Verkkokauppiaan ähky

12/13/2012


Järjestämme joka kuukausi uusille ja vanhoille verkkokauppiaille verkkokaupan rakennuspäivän. Päivän aikana autamme verkkokaupan rakentamisessa ja opastamme mitä kaikkia asioita kannattaa ottaa huomioon.

Joulukuun alussa pidettyyn päivään osallistui yrittäjä, jolla on pitkää kokemusta perinteisestä yrittämisestä, palveluiden markkinoinnista ja asiakkaiden hankkimisesta. Nyt kuitenkin ähkyä aiheuttaa se valtava tiedon ja osaamisen määrä sekä aika, jota menestyvän verkkokaupan eteen tarvitaan.

Pitäisi osata luoda jatkuvasti uudistuvaa sisältöä sivuille ja tuotteille. Sisällön pitää olla sellaista, jota asiakkaat etsivät ja joka hyödyttää heitä ostopäätösten tekemisessä. Pitää lisätä riittävän paljon tuotekuvia ja lisämateriaalia, jotta tuotteisiin voi tutustua riittävällä tasolla. Pitää luoda sellaiset tuoteryhmät ja hierarkiat, jotta mahdollisimman monen tarpeen kautta tuote tulee löydetyksi. Pitää tarjota riittävän monipuoliset maksu- ja toimitustavat. Hintojen pitää olla kilpailukykyiset ja toimituskulujen vähintään kohtuulliset.

Kauppaan pitää saada myös asiakkaita, jotta kassakone voi edes teorissa kilistä. Pitää siis markkinoida ja päästä Googlen hakutuloksissa vähintään ensimmäiselle tulossivulle. Seuraavilla sivuilla saa vain mitättömiä rippeitä kävijöistä. Maksetulla AdWords mainonnalla kävijöitä alkaa löytymään, mutta suurin osa asiakkaista kuitenkin klikkaa luonnollisen haun kautta tulevia osumia.

Jotta Googlen hakutuloksissa pääsee ensimmäiselle tulossivulle, pitää luoda riittävät verkostot, jotka linkittävät verkkokauppaan. Pitää siis seurata useita eri oman toimialan ja aihealueen keskustelufoorumeita ja osallistua keskusteluihin. Pitää myös tietää, että yleensä keskustelufoorumeilla mainostaminen on kielletty, poislukien erikseen mainontaa varten luoduissa aihealueissa. Pitää siis opetella keskustelufoorumeiden etikettisäännöt.

Pitää luoda Facebook-sivut, jonka avulla voidaan kampanjoida ja kertoa ajankohtaisia asioita tuotteista. Pitää keksiä keinoja, joilla tykkääjien määrä saadaan kasvamaan. Pitää selvittää sopimusehdoista mikä on sallittua ja mikä on kiellettyä.

Pitää kirjoittaa uutiskirjeitä, joihin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat voivat liittyä vastaanottajiksi. Pitää osata luoda uutiskirjeiden sisällöt kiinnostaviksi, jotta asiakkaat niitä jaksavat lukea. Pitää keksiä kampanjoita, koska niitähän uutiskirjeen vastaanottajat odottavat.

Pitää kirjoittaa blogia, koska niitäkin asiakkaat haluavat lukea. Kirjoitusten pitää olla asiantuntevia tai hauskoja, jotta kiinnostus pysyy yllä. Niissä pitää olla myös tärkeimpiä avainsanoja ja linkityksiä kauppaan, jotta hakutulokset paranisivat.

Kauppaan pitää asentaa Google Analytics, jotta voidaan seurata mitä kaupassa tapahtuu. Sen käyttö ja mahdollisuudet pitää myös opetella, jotta siitä saa riittävän hyödyn irti. Pitää ottaa käyttöön myös Google Webmaster Tools. Sen avulla saa selville miten hyvää sisältöä kaupassani on, monentenako mikäkin tuote ja tuoteryhmäsivu on Googlen hakutuloksissa, missä tuotteissa on duplikaattisisältöjä jne. jne.

Sitten on vielä kaikki Twitterit, Instagramit, Pinterestit, Google+:t, hintavertailut, verkkokauppahakemistot, display mainonnat, banner mainonnat, sponsorointikampanjat ym. ym.

Pitää, pitää, pitää, pitää. Vähemmästäkin kauppiaalle syntyy ähkyä ja tunne, että mistä tässä oikein pitäisi aloittaa ja miten eri palveluita käytetään hyödyksi?

Ensinnäkin kannattaa tunnustaa, ettei kaikesta edellä mainitusta selviä yksin. Apua saa ja sitä voi pyytää. Siksi kannattaa valita yhteistyökumppanit huolellisesti, sillä osaaminen on tärkeämpää kuin pelkkä ohjelmisto. Sen jälkeen pitää vaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jep - pitää.

Saattaisit pitää näistäkin

3 comments

  1. On yhteinen illuusio, että olemalla mukana kaikessa saisi yritykselleen näkyvyyttä. Kannattaa valita aika- nettisivu- hyötysuhde. Kaikki se aika, joka käytetään koneen ääressä, on silti maksullista työaikaa ja sellaisena sitä pitää tarkastella. Tuon ajan on oikeasti kannatettava. Ihan riippumatta siitä kuka sen tekee tai missä ja miten.
    Helposti käy niin, että hauskuus ja mielenkiintoisuus hämärtää ajankäyttöä - opetan itse tietotekniikkaa, kehitän uusia tapoja kouluttaa erityisryhmiä, opastan Merenkurkussa,markkinoin itse palvelujani, joten tiedän mistä on kyse. Olen ollut alan ammattilainen varsin kauan ja oppinut, että tietokoneen ja internetin koukuttavuutta pitää varoa. Pitää myös pohtia, mistä tosiaan on hyötyä ja mikä on sitten silkkaa huvia.
    Verkottuminen toimii vain, jos nettikontaktien taustalla on oikeita kontakteja, joita pyrkii hoitamaan. Toisiaan nämä työtavat eivät sulje pois, mutta aika on rajallista, erityisesti yrittäjällä joka tekee paljon omalla riskillä.

    Olemalla säännöllisesti mukana oman alansa keskusteluissa ja ikäänkuin kohdentamalla netissä olonsa tarpeen mukaan, pääsee kohtuulliseen tulokseen. Jollei toimeentulo ole suoranaisesti riippuvaista siitä, miten paljon julkisesti kirjoittaa tai mainostaa, voi pari kertaa viikossa riittää hyvin. Olen kyllä miettinyt, mitä virkaa on enää staattisella kotisivullani, jonka aion joulun aikaan tehdä kokonaan uuteen uskoon. Ehkä senkin saisi vuorovaikutteisemmaksi tai voisi korvata normaalilla blogilla. Kokemuksia muilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kirsi kommenteistasi. Olet siinä aivan oikeassa, että jokaisen pitää löytää ne parhaiten omalle toimialalle ja kohderyhmälle toimivat tavat.

      Arvioinnin vaikeus tulee kuitenkin siitä, että esimerkiksi Googlen osalta ei voi koskaan tarkkaan tietää millainen vaikutus vaikkapa blogikirjoituksilla tai foorumikeskusteluilla on yrityksen sisältöjen hakukonesijoituksiin.

      Analysoimalla sivujen statistiikka saadaan selville se, mitkä kanavat ja sivustot tuovat arvokkainta liikennettä. Se voi olla uusia rekisteröityneitä asiakkaita, uutiskirjeen tilaajia tai tilauksen tehneitä.

      Kuten Anonyymikin tuossa alla toteaa, niin sinne joka tuo myyntiä kannattaa panostaa.

      Poista
  2. Nämä kaikki mediat (Facebook, Twitter, Uutiskirje, Blogi) pitää nähdä kanavina jotka tuovat kävijöitä/asiakkaita verkkokauppaan. Missään edellä mainituista medioista ei välttämättä tarvitse olla mukana, mutta jos jokin niistä tuo myyntiä verkkokauppaan, niin sitten toki kyseiseen kanavaan kannattaa panostaa.

    Eli kävijäseuranta käyttöön ja ajankäytön panostus sen mukaaan mikä tuo eniten kauppaa. Monesti voi olla järkevintä keskittyä vain omaan asiantuntijablogiin, varsinkin jos on b-2-b kaupasta on kyse.

    VastaaPoista