Kuluttajansuojan EU-direktiivi uudistuu - mikä muuttuu?

1/12/2013

Edit 13.5.2014: Tästä aiheesta on tuoreempi ja kattavampi kirjoitus: Verkkokauppojen uudet ehdot kuluttajakaupassa 13.6.2014 alkaen 

Yle uutisoi 9.1.2013 uudesta EU-direktiivistä verkkokaupan kuluttajansuojassa. Uutisessa kerrotaan pelisääntöjen muuttuvan EU:n tasolla ja sen myötä asiakkaat voisi palauttaa tilaamansa tuotteen 14 päivän aikana, huolimatta siitä onko tuote avattu vai ei. Uutisessa maalataan kauhukuvia, miten asiakkaat tilaavat tavaroita ja palauttavat niitä vähän käytettynä takaisin tai tilaavat monesta verkkokaupasta ja pitävät vain ensimmäisenä toimitetun tuotteen. Ylen jälkeen asian nosti esiin myös ainakin Karjalainen ja Aamulehti.

Uutinen on mielestäni sekava ja epäselvä. En ymmärtänyt uutisesta mikä laissa on muuttumassa. Suomessahan 14 päivän palautusoikeus on jo valmiiksi ja suomalaisilla verkkokauppiailla on lukuisia kokemuksia kuluttajansuojan ja palautusoikeuden hyväksikäyttäjistä.

Yritin löytää lähdettä Ylen uutisen "uudelle" direktiiville, mutta uusin jonka löysin oli päivätty 23.6.2011 nimellä The Directive on Consumer Rights. Tämä direktiivi korvaa kaksi vanhaa direktiiviä ja se tulee osaksi kansallisia lakeja 13.12.2013 ja niitä sovelletaan kaikissa EU-maissa viimeistään 13.6.2014. (Jos joku tietää jonkun vielä tuoreemman uutisen, sen voi laittaa kirjoituksen kommentteihin. EU:n nettisivut ovat mielestäni yhtä sekavia kuin EU itse.)

Keskeiset muutokset säännöissä

  • Piilotetut, vasta tilauksen jälkeen paljastuvat kulut kielletään ja kokonaishinta tulee ilmaista selkeästi
  • Tilauslomakkeella tarjottavien maksullisten lisäpalvelujen valinta oletuksena kielletään
  • 14 päivän peruutusoikeus tilaukselle (aiemmin 7 päivää EU:ssa)
    • Pelkkä asiakkaan mielenmuutos riittää perusteeksi
    • Jos kauppias ei selvästi ilmoita palautusoikeutta, palautusoikeus pidennetään yhteen vuoteen
    • Palautusaika alkaa siitä hetkestä kun asiakas vastaanottaa tuotteen (aiemmin se alkoi tilaushetkestä)
  • Kauppiaan pitää hyvittää tuote, jos se palautetaan 14 päivän aikana, mukaanlukien toimituskulut
    • Jos tuote vahingoittuu kuljetuksen aikana, on kauppias vastuussa vahingosta
  • Maksutavasta ei saa veloittaa asiakkaalta enempää, kuin mitä siitä tulee kauppiaalle kuluja
  • Palautuskustannusten käytännöt pitää ilmoittaa selkeästi etukäteen
    • Jos asiakas on velvoitettu maksamaan tuotteen palautuksen, tämä pitää ilmoittaa selkeästi ennen tilausta
    • Jos käytäntöä ei ole mainittuna, kauppias joutuu maksamaan palautuksen
    • Palautusten kustannuksista pitää antaa vähintään arvio jo ennen tilausta
  • Palautuksia varten tehdään yleinen reklamaatiolomake, jota asiakkaat voivat käyttää minkä tahansa verkkokaupan tuotteiden palautukseen
On hyvä, että pelisääntöjä yhtenäistetään EU:ssa. Tämä helpottaa asiakkaiden luottamusta myös ulkomaisiin verkkokauppoihin EU:n sisällä, kun säännöt ovat kaikille samat. Koska Suomessa on ollut tiukempi kuluttajansuoja kuin EU vaatii, ei tuleva direktiivi tuo suomalaisille verkkokaupoille isoa muutosta toimitusehtoihin. Sanktioimalla epäselvistä palautusehdoista, verkkokauppiaita painostetaan avoimuuteen, mikä on sinänsä hyvä asia.

Saattaisit pitää näistäkin

1 comments

  1. Koko direktiivi löytyy osoitteesta http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:FI:PDF (kiitokset @JaniAlha) ja se on tiivistetty n. 80 sivulle...

    Ylen toimittajalta jäi mainitsematta, että asia on päätetty jo toista vuotta sitten.

    VastaaPoista