Arvio: Verkkokaupan käsikirja

2/18/2013

Verkkokaupasta on julkaistu hyvin vähän suomenkielistä ammattikirjallisuutta ja nekin muutamat julkaistut kirjat ovat joko laaduttomia tai vanhentuneita. Tero Lahtinen vastasi tähän ilmeiseen kysyntään ja kirjoitti Verkkokaupan käsikirjan (Yrityskirjat 2013).

Kirja on kattava katsaus verkkokauppaan. Siinä käsitellään tärkeät asiat aina liiketoimintasuunnitelman tekemisestä ja hinnoittelusta verkkokaupan markkinointiin ja asiakaspalveluun. Kirja on helppolukuinen, selkokielinen ja hyvin käytännönläheinen.

Monet kirjan esimerkeistä on pienten yritysten B2C-kaupoista, mutta kirjan oppeja voi hyödyntää myös isompien yritysten ja B2B-yritysten verkkokauppaa suunnittelevat. Monet aiheet ovat yleispäteviä, kuten verkkokaupan luotettavuutta, käytettävyyttä ja juridiikkaa käsittelevät luvut. Nämä ovat myös kirjan antoisimmat luvut. Myös apteekin verkkopalvelua käsitellään kirjassa omassa luvussaan, niiden muita verkkokauppoja tiukemman sääntelyn takia.

Koska kirjan aihealue on hyvin laaja, ei kaikkia teemoja ehditä käydä kattavasti läpi. Tämä huomioidaan jo kirjan esipuheessa. Kirja kuitenkin esittelee verkkokauppiaalle tarpeelliset asiat ja työkalut, että yleiskuvan hahmottaminen verkkokaupan kokonaisuudesta onnistuu. Kirja esimerkiksi esittelee Facebookin ja Googlen markkinointityökalut muutamalla sivulla, mutta näiden palveluiden tehokäyttöä varten tarvitaan Verkkokaupan käsikirjan ulkopuoleltakin lisätietoa.

Itse olisin kaivannut lähdeviitteitä monille kirjan antamille tiedoille, mutta kustantajan toiveesta ne jätettiin pois tekstin seasta. Kaikista asioista ei aina tästä syystä saa selvää, onko kyseessä kirjoittajan oma mielipide, vai onko maininnan taustalla jotain tutkimustietoa. Olennaiset lähteet on kuitenkin lueteltu kirjan lopussa.

Mukavan lisäyksen kirjaan tuo haastattelut, joita on ripoteltu kirjan keskelle. Haastateltavina ovat Ville Majanen (aiheena Aasian tuonti), Kirsi Mikkola (Venäjän kauppa), Mikael Rautanen (Yrityksen arvonmääritys) sekä Antti Kärki (Web-analytiikka).

Valitettavasti kustantaja ei ole yhtä hyvin ajan hermolla kuin kirjoittaja, joten tämänkin kirjan saa vain paperille painettuna. Luulisi, että e-kirja paperisen painoksen vaihtoehtona saisi tälle teokselle vielä laajemman yleisön.

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments