Miksi verkkokauppa pärjää kivijalkaa paremmin?

1/14/2015

Miksi lama ei näy verkkokaupoissa, samalla kun kivijalan myynti on jopa laskussa? Verkkokauppa pärjää lamassa joistakin syistä paremmin kuin kivijalkakauppa. Tämä kertoo ainakin siitä, että asiakkaat ovat nyt siirtymässä sähköiseen kaupankäyntiin perinteisen myynnin kustannuksella yhä kiihtyvällä tahdilla. Miksi näin? Onko verkkokauppa onnistunut jossakin paremmin kivijalkakauppaa?

Listasin 10 syytä miksi verkkokauppa pärjää kivijalkaa paremmin:

1. Edullisemmat hinnat
Kuluttajat ovat yhä tarkempia, eivätkä maksa turhasta. Hinta on yleensä aina edullisempi verkossa, koska tarjonta ja kilpailu on kovempi.

2. Laajempi ja monipuolisempi valikoima
Verkon globaalista basaarista löytyy ihan kaikkea ja jokaisen asiakkaan tarpeisiin löytyy useita kauppiaita, jotka tyydyttävät erikoisemmatkin tarpeet.

3. Pidemmät aukioloajat
Miksi stressata ja kiirehtiä muutenkin hektisessä maailmassa kaupan aukioloaikojen mukaan. Asiakas shoppailee silloin kun siihen on sopiva aika ja paikka. Asiointi onnistuu nykyään myös kännykällä varsin mainiosti vaikka metsästä, joka on täysin vapauttanut asiakkaan hankinta-ajan ja -paikan. Asiakkaat eivät halua asioida enää stressaavissa ympäristöissä.

4. Miellyttävämpi asioida
Miksi asiakkaat alkoivat käyttää verkkopankkeja? Asiakkaat saivat tutkitusti parempaa ja tasalaatuisempaa palvelua. Sama tunne tapahtuu asiakkaalle myös verkkokaupoissa.

5. Helpompi vertailla tuotteita
Lähtisinkö kiertämään kivijalkakauppoja etsiäkseni haluamaani tuotetta sopivaan hintaan vai tekisinkö vertailun ja hankinnan verkosta? Hmm…

6. Muiden asiakkaiden kokemukset helpommin saatavilla
Miten saisin kivijalassa selville mitä muut asiakkaat ovat tykänneet tästä minua kiinnostavasta tuotteesta? Verkkokaupasta ja sosiaalisesta mediasta muiden asiakkaiden kokemukset on helppo noukkia. Parhaat kaupat jopa tyrkyttävät minulle asiakasarvioita.

7. Monipuolisemmat maksutavat
Kivijalassa kelpaa vain käteinen, pankkikortti tai luottokortti. Verkkokauppassa voi maksaa näiden lisäksi laskulla, Bitcoineilla, jälkivaatimuksella, osamaksulla yms. monipuolisilla maksutavoilla. Eikä lompakkoa tarvitse olla edes mukana. OK, käteinen ei oikein käy verkkokaupassa. Kivijalalle siitä yksi piste.

8. Asiakassuhteen tehokkaampi ja miellyttävämpi hallinta
Verkkokauppias voi helposti lähestyä minua uusilla tuotetarjouksilla. Jos en enää halua tarjouksia, niin voin helposti sulkea kauppiaan sähköisen kanavan. Perinteinen kauppias lähestyy minua paperilla, josta minä ja luonto ei pidä.

9. Globaalissa kilpailussa asiakas on globaalin kaupankäynnin kuningas
Jos verkkokauppa ei tyydytä, niin klikkauksen päässä on toinen. En ole enää koskaan riippuvainen läheisistä kivijalkakauppiaista ja niiden rajallisesta tarjonnasta.

10. Parempi logistiikka
Tuotteet saapuvat suoraan postiluukusta kotiin tai kuskin toimesta isompikin paketti. Tai saan paketin lähikauppaan samalla kun ostan oluet tai noutopisteeseen työpaikan viereen matkalla kotiin. Miksi lähtisin merta edemmäs kalaan?

Kumpi voittaa asiakkaan - verkkokauppa vai kivijalkakauppa? Asiakkaat äänestävät parhaillaan verkkokaupan puolesta, missä ja milloin vain - koko ajan. Totta on, että kaupankäynti ei ole “joko/tai”-asetelma, sillä molemmat kaupankäyntitavat tarvitsevat toisiansa - vielä. Mutta kun katsotaan rohkeasti pidemmälle tulevaisuuteen, niin sähköinen kauppa ottaa lopullisen vallan asiakkaista. Minut on jo vallattu! Kaupankäynti on muuttumassa lopullisesti juuri näinä hetkinä.

Tosin kyse ei ole niin massiivisesta muutokseta X:sta Y:hyn, vaan jatkuvaa asiakkaan muuttuvien asiointikanavatarpeiden tyydyttämisestä, jota on tehty kautta kaupankäynnin historian sivun. Mutta todettakoon vielä että suomalaiset kauppiaat eivät ole regoineet riittävän nopeasti tähän nopeaan muutoksen, vaikka siihen on ollut aivan riittävästi aikaa reagoida. Mutta tämä junasta myöhästyminen onkin sitten jo toinen tarina.
  
Vai oletko sitä mieltä että perinteinen kauppa tekee vastaiskun ja sähköinen kauppa kutistuu tulevaisuudessa?

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments