Vinkkejä sosiaalisen median ja verkkokaupan yhdistämiseen

8/08/2014

Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram - sosiaalinen media ja sen vaikutus ostokäyttäytymiseen on jatkuvasti kasvanut. Asiakkaat lukevat yhä useammin muiden kokemuksista ja jakavat omiaan. Siksi onkin tärkeätä, että jokainen verkkokauppias ottaa tämän asian huomioon. Tämän kirjoituksen avulla saat vinkkejä siihen, miten voit houkutella uusia asiakkaita kauppaasi sekä kasvattaa luottamusta ja asiakasuskollisuutta olemassa oleviin asiakkaisiin.

Tänä päivänä ei enää riitä, että kaikki työ ja energia kohdistetaan vain verkkokauppaan. Yksi menestyvän verkkokaupan tunnusmerkeistä on se, että yritys on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. On tärkeätä olla siellä missä asiakkaatkin ja osallistua keskusteluun. Pelkkä verkkokauppa tarjoaa melko kylmän kosketuspinnan asiakkaaseen. Sisällöillä ja teksteillä on toki erittäin tärkeä merkitys hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta kommunikoimalla ja osallistumalla luot huomattavasti henkilökohtaisemman suhteen asiakkaisiisi.

1. Selvitä mistä potentiaaliset asiakkaasi pitävät

Kun tunnistat kohderyhmäsi ja tiedät millaisista asioista he pitävät, pystyt paremmin kohdistamaan viestisi ja argumentoimaan niitä asioita, joita potentiaaliset asiakkaat arvostavat. Luo erilaisia asiakasprofiileja, anna niille nimet ja kirjoita profiilien kuvaukset. Millaisilla sivuilla profiilin mukainen asiakas liikkuu? Millaisista tuotteista hän pitää? Mitä sosiaalisen median palveluita hän käyttää ja mistä asioista hän niissä puhuu? Mitä tietoja hän jakaa ystävilleen ja seuraajilleen? Näiden kysymysten ja vastausten avulla saat selville millainen sisältö todennäköisesti kiinnostaa eniten profiilin mukaisia asiakkaita.

2. Luo yrityksellesi tilit sosiaalisen median palveluihin ja lisää ne verkkokauppaasi

Facebook on käytetyin sosiaalisen median palvelu, mutta ei suinkaan ainoa. Hieman riippuen siitä, millaisia asiakasprofiileja sait aikaiseksi kohdan 1. mukaisesti, kannattaa harkita esimerkiksi Twitteriä, blogin perustamista tai kuvanjakopalveluita kuten Pinterest tai Instagram. Kun olet luonut tilit, niin lisää ne näkyviin myös verkkokauppaasi.

3. Tarjoa kiinnostavaa sisältöä

Seuraava tehtäväsi on houkutella asiakkaita sosiaalisen median seuraajaksesi ja sitä kautta verkkokauppaasi. Tähän tarvitset hyvää sisältöä. Jos et ole harjaantunut kirjoittaja, tämä voi vaatia hieman enemmän aikaa ja harjoittelua. Mutta hyvin nopeasti pääset kärryille siitä millaista sisältöä ja keskustelua sosiaalinen verkostosi kaipaa. Monet menestyvät verkkokaupat saattavat käyttää vain 10-15 minuuttia päivässä sosiaalisen median päivityksiin. Sisällöt voivat olla esimerkiksi tällaisia:
  • kauneuden ja terveyden alalla toimiva verkkokauppa antaa meikkaukseen liittyviä vinkkejä Facebookissa ja kertoo millä keinoilla näytät ja voit paremmin
  • ruokakauppias jakaa reseptivinkkejä sekä kuvia herkullisista ruuista
  • urheiluliike jakaa edustamiensa brändien sisältöä ja kertoo tulevista uusista tuotteista

4. Luo syy tutustua verkkokauppaasi

Luonnollisesti verkkokaupan ensisijainen tavoite on saada aikaan myyntiä. Mutta erityisesti sosiaalisessa mediassa on tärkeätä tarjota asiakkaille tietoa ja sitä kautta syy vierailla verkkokaupassasi. Voit käyttää avuksesi pieniä tarinoita, jotka herättävät asiakkaiden kiinnostuksen ja jotka saavat heidät tutustumaan kauppaasi sekä tuotteisiisi.

Esimerkki Cashmeren Facebookista, jossa kerrotaan kesäalekoodi verkkokauppaan.

5. Luo tunne, että tarjoat asiakkaillesi jotain ainutlaatuista

Osoita asiakkaillesi, että heidän kannattaa seurata toimintaasi. Kerro kampanjoista ja tarjouksista sosiaalisen median kautta tai anna vinkkejä, jotka ovat saatavilla vain Facebookin kautta. Alennuskuponkien avulla voit tarjota vaikkapa ilmaisen toimituksen tai 100:lle ensimmäiselle tietyn tuotteen tarjouksella. Kun kerrot eduista ensin sosiaalisessa mediassa, luot kuvan siitä, että asiakkaiden kannattaa aktiivisesti seurata sinua.

Tulikiven Facebook sivuilla kerrotaan Jyväskylän asuntomessujen "Messujen Yö" tapahtumasta ja vinkataan, että nopeimmat osastolla vierailijat saavat kuppikakkuja.

6. Seuraa kilpailijoitasi

On aina hyvä seurata myös kilpailijoiden toimintaa. Älä kuitenkaan kopioi heidän tekemisiään, vaan poimi parhaat ideat ja jalosta ne omaan toimintaasi ja tuotteisiisi sopiviksi niin, että erotut kilpailijoista ja tarjoat selkeää hyötyä asiakkaillesi.

7. Luo sosiaalisen median säännöt

Kaikkien yrityksesi työntekijöiden ja osastojen tulee tehdä saumatonta yhteistyötä. Tämä ei aina ole helppo tehtävä ja sen vuoksi selkeät säännöt ja toimintamallit on hyvä olla kaikkien tiedossa. Niiden henkilöiden, jotka osallistuvat sosiaalisen median hoitamiseen ja keskustelevat asiakkaiden kanssa esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa, tulisi tietää hyvin tarkkaan mitä yrityksessäsi tapahtuu. Esimerkiksi erikoistarjoukset, kuten alennetut tai ilmaiset toimituskulut, ovat erinomainen aihe sosiaaliseen mediaan. Asiakaspalautteet - sekä huonot että hyvät - tulisi välittää mahdollisimman nopeasti eteenpäin niistä vastaaville henkilöille. Tiedon pitää kulkea silloin myös takaisin päin ja sosiaalisen median kautta kerrotaan miten asia on hoidettu. Näin luodaan kuvaa siitä, että yritykseenne voidaan luottaa ja keskustelette avoimesti asiakkaidenne kanssa.

8. Tulosten seuranta

Sosiaalinen media on osa yrityksen markkinointistrategiaa ja sillekin pitää asettaa tavoitteita ja seurata tulosten syntymistä. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat erilaisia tilastoja siitä miten moni on viestisi nähnyt tai miten paljon siitä puhutaan. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää oman toiminnan ja asiakkaiden ymmärtämisen kehittämisessä. Esimerkiksi millaiset tarinat saavat eniten lukijoita tai mistä asioista keskustellaan eniten. Mihin vuorokaudenaikaan lähetetyt viestit saavat eniten klikkauksia jne. Voit myös hyödyntää esimerkiksi Google Analyticsiä ja nähdä miten paljon liikennettä sosiaalisen median palvelusi tuottavat verkkokaupallesi ja miten paljon siitä liikenteestä konvertoituu myynniksi.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments