulee olla vähintään kaksi kieltä
Suurin ongelma on se että yli 90% kotimaisista verkkokaupoista on vain Suomeksi. Suomea ei osata ulkomailla. Kaikkien verkkokauppojen pitäisi olla vähintään kahdella kielellä, esim. englanti, ruotsi tai saksa. Kysy vaikka verkkokauppatoimittajaltasi kokemuksia kuinka tämä lokalisointi kannattaa tehdä.

2. OHJE: Jos pärjäät Suomessa - laajenna ulkomaille
Mikäli olet saavuttanut verkkokaupallesi vakiintuneen aseman Suomessa, tulee sinun siirtyä kansainvälisille kentille edustamaan suomalaista kaupan osaamista. Sinulla ei ole mitään hävettävää. Mikäli olet saanut verkkokaupan toimimaan Suomessa, niin se toimii mitä todennäköisimmin myös ulkomailla. Aloitat todennäköisesti ohjeesta yksi. Pyydä jälleen vinkkejä vaikka verkkokauppa-toimittajaltasi.

Mikäli saisimme ulkomaanliikennettä tuplat lisää, niin se tarkoittaisi että tulisimme 2-3 kertaistamaan verkkokauppojen vientitulot kahden vuoden sisällä. Tätä kannattaa tavoitella yhteisen edun nimissä.

Kansainvälistyminen maakohtaisilla verkkokaupoilla

Amsterdamin Yliopiston tekemän laajan tutkimuksen mukaan verkkokaupan kansainvälistäminen kannattaa tehdä maakohtaisilla kaupoilla, eikä esim. yhdellä universaalilla kaupalla. Tämän strategian avulla verkkokauppa saa kohdemarkkinan potentiaaliset asiakkaat merkittävästi todennäköisemmin omakseen (Kuva 2.). Huomioikaa että jokainen maa ja sen ihmiset Euroopassa on uniikkeja. Maakohtaiset erot ovat syytä tunnistaa jo alkuvaiheessa kun perustat uutta verkkokauppaa. Verkkokauppiaan tulee erikseen tutustua jokaiseen kohdemarkkinaan ja tunnistaa mitkä ovat verkkokaupan vahvuudet ja heikkoudet kohdemarkkinassa. Loppu onkin normaalia työntekoa markkinoinnin, logistiikan, maksutapojen ja kohdemarkkinan asiakkaiden kanssa. Kun sen on kerran tehnyt niin toinen ja kolmas sujuukin jo paljon helpommin.

Kuva 2: Kansainvälistyminen eri verkkokauppa-stratgioilla ja niiden toimivuus.

Barcelona - tuo aito kansainvälinen suurkaupunki, missä on tehty kansainvälistä kauppaa tuhansia vuosia. Nyt Barcelonankin kauppa on siirynyt verkkoon, joka on tuo kaikkien verkkokauppojen luonnollinen globaali pelikenttä. Meidän myös tulee olla aktiivinen osa globaalia kaupankäyntiä tai kansantuottomme valuvat muuten ulkomaille. Jätämme samalla hyödyntämättä valtavan potentiaalin, joka kasvaa lähivuosina tsunamin tavoin. Eikö verkkokaupan kansainvälistäminen alkaisi olemaan myös Samulin velvollisuuksia? Kotimaisen verkkokaupan kruununjalokiven www.verkkokauppa.com osakkeenomistajan murheet taitaakin olla tällä hetkellä pääasiassa kivijalan kilpailussa, kuten Powerissa ja Gigantissa, mutta itse olisin enemmän huolissani Samulin verkkokauppastrategiasta ja voimakkaasti kansainvälistyvästä kilpailusta tulevina vuosina.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments