Miten löydän verkkokaupalleni tavarantoimittajia?

8/29/2013

Verkkokaupan perustaminen on tehty nopeaksi ja helpoksi. Muutama klikkaus ja verkkokauppasi on auki. Muutama klikkaus ja näet myös potentiaaliset toimittajat maailmalta. Olen itse elänyt pitkään harhassa, että toimittajien löytäminen olisi alkavalle yrittäjälle hankalaa. Tämän kesän kokemusten perusteella käännän nyt takkini. Verkkokauppiaalle ja miksi ei myös tavalliselle kauppiaalle toimittajien etsiminen maailmalta on helppoa ja turvallista. Maailman kaikki toimittajat ovat nyt Internetissä. Kaikki myyvät kaikille. Kaikki pyrkivät ostamaan halvalla ja myymään kalliilla. Kaikki ja kaiken maailman kauppiaat ovat nyt yhtä!

Mutta mitä sinun tulee huomioida kun perustat yrityksen ja etsit itsellesi toimittajia tästä Internet-viidakosta? Tässä sinulle neljä ajatusta pohdittavaksi:

1. Etsi toimittajat mahdollisimman läheltä tuotteen alkulähdettä
Sinun tulee hahmottaa oman liiketoiminta-alueen toimintamalli ja dynamiikka. Selvitä globaalisti kuka ostaa keneltäkin ja kuka myy kenellekin ja mikä näiden toimijoiden toimintamalli on. Tämän analyysin perusteella löydät varmasti itsellesi sopivan markkinaraon ja siihen rakoon sopivat toimittajat. Mitä lähempää alkutuotantoa löydät toimittajasi, niin sitä kestävämpi ja kilpailukykyisempi liiketoimintamalli sinulla käsissäsi on. Tähän salapoliisityöhön hakukoneet ovat mitä mainioin työkalu.

2. Tutki huolellisesti isot markkinapaikat
Isot markkinpaikat kuten eBay.co.uk, Alibaba.com, Amazon pitävät sisällään jo valtaosan maailman toimittajista, joten on luonteva aloittaa etsintä sieltä. Esimerkiksi näissä markkinapaikoissa minitilausmäärät, maksutavat yms. toimitusehdot ovat jo nykyään hyvin suotuisat myös aloitteleville kauppiaille. Ei pidä olla enää isot ostovolyymit, eikä takataskussa paksusti paalua. Jos esimerkiksi joku haluaisi perustaa laukkukaupan, joka myy ainoastaan mustia laukkuja, niin eBay:stä löytyy parhaillaan 20772 kpl mustaa naisten laukkua hintahaarukalla 1€ - 5000€. Huomioikaa, että markkinapaikat ovat kauppiaille "vain työkaluja", jonka takaa löytyvät yhteistyökumppanit jokaisen yrittäjän tarpeisiin. Myyjät ja ostajat kohtaavat siellä, optimaalisessa ja läpinäkyvässä ympäristössä. Tämän vuoksi markkinpaikoissa toimivat kauppiaat pystyvät toimimaan tehokkaasti kaiken kokoisten yritysten kanssa, myös pienempien.

3. Verkostoidu alan toimijoiden kanssa
Kaupankäynti on murroksessa, jossa kaupan eri toimialat muuttavat rakenteitaan yhä kiihtyvällä tahdilla, mutta hieman eri tahtiin. Muista olla mukana toimialasi eri sähköisissä foorumeissa ja seuraa mitä alallasi tapahtuu. Nykyään verkoston osapuolet tarjoavat paljon hyvää sisältöä omissa verkkomedioissaan, joten verkoston seuraaminen ja siellä myös vaikuttaminen on myös tehokasta. Verkossa kauppias pysyy ajantasalla ja on samalla osa nykyaikaista toimintaympäristöä, joka on riippumaton ajasta ja paikasta. Muista käydä myös alan seminaareissa ja messuilla, sillä kumppaneita on tärkeä tavata muuallakin kuin vain verkossa.

4. Älä pelkää ottaa riskejä
Kaikille käy joskus huono tuuri ja kohdalle sattuu kelvoton toimittaja. Vaihda se, sillä vaihtoehtoja löytyy. Moneen erheeseen kauppiaalla ei ole kuitenkaan varaa, joten sinun kannattaa tehdä riittävästi esiselvitystyötä toimittajien valinnassa. Myös tähän markkinapaikat tarjoavat sinulle oivan työkalun, koska asiakkaiden arvioinnit tekevät toimittajien työskentelyn läpinäkyväksi meille kaikille.

Toivottavasti näistä neljästä ajatuksesta oli apua ja uskallat kohdata tämän toimittaja-haasteen paremmin. Täytyy vielä kertaalleen todeta, että laadukkaiden toimittajien etsiminen ei olekaan enää vaikeata. Se on yrittäjälle iso mahdollisuus - kiitos verkkoteollisuuden ja markkinapaikkojen. Se voi mahdollistaa juuri sinulle sopivan kokoisen markkinaraon vaikka pinkkien laukkujen parissa, joita olisi eBay:ssa tarjolla reilu 5033 eri nimikettä.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments