Onko siirtyminen verkkokaupasta kivijalkaan taikauskoa?

10/24/2012

Usea Vilkkaan pieni verkkokauppias aloittaa kauppiaan uran verkkokaupan avulla, koska se on edullista ja riskit ovat hyvin rajattuja. Verkkokauppiaan uran voi käynnistää vaikka kotitoimistosta tai autotallista. Mutta mitä sitten kun verkkokauppa alkaa menestymään? Useat verkkokauppiaat ryhtyvät tässä vaiheessa pohtimaan perinteisen kivijalan perustamista. Ennen perinteiseen offline maailmaan siirtymistä kannattaa pohtia sen tuomia etuja ja haittoja oman liiketoiminnan kannalta. Kauppiaan tulisi tunnistaa mistä kaupan nykyinen kilpailuetu syntyy, sekä mitä kilpailuetua mahdollinen kivijalka synnyttää. 

Verkkokauppiaan avuksi olen yrittänyt listata tässä joitakin geneerisiä haittoja ja etuja kivijalkaan siirtymisessä:

Haitat:
  • yhden myymälän vuokra hyvällä paikalla voi olla 100 -kertainen verkkokaupan vuokraan verrattuna
  • myymälän sisustus, hyllyt, kassat ja vaihto-omaisuus sitovat runsaasti pääomia
  • myymälän mahdollinen alasajo on kallista 
  • aukioloajat sitovat kauppiaan tiettyyn aikaan ja paikkaan ja näin ollen samalla katoaa verkkokaupan mahdollistava riippumattomuus ajasta ja paikasta
  • myymälähenkilöstön palkkaus, koska kauppiaan pitää hoitaa juoksevia asioita ja pitää vapaapäiväkin 1-2 kertaa viikossa
  • verkkokauppias joutuu siirtymään oudompaan offline markkinointiin ja niukat markkinointiresurssit vaativat lisää euroja, jotka sirpaloituvat lisäksi paikkoihin, joita ei voi mitata kuten online -markkinointia
Edut:
  • tavoitetaan sellaiset asiakkaat jotka eivät käytä Internettiä
  • vuorovaikutus asiakkaaseen on moniulotteisempi (tämä voi olla joskus myös haittakin)
  • asiakkaat pääsevät hypistelemään ja mahdollisesti myös sovitamaan tuotteita
  • mahdollistaa oman noutopisteen 
  • kauppias saa kotiseudullaan "statuksen" menestyvänä yrittäjänä, kun on jotakin konkreettista ja näkyvää mihin voi koskea
Kunhan kivijalkaan siirtymisessä ei olisi kyseessä vain kauppiaan taikauskosta, jos ei olla vielä ymmärretty asiakasta, eikä medioita. Vai onko verkkokauppias vain menestynyt valitsemalla oikean kanavan? Kannattaa lukea myös Ville Tolvasen "Miten tässä näin pääsi käymään? Yllättikö internetin liukkaus?". 

Mitä muita etuja tai haittoja näette kivijalkaan siirtymisessä?

Saattaisit pitää näistäkin

0 comments