8 vinkkiä verkkokaupalle vuoteen 2013

12/17/2012

Vuosi 2012 lähestyy loppuaan ja verkkokauppiaiden on aika jälleen tehdä yhteenvetoa kuluvasta vuodesta. Samalla on hyvä paikka miettiä myös seuraavan vuoden keskeisiä kehityskohteita. Olen yrittänyt kerätä sinulle erilaisia ideoita vuodelle 2013, joista voit valita verkkokaupallesi sopivimmat kehityskohteet.
1. Käynnistä kansainvälistyminen
Jos et ole vielä avannut kauppaasi maan rajojen ulkopuolelle, niin vuosi 2013 on hyvä vuosi tehdä se. Aloita ensin vaikka helpoimmasta eli Ruotsista. Toteuta se alkuun vaikka pienemmällä panostuksella, kuten Billackering.eu teki. Ruotsista löytyy hyviä toimitus- ja maksutapoja, joiden avulla myyminen ja toimittaminen voidaan tehdä luotettavasti ja turvallisesti. Miksi et laajentaisi asiakaspohjaa moninkertaiseksi?
2. Liity portaaleihin ja markkinapaikkoihin
Mene sinne missä asiakkaasikin ovat. Asiakkaat löytyvät usein portaaleista ja markkinapaikoista hakemassa sopivia tuotteita, hintoja, potentiaalisia toimittajia tai muuten vain uusia ideoita. Moderneilta verkkokauppa-alustoilta löytyy laaja valikoima kotimaisia ja ullkomaisia portaaleja ja markkinapaikkoja, joihin on tehty valmis liityntä. Liitynnän avulla pystyt hallinnoimaan tuotteita tehokkaasti yhdestä paikasta ja saavuttamaan asiakkaat useasta eri paikasta kustannustehokkaasti. 
3. Luo omaa sisältöä
Tiedät varmaankin jo että hakukoneet haluavat antaa mahdollisimman relevantin hakutuloksen asiakkaillensa. Alkuperäinen sisältö on hakukoneille aina arvokkaampaa sisältöä kuin että se olisi kopioitu suoraan toimittajan tuotekuvauksista. Luo ainakin tärkeimpien tuotteiden kuvaukset itse ja löydät tuotteesi hakutuloksissa varmasti korkeammalta. Muista käyttää sisällön luonnissa oikeita termejä, joista hakukoneet ja asiakkaat tykkäävät.
4. Päivitä tuotetyhmät
Onko tuoteryhmittelysi vielä se alkuperäinen ja jo hieman vanhentunut? Suunnittele ja toteuta se uudestaan uuden osaamisesi ja kokemuksesi pohjalta. Panosta tähän riittävästi aikaa ja pyri saamaan siitä selkeä ja houkutteleva. Lue myös Ollin blogaus "Ideaa tuoteryhmiin".
5. Lisää maksu- ja toimitustapoja
Paranna verkkokaupan konversiota tarjoamalla asiakkaille mahdollisimman laaja valikoima erilaisia toimitus- ja maksutapoja. Tarjoamalla laajaa valikoimaa esim. noutopisteitä, varmistat että diilisi ei valu tässä vaiheessa kilpailijalle, kun sen verkkokaupasta oli mahdollista tilata asiakkaan työpaikan lähellä olevaan noutopisteeseen.
6. Tarjoa asiakkaille "Ilmainen toimitus"
Verkkokauppa-alalle on muodostumassa hyvää vauhtia käytäntö tarjota asiakkaille "ilmainen toimitus". Jos sitä ei ole kukaan kilpailijoistasi vielä tehnyt, niin kohta sen joku tekee. Ala sinäkin jo tekemään excel -harjoituksia aiheesta ja laske mitä se voisi tarkoittaa sinun liiketoiminnallesi. Sinun kannattaa laskea "ilmainen toimitus" markkinointikuluksi. Asiakas kokee tällaisen kokonaishinnoittelun avulla, että sinun verkkokaupasta ostaminen on edullista ja helppoa. Konversio nousee merkittävästi. Kokeile aluksi vaikka kuukauden ajan ja vertaa tuloksia. Loppu onkin matematiikkaa.
7. Reagoi asiakkaiden pyyntöihin vielä nopeammin
Jos haluat ilahduttaa asiakkaasi hyvin positiivisisella tavalla niin reagoi asiakkaan pyyntöihin nopeasti. Vastaa asiakkaan kysymyksiin 12 tunnin sisällä, toimita tuotteet aina 24 tunnin sisällä tilauksesta ja niin edelleen. Yllätä asiakkaasi positiivisesti ja erotu näin kilpailijoistasi.
8. Yksinkertaista ja yhtenäistä ulkoasua
Älä kiusaa asiakasta sekavan oloisella verkkokaupalla. Poista kaikki turha ja tarjoa asiakkaallesi vielä selkeämpi ja siistimpi asiointikokemus. Käytä vain muutamia tarkaan valittuja värejä, fontteja ja fontin kokoja. Panosta hyviin tuote- ja fiiliskuviin. Älä kuitenkaan käytä liikaa resursseja verkkokaupan ulkoasuun, sillä relevantti sisältö on kuitenkin tärkempi tekijä kaupan menestyksen kannalta. 
Mitä muita verkkokaupan kehityskohteita sinulla on mielessäsi vuodelle 2013?

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments