Not provided - Kun Google töpselin seinästä veti

9/27/2013

Vuonna 2011 Google lopetti avainsanatietojen lähettämisen sellaisilta käyttäjiltä, jotka olivat kirjautuneet sisään Google-tililleen. Tämä tarkoitti sitä, että verkkopalvelujen omistajat eivät enää tienneet, millä avainsanoilla Google-tilille kirjautuneet vierailijat olivat tulleet sivuille. Googlen Analytics -tilastoissa tämä näkyi avainsanan kohdalla (not provided). Google on perustellut tätä yksityisyyden suojan parantamisena. Tämä on ollut monien mielestä ärsyttävää ja kiusallista, mutta ei ylitsepääsemätön ongelma. Valtaosa avainsanatiedoista on kuitenkin ollut saatavilla ja sen perusteella on pystynyt tekemään oikeita, dataan perustuvia päätöksiä ja suunnitelmia. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut.




Google on myöntänyt, että se on siirtymässä täysin turvattuun hakuun, mikä tarkoittaa, että kaikki Googlen orgaanisen haun (i.e. ei Google-mainosten) kautta tulleiden kävijöiden avainsanatiedot jätetään lähettämättä riippumatta siitä, onko käyttäjä kirjautunut Google-tilille vai ei. Google Analyticsia käyttävillä avainsanatiedon kohdalla lukee vain (not provided). (not provided) onkin noussut nopeasti monien verkkosivustojen suosituimmaksi ”avainsanaksi” ja ennusteiden mukaan sen osuus Googlen orgaanisesta trafiikista nousee100 %:iin marraskuun lopulla tänä vuonna.

Vaikutukset verkkokauppiaalle

Avainsana-analyysi on aina ollut (tai ainakin olisi pitänyt olla) keskeisessä roolissa verkkopalvelun (sisällön) suunnittelussa. Verkkosivuston omistaja on voinut perusteellisen avainsanatutkimuksen perusteella luoda ja kirjoittaa sellaista sisältöä, josta mahdolliset asiakkaat ovat kiinnostuneita. Web- analytiikkaohjelmien avulla verkkokauppias on voinut varmasti tietää, mitkä avainsanat tuovat parhaiten kauppaa ja kehittää sen perusteella entistä parempaa sisältöä ja entistä parempia laskeutumissivuja. Koska monessa maassa, ja erityisesti Suomessa, Google on lähes ainoa käytetty hakukone, tällaisen äärimmäisen tärkeän perustiedon katoaminen tulee hankaloittamaan sisällön ja verkkopalvelun suunnittelua: Mille aihepiireille sisältöä kannattaa kirjoittaa? Mitä avainsanoja kannattaa korostaa? Minkälaisia painotuksia tehdään sisäisessä linkityksessä? Entä ulkoisessa? Mille avainsanoille kannattaa tehdä taktisia laskeutumissivuja?

Historiallinen avainsanatieto on tietenkin olemassa ja sitä kannattaa hyödyntää. Se kuitenkin vanhenee nopeasti ja on ollut puutteellista jo vuodesta 2011. Siksi on syytä miettiä uusia keinoja avainsanatietojen keräämiseksi.

Avainsana-analyysi tulevaisuudessa

Huomionarvoista Googlen uudessa yksityisyyskäytännössä on, että Googlen AdWords -mainosten kautta tulleiden vierailijoiden avainsanatiedot edelleen lähetetään eteenpäin. Yksityisyyden suojan logiikka siis pettää siinä vaiheessa, kun kävijä tuokin rahaa Googlen jo entuudestaan jättimäiseen kassaan. Jos sivuutamme moraalikysymykset kokonaan, tämä on kuitenkin positiivinen asia verkkokauppiaalle. AdWordsin avulla (kuten ennenkin) voi järkevästi toteutettuna tehdä laajankin avainsana-analyysikampanjan, josta saadaan eksaktia dataa sivuston sisällön kehittämistä ja optimointia varten. Huono puoli tässä on se, että se vaatii aina rahaa ja analyysin laajuudesta riippuen voi olla kallistakin.

Toinen keino on etsiä Analyticsin (tai muun analytiikkatyökalun) avulla ne sivut, jotka keräävät liikennettä orgaanisen puolen hauista. Näiden sivujen sisällön perusteella voi tehdä karkean valistuneen arvauksen, millä avainsanoilla vierailijat ovat sivulle tulleet. Tässä voi olla hyvänä apuna sijoitusraportteja tekevät ohjelmat. Kartoita ensin liikennettä keräävät sivut. Kokoa sen jälkeen lista avainsanoista ja syötä ne sijoitusraporttiohjelmaan. Ohjelma näyttää, millä sijoituksella sivustosi löytyy kullakin avainsanalla ja minkä sivun Google löytää. Jos sivu löytyy jollakin avainsanalla sijoilta 1-10, se todennäköisesti tuo liikennettä.

Kolmas keino on ottaa käyttöön Googlen Verkkovastaavan työkalut ja linkittää se Google Analyticsiin. Se antaa karkealla tasolla tietoa käytetyistä avainsanoista, sivustosi keskimääräisestä sijainnista kullakin avainsanalla sekä tehdyistä hauista. Tieto on kuitenkin erittäin puutteellista eikä sen perusteella voi tehdä päätelmiä esim. hyvin konvertoivista avainsanoista.

Miksi?

Maailmalla on paljon ihmetelty, miksi Google toteutti uudistuksen. Googlen oma ilmoitus yksityisyyden suojan parantamisesta on kärpäsen surinaa korvissa, kun tiedämme, että AdWordsin mainosten kautta tulleiden vierailijoiden avainsanatiedot ovat edelleen luettavissa. Suurimpana syynä uuteen käytäntöön onkin pidetty Googlen halua ohjata verkossa toimijoita käyttämään yrityksen rahasampoa, AdWordsia. Toisissa spekulaatioissa on vihjailtu, että turvattu haku liittyisi äskettäin ilmi tulleeseen Yhdysvaltain Turvallisuusviraston (NSA) vakoiluun ja sen estämiseen.

Oli syy mikä hyvänsä, uusi käytäntö tulee jatkossa muuttamaan tapoja, joilla verkkokauppoja ja -palveluja kehitetään ja viedään eteenpäin. Aika myös näyttää, onko muutos pysyvä. Itse toivoisin enemmän vaihtoehtoja Googlelle. Google dominoi suuressa osassa maailmaa ja siksi se voi tehdä tällaista sen silti vaikuttamatta sisään tuleviin rahavirtoihin ainakaan negatiivisesti. Jos olisi olemassa kilpailukykyisiä vaihtoehtoja, verkkopalvelujen omistajat voisivat äänestää jaloillaan ja jatkaa mainostamista toisissa hakukoneissa. Sitä odotellessa, kurkkaa, miltä näytti maailman johtava hakukone AltaVista joulukuussa 1998.

Saattaisit pitää näistäkin

1 comments

  1. Tämä on todella jännää ja hienoa nähdä kauppiaat, jotka selviytyvät tästä "aallokosta" menestyvinä kauppiaina! :)

    VastaaPoista