Mediatalot hakevat uutta liiketoimintaa verkkokaupoista

11/26/2013


Sanoman MSO.fi Etusivu
Tämä on samalla erinomainen uutinen verkkokauppiaille. Suomen johtavat mediatalot yhdistävät kuluttajat ja verkkokauppiaat tulevaisuudessa ihan uudella tasolla. Mediatalojen uudet verkkokauppapalvelut mahdollistavat lukijalle kohdennetut sisällöt, kun verkkokauppiaiden tarjonta tuodaan osaksi lukijoiden palvelukokemusta. Samalla kotimaisten verkkokauppiaiden näkyvyys verkossa ja printtimediassa kasvaa

Meedio.fi etusivu
Isot mediatalot ovat lähteneet tänä vuonna laajalla rintamalla verkkoon mukaan saadakseen oman osuuden kasvavasta verkkoteollisuudesta. Vilkas Group syvensi tämän syksyn aikana yhteistyötään Sanoma News Oy:n ja Alma Media Suomi Oy:n kanssa. Kyseiset mediatalot avasivat uudet verkkokauppapalvelut vastikään verkkoon, jonka kehitystyössä myös Vilkas on ollut vahvasti mukana. Lisäksi Vilkas Group käynnisti aikaisemmin tänä vuonna uuden yhteistyön OtavaMedian kanssa. Eikä siinä kaikki, sillä tuorein mediasopimus on tehty Kalevan Kauppakeskus24.fi.n kanssa. Yhteistyön geneerisenä tavoitteena on yhdistää median käyttäjät ja verkkokauppiaat, sekä tarjota asiakkaille myönteinen asiakaskokemus jo entuudestaan tutuissa medioissa. 

Vilkkaalla ja Vilkkaan alustaa käyttävillä verkkokauppiailla on yhteistyön kannalta tärkeä rooli. Yhteisenä tehtävänä on tuoda verkkokaupoista tähän yhteiseen ekosysteemiin monipuolisia ja laadukaita palveluita - teidän verkkokauppiaiden palveluita. Palveluita, jotka kiinnostavat lukijoita ja median käyttäjiä. 

Mistä näissä uusissa mediatalojen tuottamissa palveluissa on kyse?

  • Sanoman MitäSaisiOlla.fi on kauppakeskus verkossa, joka tavoittaa 3,5 miljoonaa kävijää viikottain. Verkkokauppiaalle tämä tarkoittaa lisänäkyvyyttä ja -myyntiä. MSO.fi kattaa myyntiprosessin alusta loppuun. Sanoma hoitaa siis verkkokauppiaan puolesta tuotteen myynnin, sekä maksun perimisen loppuasiakkaalta. Makut hoidetaan yhdessä Paytrailin kanssa. Kauppias vastaa tuotteen toimittamisesta loppuasiakkaalle ilman toimitusmaksua.
  • Alma Media on avannut vastikään Meedio.fi -palvelun, jonka avulla verkkokaupan nykyiset ja uudet asiakkaat löytävät verkkokauppaan. Verkkokaupan markkinointitoimet ovat kauppiaan omassa hallinnassasi yhden, helppokäyttöisen sähköisen työpöydän kautta, myös mobiilisti.
  • Otavamedian NettiX Oy:n ja Vilkas käynnisti ensimmäisenä yhteistyön helmikuussa 2013. NettiX tarjoaa verkkokaupoille liitynnät suoraan jo entuudestaan tuttuihin Nettimarkkina.com, Nettivaraosa.com, sekä KaksPlus -markkinapaikkaan. Lisäksi NettiX Oy tarjoaa yritysasiakkaille parasta verkkokauppapalvelua Suomessa, Nettimarkkina.com brändillään. Ja valmiilla liitynnöillä Otavamedian mediaverkostoon.
  • Uusin yhteistyösopimus on solmittu Kalevan Kauppakeskus24.fi:n ja Vilkas Groupin välille. Kalevan Kauppakeskus24.fi tarjoaa verkkokauppiaille luotettavan ja helpon tavan tuoda tuotteet myyntiin verkkoon. Kalevan konsepti mahdollistaa verkkokauppiaalle mukanaolon kustannustehokkaasti ja helposti. Liityntä Vilkkaan verkkokaupasta Kalevan Kauppakeskus24:fi:n on työn alla ja valmistuu näillä näkymin ennen vuotta 2014.

Uudet ansaintamallit siirtyvät askel kerrallaan perinteiseen mediaan

Nettimarkkina.com etusivu
Mediatalot ovat perinteisesti yhdistäneet kauppiaat ja kuluttajat ilmoitusmyynnillä, jonka avulla lukijoille on kerrottu yritysten palveluista. Tästä ilmoitusmyynnistä mediatalot ovat saaneet aikaisemmin merkittäviä tulovirtoja, mutta tilanne on muuttunut ja media on joutunut alakynteen. Mutta nyt mediatalot ovat kiillottaneet kilpensä. He ovat valmiita tarjoamaan monipuolisempia palveluitaan yrityksille, myös verkossa. Vilkkaan kanssa käynnistetty yhteistyö mahdollistaa 1000 kotimaisen verkkokauppiaan ja mediatalojen kattavan verkoston. Tämän yhteistyö tavoitteena on tarjota lukijoille mielenkiintoisia kohdennettuja palveluita ja verkkokauppiaille tuloksellista kaupankäyntiä. Kun tässä onnistutaan, niin vanhat ansaintamallit alkavat siirtyä museoaikaan, kun uudet dynaamiset ansiantamallit valtaavat markkinoita.
Uudenlaiset mediatalojen verkkopalvelut mahdollistavat  pienten ja keskisuurten yritysten uudenlaisen näkyvyyden, eikä kauppiaalla tarvitse olla enää isoa budjettia päästäkseen etusivulle. Kun sisällöntuotantoprosessit verkossa on virtaviivaistettu, niin näkyyvyyden myyminen kustannustehokkaasti on mahdollista.
Kauppakeskus24.fi etusivu

Verkkokauppiaat ja mediatalot tarvitsevat toisiaan. 

Molemmilla osapuolilla, verkkokauppiailla ja mediataloilla on mahdollisuus saavuttaa verkosta merkittäviä hyötyjä. Nyt tämä ei ole enää teknologiasta kiinni, vaan nyt tarvitaan ennen kaikkea yhteistyötä verkkokauppiaiden ja mediatalojen välillä. Kaikki suomalaiset voittavat, kun yhdessä päätämme laittaa ulkomaiselle verkkokaupalle kampoihin. Huomatkaa, että meitä haastetaan nyt kotimarkkinoilla. Kotimaisille verkkokauppiaille ja koko kaupan alalle kaupan kansainvälistyminen on "elämän ja kuoleman" -kysymys.

Loppuun tärkeä kehoitus verkkokauppiaille. Nyt kun näkyvyyttä tarjotaan verkkokauppiaille, jopa ilmaiseksi, niin pyydämme kaikkia kauppiaita liittämään kaikki tuotteet kaikkien mediatalojen palveluihin*. Vaatii hieman vaivannäköä, mutta "Aikainen lintu madon nappaa".


* Liityntä verkkokaupasta mediatalon verkostoon edellyttää aina sopimusta kauppiaan ja mediatalon välillä. Hyvin varustetuista verkkokauppapalveluista löytyy liitynnät Plug&Play kyseisiin mediatalojen markkinapaikkoihin. Palvelun avulla voit hallinnoida kaikkia portaaleja yhdesta keskitetystä paikasta - omasta verkkokaupasta.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments