Verkkokaupan kansainvälistyminen on hyvä aloittaa Ruotsista

11/01/2013

Vilkas Group ja MakesYouLocal järjestivät yhdessä StartSweden -tapahtuman 29.10.2013 Helsingissä. Tapahtumaan saapui kansainvälistymisestä kiinnostuneita verkkokauppiaita kuulemaan, mitä verkkokaupan perustaminen ulkomaille tarkoittaa käytännössä ja mitä toimenpiteitä se vaatii kauppiaalta. Seminaarissa kuultiin puheenvuorot verkkokauppa-alustan, maksamisen ja logistiikan näkökulmista sekä useita kansanvälistymisprojekteja johtaneen MakesYouLocalin vinkit suunnitelman tekemiseen. Lopuksi kuultiin yhden verkkokaupan kokemuksia Ruotsin avaamisesta.

Verkkokauppa ja Ruotsin markkinan tarpeet


Seminaarin avasi Timo Korvenoja esittelemällä Vilkas Groupin ePages-verkkokaupan tarjoamia mahdollisuuksia verkkokaupan avaamiseen Ruotsiin. ePages mahdollistaa verkkokaupan käyttämisen useilla kielillä ja useilla valuutoilla. Verkkokauppiaan päätettäväksi jää, käytetäänkö yhtä kauppaa kaikkiin maihin vai tehdäänkö ulkomaita varten oma verkkokauppa. Tähän päätökseen vaikuttavat kysymykset valikoiman, hinnoittelun ja domainin soveltuvuudesta ulkomaille. Jos näihin halutaan muutoksia maakohtaisesti, paras ratkaisu on erilliset verkkokaupat. Tuote- ja tilaustietojen yhtenäistäminen onnistuu tällöin ePages Multistore -tuotteella.

Verojen maksamisen käytäntöjä pitää selvitellä ennen myynnin aloittamista. Pääsääntöisesti kuluttajille toiseen EU-maahan saa myydä Suomen alv-luokkien mukaan kun myynti kohdemaahan jää alle maakohtaisen rajan. Ruotsin verottajan asettama alaraja on 320 000 kruunua vuodessa. Jos vuosittainen myynti ylittää tämän rajan, pitää kaupan ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi Ruotsiin ja myydä Ruotsin alv:lla ruotsalaisille asiakkaille. Käytäntö kannattaa tarkistaa omasta verotoimistosta, koska päätös voi vaihdella tapauskohtaisesti.

Koska verkkokaupan asiakas haluaa maksaa tilauksen ja ottaa toimituksen vastaan tutuilla palveluilla, pitää Ruotsalaisia asiakkaita varten olla verkkokaupassa ruotsalaislle asiakkaille tunnetut toimitus- ja maksutavat. Vilkas ja ePages ovat tehneet useita toimitus- maksu- ja markkinointitapoja Ruotsin markkinoita varten.



Verkkokaupassa maksaminen Ruotsissa


Arto Paukku Klarnalta esitteli ruotsalaisten verkkokauppa-asiakkaiden  maksutottumuksia. Paukku esitteli Post Nordin tekemää E-commerce in the Nordics selvitystä, jonka mukaan Ruotsi on Pohjolan ykkönen verkkokaupassa.

Suosituista maksutavoista erottuu kolmen kärki, ruotsalaiset maksaisivat mieluiten laskulla (37%), verkkopankkissa (28%) ja luottokorttilla (26%). Paukku kehotti ottamaan kaikki kolme maksutapaa käyttöön, ettei tilaaminen katkeaisi ainakaan oikean maksutavan puuttumiseen.

Pohjoismaissa rajat ylittävän kaupan virrat jakaantuvat hyvin epätasaisesti: kun suomalaisista verkkoshoppailijoista 21% on ostanut ruotsalaisesta verkkokaupasta, on ruotsalaisten shoppailijoiden suomalaisesta verkkokaupasta tekemien tilausten määrä vain 2%! Tässä on suomalaisilla verkkokaupoilla petrattavaa.

Tulevaisuudessa mobiilin verkkokaupan merkitys tulee kasvamaan paljon. Kun tällä hetkellä verkkokaupan sivuilla vierailevista 20% käyttää selaamiseen älypuhelinta, tulee luku 3,5 kertaiseksi vuoteen 2016 mennessä. Mobiilikäyttäjien osuus on jo tällä hetkellä niin merkittävä, että verkkokaupassa tulisi olla tilaamisen mahdollisuus myös älypuhelimella jo nyt.



Verkkokaupan logistiikka Pohjoismaissa


Logistiikan haasteita ratkoi Petri Karjalainen EDI-Softista. Verkko-ostamisen yksi kompastuskivi on usein toimitustavat ja asiakkaan tilaaminen keskeytyy usein toimitustavan valintaan. Verkkokauppiaan ei tulisi aina välttämättä edes yrittää tarjota samaa palvelutasoa kaikkiin maihin, vaan ehdot voisi olla erilaiset toimitusosoitteesta ja tuotteiden painosta riippuen.


Verkkokaupan lokalisointi Ruotsiin


Pääpuheenvuoron piti Max Riis Christensen MakesYouLocalista. Christensen painotti huolellisen ennakkovalmistelun tärkeyttä. Ennen verkkokaupan avaamista ulkomaille tulisi selvittää ainakin että, soveltuvatko myytävät tuotteet kohdemaahan, minkälainen kilpailutilanne on tällä hetkellä ja mitä resursseja uuden maan avaaminen vaatisi.

Christensen pohti myös muita mahdollisia maita Ruotsin lisäksi. Norjan etuna on korkea hintataso ja vähäinen kilpailu, mutta huonoina puolina EU:n ulkopuolisuus ja siitä aiheutuvat verotus- ja tullausselvitykset. Tanskassa verkkokaupoissa asiointi on yleistä, mutta myös kilpailua on paljon. Saksassa on isot markkinat, mutta kilpailua on paljon ja markkinointilkustannukset ovat korkeat. Venäjän Christensen näki isona haasteena ja mahdollisuutena. Toistaiseksi Christensenillä ei ole menestystarinoita Venäjästä kerrottavana mm. logistiikan ja tullausten haasteiden takia, mutta tilanne Venäjällä on kehittymässä kovaa vauhtia.

Ruotsissa Christensen näki paljon etuja. Naapurimaana ruotsalainen kulttuuri on meille tuttua, ja kielitaitoisia ihmisiä on saatavilla paljon. Myös ruotsalaiset tuntevat suomalaisen kulttuurin ja suomalaisiin luotetaan Ruotsissa. Markkina-alueena Ruotsi on reilusti isompi kuin Suomi.



 Case: Automaalit.net verkkokaupan kaksi ensimmäistä vuotta Ruotsissa

Seminaarin päätöspuheenvuoron piti Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakoski esitteli toisen yrityksensä, Automaalit.netin kokemuksia verkkokaupan avaamisesta Ruotsiin.

Automaalit.net valitsi strategiakseen avata uuden verkkokaupan Billackering.eu domainilla. Suomalaisen verkkokaupan sisältö kopioitiin ja käännettiin uuteen kauppaan. Domainin pääte .eu oli Korkikosken mukaan kompromissiratkaisu.

Vuodesta 2006 verkkokauppaa pitänyt Automaalit.net päätti hakea kasvua ulkomailta, koska Suomessa myynnin kasvu oli hiipunut . Tällä hetkellä Ruotsissa kasvu on vastaavaa, mitä Suomessa oli alkuvuosina. Merkittävänä myynnin kanavana Ruotsissa on Google AdWords, se tuo lähes puolet Billackering.eu:n myynnistä.

Kansainvälistymistä ei aiota jättää vain Ruotsiin, vaan Automaalit.netin suunnitelmissa on avata verkkokauppoja uusiin maihin.


Yhteenveto

Kaikki paikalle saapuneet olivat hyvin kiinnostuneita aiheesta ja jokaisen puhujan esitys sai aikaan paljon keskustelua ja hyviä kysymyksiä. Verkkokauppiaat tunnistivat kansainvälistymisen haasteet ja ennakko-odotukset olivat maltillisia ja realistisia. Ruotsi koettiin luonnolliseksi aloitusvaiheeksi verkkokaupan kansainvälistymiseen.

Start Sweden -workshop 29.10. oli vasta intro varsinaiselle kansainvälistymisprojektille. Kaikki projektiin mukaan tahtovat voivat ilmoittautua ottamalla yhteyttä MakesYouLocaliin. Mukaan voi tulla vielä, vaikka aloitustilaisuuteen ei olisi päässytkään. Heti alkuvuodesta mukanaolijoilla tulisi olla selvä suunnitelma kansainvälistymisestä ja julkaisupäivämäärä päätettynä.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments