Erilliset mobiilisivut vai responsiivinen verkkokauppa?

5/15/2013

Asiakkaan ensikosketus verkkokauppan tapahtuu yhä useammin älypuhelimella, joten verkkokaupan on annettava riittävän hyvä asiakaskokemus myös mobiiliasiakkaille. Onko "riittävän hyvä" se, että asiakas tekee tilauksen vai se, että asiakas innostuu brändistä, vaikuttaa verkkokaupan tekniseen ratkaisuun mobiiliasiakkaiden palvelemisessa. Vaihtoehtoja on käytännössä kaksi: joko asiakkaalle näytetään mobiilisivusto tai verkkokauppa suunnitellaan responsiiviseksi. Molemmissa on omat hyvät puolensa.

Erilliset mobiilisivut

Automaalit.net

Erillisten mobiilisivujen käyttäminen on kauppiaalle helppo ratkaisu. Verkkokauppajärjestelmä luo kaupan sivuista automaattisesti mobiilisivut ja älypuhelimilla tulevat kävijät ohjataan niille. Mobiilisivujen ulkoasu on hyvin pelkistetty ja kaikki ylimääräinen koristelu on karsittu pois. Tarkoituksena on asettaa tuotteet pääosaan ja tehdä tilaaminen siten helpoksi. 

Plussat:
  • Ei lisätyötä ulkoasun suunnittelusta
  • Helppokäyttöinen ja nopea karsitun sisällön ansiosta
Miinukset:
  • Yritysilme ei välity mobiiliasiakkaille
  • Kymmenet/sadat muut verkkokaupat näyttävät samanlaiselta 

Responsiivinen ulkoasu

Shop.golla.com

Responsiivinen suunnittelu on ollut kovan hypetyksen alla parin viime vuoden ajan ja osin sen merkitystä on liioiteltu. Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkokaupan ulkoasu suunnitellaan asiakkaan käyttämän laitteen ruudulle sopivaksi css- ja JavaScript-tekniikoilla. Kun ruudun koko pienenee, sisältöä asetellaan uudestaan luettavuuden ja selkeyden säilyttämiseksi. Tämä tarkoittaa käytännössä kaksinkertaista työmäärää ulkoasun suunnittelussa, kun sivun leveyttä ei voi suunnitella kiinteäksi.

Plussat:
  • Ulkoasu on yritysilmeen mukainen
  • Vain yksi osoite hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa
Miinukset:
  • Iso työmäärä ulkoasun suunnittelussa, optimoinnissa ja testauksessa

Mobiilioptimoinnin vaikutus myyntiin

Verkkosivuja selataan älypuhelimilla joka tapauksessa, oli sivuja optimoitu tai ei. Jos mitään optimointia ei ole, käyttäjä joutuu zoomaamaan ruutua ja kaupan käyttäminen on hankalaa. Tämä näkyy verkkokaupan kävijätilastoissa: bounce rate on korkea ja konversio olematon mobiililaitteita käytettäessä.

Vertailtaessa mobiilisivuja ja responsiivisia sivuja, responsiivisilla sivuilla tuntuisi olevan pienempi bounce rate kuin pelkistetyllä mobiilisivuilla, mutta konversio on samaa luokkaa. Eli responsiivisilla sivuilla viihdytään pidempään, mutta myynnin tehokkuus on samaa luokkaa molemmissa tekniikoissa. Konversion tutkiminen ei välttämättä ole paras mittari. Mobiililaitteiden konversiossa kun on ollut näihin päiviin saakka pullonkaulana maksaminen, kiitos pankkien jähmeyden, mutta pian sekä Klarna että Suomen Verkkomaksut ovat tuomassa omia ratkaisujaan tähän. Näistä palveluista lisää myöhemmin. Mutta kävijämäärien kasvaessa myös konversion merkitys verkkokaupan tehokkuuteen kasvaa.

Tee näin:
  • Varmista, että verkkokauppasi on käytettävä myös älypuhelimella
  • Jos sivuilla on jostain syystä flashia, varmista että olennainen informaatio näkyy myös ilman sitä
  • Tutki kävijäseurannasta, miten mobiilikäyttäjät eroaa muista käyttäjistä
  • Jos esimerkiksi välitön poistuminen on mobiilikäyttäjillä suurempi kuin muilla, mieti syitä siihen ja etsi korjaustoimenpiteitä
  • Jos olet tilaamassa verkkokaupan ulkoasun suunnittelua, tiedustele mahdollisuutta responsiiviseen toteutukseen

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments