Miksi räätälöity verkkokauppa ei kannata?

5/30/2014

Kaupan liitto ja Verkkoteollisuus järjesti Kaupan Digipäivän missä oli mielenkiintoisia tarinoita kauppiaiden itsensä kertomina. Useassa tarinassa oli eräs piirre joka jäi minua vaivaamaan; verkkokaupat eivät olleet vielä kannattavia. Syyksi tai ainakin osasyyksi paljastui räätälöidyn verkkokaupan kalliit ylläpito- ja kehityskustannukset. Tähän samaan tilanteeseen tuntuu ajautuvan usein isot kotimaiset kuluttajabrändit.

Usein kun iso yritys päättää perustaa verkkokaupan, verkkokaupparatkaisu halutaan tehdä räätälöidysti, ilman kompromisseja. Mutta samaan aikaan ei ole osattu ottaa huomioon kuinka kallista räätälöidyn järjestelmän ylläpitäminen ja kehittäminen on Internet-alalla, missä toimintaympäristö kehittyy ja muuttuu koko ajan. Verkkokauppaa pitäisi kehittää koko ajan, mutta rahaa jääkin usein vain pakollisiin järjestelmäpäivityksiin.

Otetaan vaikka esimerkiksi Yritys X, joka on avannut pitkälle räätälöidyn verkkokaupan ja nyt haluaisi kehittää verkkokauppaansa. He haluaisivat kokeilla uusia portaaleja, markkinapaikkoja, erilaisia logistiikka- ja maksutapoja tai haluaisivat jopa laajentaa toimintaansa ulkomaille. Ihan oikein, sillä verkkokauppaa pitää kehittää, eikä tuleen saa jäädä makaamaan.

Kuva 1: Verkkokaupan noidankierre.

Yritys ajatutuu nopeasti ongelman ytimeen - kehityskustannuksiin. Kehitystyö pitää tehdä räätälöityyn järjestelmään aina asiakaskohtaisesti ja se maksaa paljon, koska siihen kuluu paljon dedikoituja henkilötyöpäiviä. Esimerkiksi yhden uuden kolmannen osapuolen palvelun integroiminen voi maksaa Yritys X:lle kymmeniä, jopa satoja tuhansia euroja. Se on yhden aloittelevan kauppiaan kannettavaksi usein liian iso investointi. Nämä isot kustannukset ovat vieneet usean ison verkkokaupan kehittämishalut ja Yritys X:n verkkokaupan noidankierre on valmis. Verkkomyynti ei kasva kun ei kehitetä, eikä resursseja anneta lisää kun myynti ei kasva toivottuun suuntaan. Verkkokaupasta tulikin kuluerä, eikä tuottava myyntikanava.

Räätälöidyn verkkokaupan kustannukset syövät kannattavuutta.

Kuinka paljon yrityksen verkkomyynnistä ohjautuu itse verkkokaupan ylläpitoon ja kehittämiseen? Kun tarkastellaan asiaa eri verkkokaupparatkaisujen pohjalta, niin nähdään kuinka verkkokauppa-alustan oikealla valinnalla voi olla merkittävä vaikutus kaupankäynnin kannattavuuteen. Forrester Consultingin mukaan yritykset käyttävät verkkomyynnistään keskimäärin 7% verkkokauppa-alustan kehittämiseen ja ylläpitämiseen (TCO). Tämä on siis keskimääräinen kustannus verkkokauppiaalle, mutta väitän että mikäli tarkastelu rajataan räätälöityihin verkkokaupparatkaisuihin, on kustannus (TCO) jopa moninkertainen. Perspektiiviä asiaan voidaa tuoda myös paljastamalla mielenkiintoinen fakta Vilkas Group Oy:n verkkokauppa-alustasta. Vilkaan verkkokauppa-alustassa olevat kauppiaat käyttävät alustaansa keskimäärin 2,3% verkkomyynnistään. Verkkokauppatoimittajan valinnalla voi olla suuri merkitys kaupan kannattavuuteen ja menestykseen.

Kuva 2: Verkkokauppa-alustan TCO eri ratkaisuissa.

Kasva verkkokauppiaaksi vakioidun verkkokauppa-alustan kautta.

Suosittelen isommille yrityksille vakioitua verkkokauppaa*. Etenkin siinä vaiheessa kun lähdetään ottamaan yrityksen verkkokaupan ensimmäisiä askeleita. Nämä ovat ensimmäiset askeleet myös isolle toimijalle eli he lähtevät verkossa muiden kanssa samalta viivalta. Isommankin yrityksen kannattaa kokeilla ensin 'best practice' -malleja ketterällä ja kustannustehokkaalla verkkokauppa-alustalla. Tätä kautta isokin yritys alkaa hahmottamaan tarkemmin verkkokaupan omaa juttua monikanavaisessa maailmassa.

Alkuvaiheessa verkkokauppiaan on tärkeää kokeilla eri markkinointikanavia, maksu- ja toimitustapoja yms. palveluita löytääkseen itselleen ja asiakkailleen sopivimman ekosysteemin. Integrointi yrityksen omiin tietojärjestelmiin käy myös usein näppärästi monipuolisten valmiiden rajapintojen avulla. Väitän, että vasta näiden ensimmäisten askeleiden kautta verkkokauppias on kypsä ottamaan täysin räätälöidyn järjestelmän käyttöönsä, näin halutessaan. Joskus voi käydä jopa niinkin että vakiokauppa tyydyttää isommankin yrityksen tarpeet, eikä täysin räätälöityyn ja dedikoituun arkkitehtuuriin ole tarvetta edes siirtyä.

Yritys saa verkkokaupan nopeammin kannattavaksi vakioidun verkkokaupan avulla, kuin täysin räätälöidyllä ratkaisulla. Yritykselle jää enemmän resursseja kehittää asiakaskokemusta ja markkinointia, isojen järjestelmähankkeiden sijaan. Jos näin olisi tehty myös näissä Kaupan Digipäivien yrityksissä, niin uskon että he olisivat voineet kertoa positiivisista liiketoiminnan tuloksista.

Verkkokaupankäynti on kannattavaa silloin kun kulurakenne on tasapainossa verkkokaupan tuottojen kanssa.

* Vakioitu verkkokauppa tarjoaa yritykselle valmiit ja testatut verkkokaupan prosessit, rajapinnat ja työkalut. Palvelukehityskustannukset jaetaan samaa alustaa käyttävien kauppiaiden kesken ja sisällytetään yleensä kiinteään kk-hintaan. Ja vastoin useita ennakkoluuloja, vakioituja verkkokauppoja voidaan usein parametrisoida monipuolisesti yrityksen tarpeiden mukaisesti.

Saattaisit pitää näistäkin

2 comments

  1. Tosi hyvä artikkeli. Tämä on todettu käytännössä hyvin toimivaksi vaihtoehdoksi!

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjoitus! Juuri samasta syystä esimerkiksi oma Pakkaustukku.fi -verkkokauppamme pyörii hyvinkin vakioidulla verkkokauppa-alustalla. Asiakkaat haluavat mahdollisimman simppelin ja nopean ostopaikan ilman turhia kommervenkkejä. Totta kai tietyt integraatiot eri maksu- ja toimitustapoihin täytyy löytyä mutta ostajalle lopuilla kilkkeillä ei ole juurikaan väliä. Hintalaatusuhde, toimitusnopeus ja ostamisen helppous ajavat auttamatta sekä yritys- että yksityisasiakkaiden listalla ohi hienosta räätälöidystä verkkokauppa-alustasta. Mitä järkeä siis pahimmassa tapauksessa on hukata muuten voitollinen bisnes kehityskustannuksiin, jotka useimmiten ovat ylisuuria saatavaan hyötyyn nähden.

    VastaaPoista