Domainstrategia verkkokaupan perustamisessa

1/15/2014

Luodaanko verkkokaupalle oma domain vai sulautetaanko vanhojen kotisivujen sisältö osaksi verkkokauppaa? Kiperä kysymys, jonka vastauksella on kauaskantoiset vaikutukset.


Taas uusi verkkopalvelu vai kotisivuihin sulautettu verkkokauppa

Mikäli olet perustamassa verkkokauppaa yritykselle, joka on toiminut jo pidempään, yrityksellä lienee jo verkkosivut osoitteessa www.yrityksennimi.fi. Verkkosivustoa on voitu rakentaa pitkään ja hartaasti ja se on jopa kerännyt  näkyvyyttä hakukoneissa. Tälläisessä tilanteessa helppo ratkaisu on tehdä verkkokauppa omaksi saarekkeekseen ja sille keksitään uusi domain muodossa www.yrityksennimi-kauppa.fi tai sille tehdään alidomain muodossa kauppa.yrityksennimi.fi.

Tähän ratkaisuun voidaan päätyä siitäkin huolimatta, että vanhojen kotisivujen tärkein sisältö olisi tuotetietojen esittely, eli siis sama sisältö kuin verkkokaupassakin, sillä erotuksella että verkkokaupassa on mukana tilausmahdollisuus. Verkkokaupan rakentaminen erilliseksi verkkopalveluksi on helpoin ratkaisu, mutta siinä on monia ongelmia.

Ei kannata pelätä että liika kaupallisuus (kyllä, tälläisen perustelun kuulee usein) tekisi tuotteesta vähemmän houkuttelevan tai että se karkottaisi jälleenmyyjiä. Jos yrityksen tavoitteena on myydä tuotteitaan mahdollisimman paljon, verkkokauppa on siihen erinomainen kanava eikä tilaamista kannata turhaan piilotella linkkien taakse alidomaineihin.

Käyttäjäystävällisempi vaihtoehto

Vaikka verkkokauppa ei olisikaan yrityksen tärkein myyntikanava, on silti ihan perusteltua korvata vanhat verkkosivut verkkokaupalla. Tuotetietojen näyttäminen kahdessa paikassa ja kahdessa domainissa (alidomainkin lasketaan omaksi domainiksi) ei ainakaan paranna hakukonenäkyvyyttä tai sivustojesi käytettävyyttä. Eikä se helpota ylläpitäjän taakkaakaan, jos tuotetietoja ylläpidetään kahdessa järjestelmässä.

Jos vielä mietit verkkokaupan rakentamista erilliseen verkkopalveluun, kysy ensin:
  • Miten asiakkaasi haluaisi käyttää verkkopalveluitasi?
  • Mikä olisi tuotteiden myynnin kannalta paras ratkaisu?
  • Mikä olisi ylläpidollisesti helpoin ja edullisin ratkaisu?

Jos omaksi saarekkeekseen rakennettu verkkokauppa kasvaa suurempaan merkitykseen yrityksen myyntikanavissa, se voidaan myöhemmin siirtää päädomainin alle. Domainin vaihtaminen on kuitenkin hankala operaatio jos vanha domain on jo saavuttanut näkyvyyttä hakukoneissa. Siksi kannattaa helpottaa omaa ja asiakkaden työtä ja avata verkkokauppa saman tien yrityksen nimeä kantavaan domainiin.

Saattaisit pitää näistäkin

4 comments

  1. Hei,
    onko teillä esimerkkiä tällaisesta saarekkeesta teidän toteuttamana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moni yritys haluaa lähteä verkkokauppaan varovasti ja tekee verkkokaupan omaksi "saarekkeksi", erikseen vanhoista kotisivuista. Näitä tapauksia on yllättävänkin paljon ja tällä kirjoituksella yritin rohkaista tulevia verkkokaupan perustajia laittamaan verkkokaupan arvoiseensa asemaan yrityksen internet-näkyvyydessä.

      Poista
  2. Ok, kiitos nopeasta vastauksesta! Entä onko esimerkkiä, jossa verkkokauppa liittyy vain pieneen osaan yrityksen toimintaa, mutta sivusto olisi silti toteutettu ehdottamasi mukaan yhtenä kokonaisuutena. Siis on vaikkapa liiketoiminta-alueet A, B ja C, mutta verkkokauppa liittyy vain alueeseen C. Suositteletko tällöinkin yhtä domainia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan nämä aina vähän tapauskohtaisia kysymyksiä. Tärkeintä mielestäni olisi, että navigointi ja tuotteiden löytäminen on asiakkaalle helppoa. Ja ettei asiakkaalle tulisi hölmistynyttä oloa kun tätä hyppyytetään sivustolta toiselle.

      Poista