Myyvä verkkokauppa

2/04/2015

Linnan Kehitys Oy järjesti Hämeenlinnan raatihuoneella 4.2.2015 aamuseminaarin joka oli otsikoitu Myy paremmin – myynnin ja markkinoinnin aamu ja sain kunnian olla mukana kertomassa, mikä tekee verkkokaupasta myyvän. Lyhyessä puheenvuorossani kerroin vinkkejä myyvyyden nostamiseen. Pyydetty aihe oli mielestäni sikäli tarpeellinen, sillä monessa verkkokaupassa tuotteita ja tilaamista ei tehdä niin houkuttelevaksi ja helpoksi kuin pitäisi. Tuotteet piilotetaan usein etusivulla jättimäisten bannerien alle ja tuotesivulla kerrotaan tuotteen ominaisuuksista turhan niukasti.

Etusivu

Verkkokauppaan saavutaan hakukoneista, sosiaalisesta mediasta uutiskirjeistä ja linkeistä klikkaamalla. Pääsääntöisesti saavutaan kaupan etusivulle, ellei kävijä ole googlannut jotain spesifiä tuotetta, jolloin voidaan päätyä suoraan tuotesivulle. Etusivulla asikakkalle pitää antaa luotettava ensivaikutelma verkkokaupasta, mutta myös ohjata asiakas tuotteisiin. Pelkät näyttävät fiiliskuvat eivät siis  riitä myynnin tekemiseen, vaan tarvitaan myös toimintakehote jolla ohjataan tutustumaan valikoimaan.

Tuotesivu

Tuotesivu tekee verkkokaupasta myyvän. Sen tulee tarjota asiakkaalle kaikki tarvittava tieto tuotteesta (ja vähän enemmänkin), jotta asiakas saa varmuuden tuotteen sopivuudesta. Tuotteen kuvaustekstissä tulee kertoa käyttökohteita ja -tarkoituksia, jotta asiakkaalla herää tarve ja halu saada tuote itselleen.

Tuotekuvat ovat tärkeitä kaupan ulkosasun ja uskottavuuden tekijöitä. Tuotekuvien tulee siis olla laadukkaan näköisiä, jolloin nekin lisäävät verkkokaupan uskottavuutta.

Tuotearviot ovat myös tärkeitä, jos tuote on asiakkaalle entuudestaan tuntematon. Muiden arvioita lukemalla asiakas saa tietoa tuotteen toimivuudesta ja arviot ovat usein ratkaisevia tekijöitä ostopäätöstä tehdessä.

Ristiinmyynnillä voidaan asiakkaalle tarjota tuotesivun alaosassa oheistuotteita tai vastaavia tuotteita kuin tarkasteltava, jotka voivat olla arvokkaampia ja hienompia. Automaattisella ristiinmyynnillä voidaan esitellä muiden asiakkaiden ostamia tuotteita, jolloin asiakkaalle voi löytyä yllättäviä houkutuksia.

Bonuksena edelliset kohdat huolellisesti tekemällä saa kaupan hakukoneoptimoinnin hyvälle tolalle!


Saattaisit pitää näistäkin

1 comments

  1. Hyviä pointteja kaikkiaan. Lisäisin lähinnä, että tuotekuvauksissa sen myyvyyden pitäisi näkyä muussakin kuin siinä että kerrotaan tuotetietoja ja käyttötarkoituksia. Ne tarvitaan mutta ei riitä erottamaan jos esim. 10 muuta kauppaa myy samaa tavaraa samalla hinnalla. On osattava erotella hyödyt, tehtävä ne houkutteleviksi jne. Ja lisäksi ostoprosessin on oikeasti tuettava clousausta. Mutta tästä riittäisi jutun juurta vaikka kuinka...

    VastaaPoista