Nosta verkkokauppasi konversio uudelle tasolle

9/06/2013

Oletko koskaan miettinyt, miksi verkkokaupassasi käy kyllä paljon vierailijoita, mutta vain pieni osa niistä tekee lopulta ostoksen? Et suinkaan ole ajatuksiesi kanssa yksin, koska ongelma on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Suosituin tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä on edelleenkin kävijämäärien kasvattaminen. Tämä saattaa kuitenkin tulevaisuudessa muuttua, kun verkkokaupan ostokokemukseen, sille, kuinka helppoa, sujuvaa ja vaivatonta, kaupasta ostaminen asiakkaalle on, aletaan kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Yksi erinomainen työkalu ostokokemuksen parantamiseen on suomalainen Nosto. Se on verkkokauppaan integroitu, älykäs tuotesuosittelusovellus, joka keräämänsä kävijätiedon perusteella suosittelee asiakkaalle tuotteita, jotka todennäköisesti sopivat hyvin asiakkaan profiiliin. Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Moni asia näin onkin, mutta tässä tapauksessa iltasatu on totta.



Palvelun käyttöönotto lisää verkkokauppaan seurantakoodin, jonka avulla kerätään yksityiskohtaista tietoa verkkokaupassa kävijöistä ja heidän toiminnastaan verkkokaupassa. Tietoa kerätään kaupan kävijämääristä riippuen 1-2 viikkoa, minkä jälkeen voidaan aloittaa itse tuotesuositusten näyttäminen verkkokauppaan tuleville asiakkaille.

Tuotesuositukset ovat verkkokauppasi tuotevalikoimasta poimittuja tuotenostoja, joita voidaan näyttää pääsivulla, kategoriasivuilla tai tuotesivuilla. Tuotenostot eivät suinkaan ole satunnaisia vaan perustuvat Noston keräämään kävijätietoon. Asiakkaalle näytettävät tuotenostot voivat perustua esimerkiksi kaupan sisäisen haun tietoihin: asiakas käyttää tuotteita hakiessaan tiettyä hakusanaa, jonka perusteella Nosto osaa suositella tuotteita, joita samaa hakusanaa käyttäneet asiakkaat ovat selailleet. Toinen peruste tuotesuosituksille voi olla usein yhdessä ostetut tuotteet. Asiakas selaa tuotteita ja tuotekortin yhteydessä hänelle näytetään tuotteita tai tuotetta, joka ostetaan usein yhdessä juuri tämän tuotteen kanssa.

Sähköposti muistuttaa hylätystä ostoskorista


Tuotenostojen lisäksi Noston avulla on mahdollista lähettää sähköpostimuistutuksia asiakkaille, jotka ovat lisänneet ostoskoriinsa tuotteita, mutta eivät ole vieneet ostostaan loppuun. Tällainen personoitu viestittäminen on erityisen tehokasta, koska asiakas on jo nähnyt vaivan ostoskorin täyttämisestä ja tarvitsee enää vain hellävaraisen ohjauksen oikeaan kassajonoon. Sähköpostimuistutukseen voidaan sisällyttää ostoskoriin lisätyt tuotteet ja lyhyt teksti, jossa muistutetaan kenties unohdetuista tuotteista.

Parhaat toimintatavat kullekin verkkokaupalle löytyvät kokeilemalla ja seuraamalla tuloksia. Mikä toimii toisessa kaupassa, ei välttämättä tuota toivottua tulosta toisessa. Siksi tuloksia on seurattava ja niihin reagoitava. Tuotenostojen on tarkoitus nostaa verkkokaupan konversiota. Ts. entistä useampi verkkokaupassasi kävijöistä myös tekee ostoksen. Näin et tarvitse lisäystä kävijämääriin ja pystyt silti kasvattamaan myyntiäsi.

Verkossa ostaminen kasvaa nopeasti ja miellyttävän ostokokemuksen tarjoaminen on entistä tärkeämpää, varsinkin, kun kansainväliset suurtoimijat uhraavat jättisummia verkkokauppojensa asiakaskokemuksen hiomiseen. Suomalaisen kauppiaan voi olla toivotonta kilpailla näiden verkkomammuttien kanssa. Siksi on helppo ennustaa, että Noston kaltainen ostokokemuksen personointi tulee jatkossa lisääntymään ja olemaan entistä tärkeämpi osa suomalaisen verkkokauppiaan työkalupakkia.

Nosto on integroitu Vilkas Groupin verkkokauppa-alustaan. Kysy meiltä lisää Nosto-palvelun käyttöönotosta.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments