Millä menetelmillä näkyvyyttä verkkokaupalle?

3/11/2014

Olemme siirtyneet markkinoinnissa uuteen aikakauteen. Nyt ostajat etsivät myyjiä. Ennen myyjät etsivät ostajia. Haasteena verkkokauppiaalle on nykyään siis että asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi, ellei sinulla ole oikeat työkalut näkyvyyden aikaan saamiseksi.
Verkkokauppiaat usein kysyvätkin miten omalle verkkokaupalle voidaan saada tehokkaasti näkyvyyttä ja kaikkien tarvitsemaa myyntiä. Verkkokauppiaalle mahdollisia työkaluja on valtava määrä ja niistä parhaiden löytäminen on usein haastavaa. Vain kokeilemalla eri palveluita ja seuraamalla niiden tuloksia, löydetään omalle verkkokaupalle sopivimmat markkinointityökalut. Geneeristä julkilausumaa hyvin ja huonosti toimivista markkinointikeinoista on vaikea tehdä, mutta tässä kuitenkin rohkea listaus tärkeimmistä työkaluista verkkokaupan näkyvyyden ja myynnin lisäämiseksi.

TyökaluKuvausPika-analyysiSuositukset


Blogit
Blogi on verkkosivusto, johon yksi tai useampi kirjoittaja kirjoittaa tarpeen mukaan. Bloggaaminen antaa mahdollisuuden tuoda esille ajatuksia ja mielipiteitä haluamallaan tavalla. Monet puhuvat bloggaamisesta “köyhän miehen lehtenä".Blogi sopii hyvin myös verkkokaupan tarpeisiin. Sen avulla voit pitää asiakkaat ajan hermoilla jakamalla heille mielenkiinoista luettavaa. Lisäksi hakukoneet tykkäävät blogeista, sekä asiakkaat jakavat hyviä blogikirjoituksia mielellään kavereille.Panosta blogiin ja ole oman alan asiantuntija ja vaikuttaja. Blogi toimii hyvänä tukijalkana näkyvyyden ja liikenteen aikaansaamiseksi.
Display -mainontaDisplay-mainonta on graafista mainostamista verkossa olevan sisällön yhteydessä. Tätä kutsutaan myös bannerimainonnaksi.Bannerit ovat ehkä jo hieman vanhanikainen keino hankkia näkyvyyttä. Bannerin voi helposti pilata huonolla suunnittelulla ja totetuksella. Lisäksi verkkokaupan tulokset suhteessa panostukseen eivät ole yleensä kovin hyvät. Jos löydät oikean kohderyhmä jostakin sivustolta, on banneriin sijoittaminen harkitsemisen arvoista. Vältä kategroisesti, sillä banneriin sijoitettu panos valuu usein hukkaan.
FacebookFacebook antaa käyttäjille mahdollisuuden käyttäjäprofiilin luomiseen sekä yhteydenpitoon ystäviensä kanssa. Facebook tarjoaa myös mahdollisuuden liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista ja tarjouksista.Facebook tarjoaa melko edullisen tavan hankkia näkyvyyttä. Lisäksi Facebookin kohdistusmahdollisuudet ovat hyvät tavoittaakseen oikeita asiakkaita. Ongelmana on edelleen heikko konversio eli myynin aikaansaaminen verkkokauppaan on melko haastavaa.Edelleen kiinnostava työkalu verkkokaupalle. Kannattaa kokeilla miten se toimii omassa verkkokaupassa. Älä kuitenkaan rakenna markkinointiasi pelkästään tämän varaan.
Hakukone-optimointiHakukoneoptimoinnilla verkkokaupan sisältöä kehitetään siten, että hakukoneet
noteeraisivat sen. Verkkokaupan tavoitteena täytyy olla hakutuloksissa ykkösenä.
Tarjoaa tehokkaan keinon tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Verkkokaupan konversio on tässä korkea verrattuna muihin keinoihin. Edellyttää hyvää ja monipuolista sisältöä verkkokaupassa. Hyvä sisältö syntyy vain kauppiaan omasta "kynästä".Lisää painoarvoa hakukone-optimoinnille. Pitkällä aikajänteellä paras keino saada myyntiä verkkokaupallesi.
Hakusana-mainontaHakusanamainonnalla tarkoitetaan hakukoneissa tapahtuvaa maksullista mainontaa. Tunnetuin palvelu näistä on Google Adwords. Myös Microsoftin Bing on melko tunnettu.Tarjoaa verkkokaupalle nopean tien saada näkyvyyttä hakukoneissa. Etenkin aloittelevalle kaupalle tehokas työkalu. Viime aikoina tämä on tosin käynyt melko kalliiksi, etenkin avainsanoilla missä on kilpailua.Vähennä käyttöä pitkällä aikajaksolla. Alkaa olemaan jo kallista etenkin PK-yrittäjälle.
Kumppanuus-markkinointi
(affiliate markkinointi)
Kumppanuus-markkinoinnissa yrityksen kumppanit
ohjaavat kävijöitä verkko-kauppaan, ja saavat palkkion tuomistaan kävijöistä
tai tuottamastaan myynnistä.
Tarjoaa verkko-kauppiaalle valmiin verkoston, mutta yleensä melko kalliin keinon lisätä näkyvyyttä ja myyntiä verkkokaupassa.Panosta harkiten ja mittaa tuloksia tarkasti. Yleensä vie katteesta melko ison osan, joten sopii paremmin tietyille kategorioille.
Palvelu-hakemistotPalveluhakemistot keräävät yritysten yhteystietoja ja pyrkivät ohjamaan hakemiston käyttäjiä yritysten palveluihin.Palveluhakemistot ovat linkkilistoja, joilla on jo kyseenalainen maine mm. epäselvien sopimusehtojen takia. Verkkokauppias ei voi välttyä näiden agressiiviselta myynniltä.Vältä kategorisesti. Muista aina tarkistaa sopimusehdot ja hinnoittelu.
Portaalit ja markkina-paikatPortaali tarkoittaa verkkopalvelua, joka omien toimintojensa lisäksi tarjoaa pääsyn useisiin muihin verkkopalveluihin. Portaalin avulla verkkokauppa löytää asiakkaat sieltä missä he ovat jo tuotteita tai palveluita etsimässä tai vertailemassa. Nämä tarjoavat usein verkokaupalle kustannustehokkaan tavan näkyä siellä missä asiakkaatkin jo liikkuvat.Näy portaaleissa. Linkitykset näissä parantavat myös oman verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä. Portaaleilla on usein tapahtumakohtaiset hinnoittelumallit, jotka tarjoavat pienelle ja keskisuurelle kauppiaalle melko edullisen keinon hankkia lisämyyntiä.
Printti-mainontaSanomalehdissä, aikakausilehdissä ja ammattilehdissä näkyvä mainos tai juttu.Kaupalle perinteisin keino hankkia näkyvyyttä on printtissä. Verkkokauppiaalle tämä on kuitenkin hieman luonnoton media, sillä printistä matka verkkoon on yleensä liian pitkä ja asiakas eksyy usein tämän matkan aikana. Vältä kategorisesti. Mikäli rakennat verkkokaupallesi brändiä tai uskottavuutta, niin harkitse siinä tapauksessa. Panos-tuotos suhde jää usein uskon varaan.
Radio-mainontaKaupallisissa radioissa myytävä mainosspotti, joka kestää yleensä 5-30 sekuntia. Suomessa näitä kaupallisia radiokanavia on reilu sata.Tunnettuuden kasvattajana radio toimii verkkokaupalle hyvin. Tämä keinon lisäksi verkkokauppa tarvitsee hyvän löydettävyyden verkossa ja hakukoneissa.Lisää painoarvoa radiolle kun haluat kasvattaa tunnettuutta. Radiomainonta tarvitsee toistoja ja hyvän sisällön.
Sähköposti-markkinointiSähköpostimarkkinoinnin avulla tavoitat asiakkaasi kustannustehokkaasti. Käytössäsi pitää olla sähköpostiosoitteita uusista tai vanhoista asiakkaista, sekä uutiskirjetyökalu. Sähköpostit tarjoavat verkkokaupalle hyvän perusliikenteen, mutta sen taustalla pitää olla hyvä osoiterekisteri. Muista tarjoata asiakkaille mielenkiinoista sisältöä ja vältä ylimyyntiä.Lisää painoarvoa. Kerää koko ajan uusia sähköpostiosoitteita ja kehitä uutiskirjeen sisältöä mielen-kiintoisemmaksi.
TV-mainontaKaupallisissa televisiokanavissa näytettävät mainokset,
joiden kesto on yleensä 10-40 sekuntia.
TV-mainonta on edelleen tehokkain tapa hankkia tunnettuutta verkkokaupallesi. Zalando teki tämän oppikirjan mukaisesti ja ampaisi alle vuodessa yhdeksi suosituimmaksi verkkokaupaksi Suomessa.Ei kannata lähetä mainostamaan ellei sinulla ole käytössä merkittävää mainosbudjettia, sekä mahdollisuutta myös valtakunnalliseen TV-mainontaan.
TwitterTwitter on reaaliaikainen yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä Internetissä. Tekstipohjaiset viestit eli twiitit voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä.Twitterin heikkous on edelleen sen pieni käyttäjämäärä. Verkkokaupalle tweetit tarjoaa kuitenkin nopean kanavan olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja sidoryhmien kanssa.Lisää Twitterin käyttöä, sillä sen käyttö tulee edelleen kasvamaan. Lisäksi twiitit löytyvät myös hakukoneiden tuloksista.

Muista analysoida kävijöitä verkkokaupassasi esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Analysoi mistä asiakkaasi tulevat ja mitkä liikenteen lähteet generoivat verkkokauppaasi myyntiä. Painota näitä lähteitä ja karsi turhat työkalut pois. Askel kerrallaan opit omalle verkkokaupallesi sopivan sekoituksen tehokkaita markkinointityökaluja näkyvyyden ja myynnin aikaansaamiseksi. Se että sinulla on oma verkkokauppa käytössä, on erinomainen markkinointityökalu jo itsessään. Verkkokaupan ympärille sinun pitää vain rakentaa oma markkinointiverkosto, joka tuo kaupallesi elintärkeän asiakasvirran.

Puuttuuko listasta jokin hyvin tai huonosti toimiva markkinoinnin työkalu?

Saattaisit pitää näistäkin

3 comments

  1. Juuri näin, kokonaisuus on se millä on merkitystä. Blogin ohessa sähköpostiosoitteiden kerääminen ja hakukoneoptimointi ovat tärkeimpiä. Hakukonemainonnan sijaan optimointiin kannattaa panostaa. Ja itsekin voi hyvin tehdä optimointia, sillä kyse on sisällöstä, ei teknisestä kikkailusta. Loistava taulukko, hienoa!

    VastaaPoista
  2. Mitä mieltä olette kumppanuusmarkkinoinnista, kannattaako sellaiseen ryhtyä ja onko oikeasti TOSI tehokasta? Yritykseni verkkokauppaan mainontaa tässä virittelen. Googlemainontaan menee aivan turkasen paljon rahaa eikä se mielestäni tuota enää kuten ennen, klikkihinnat pilvissä.

    Tuossa sivulla http://www.kumppanuusmarkkinointi.fi kerrotaan että kumppanuusmarkkinointi tällä hetkellä kovassa nosteessa, tottahan taitaa olla sillä eipä ole juuri sivua jossa ei olisi mainoksia ja kun on noita blogeja joka lähtöön niin varmaan saa näyttöjä ja paljon? Mietin vain paljonko tuo mainonta sitten maksaa, vaikka onkin tulosperusteista ja tuleeko ne laskulla vai maksetaanko etukäteen? Liittyminen ei ollut vaikeaa kun vain jätti tietonsa mutta en ole vielä saanut aikaiseksi mainosta, opetellaan kuvankäsittelyä ensin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kumppanuusmarkkinoinnin toimivuus riippuu paljon verkkokaupan kategoriasta, kohderyhmästä ja tuotteen katerakenteesta. Ei se ole mikään "salainen ase" vaan yksi verkkokauppiaan työkalu muiden joukossa. Joskus heillä oli joitakin ongelmia verkkokauppojen laskutuksen kanssa (CPA), koska olivat keskittyneet enemmän ns. kotisivu -asiakkaisiin, mutta uskoisin että heidän tekniikkansa on nykyään kypsää myös verkkokauppaympäristöön. Kannattaa kuitenkin varmistaa että heidän ansaintalogiikka ja etenkin tulosten seuranta sopii hyvin omiin tavoitteisiin.

      Poista